Wystawa Tadeusza Sumińskiego „Z notatnika fotografa“ to subiektywna selekcja zapisków fotograficznych z podróży

Wystawa Tadeusza Sumińskiego „Z notatnika fotografa“ to subiektywna selekcja zapisków fotograficznych z podróży

„Wybór zdjęć pokazywany na wystawie Tadeusza Sumińskiego to ważne ogniwo między wczesną fotografią uliczną a późniejszą pracą pejzażową“ - zaznaczają organizatorzy. Ekspozycję „Z notatnika fotografa“ można już oglądać w warszawskiej Galerii FAF.

Najstarsze prace Tadeusza Sumińskiego pochodzą z jego wyjazdów do Włoch i Hiszpanii z 1957 roku, kiedy autor zaczynał pracę fotografa i został przyjęty do Związku Polskich Artystów Fotografików. W 1961 Sumiński rozpoczął intensywną pracę jako etatowy reporter miesięcznika „Polska” dla krajów Afryki i Azji. Wówczas realizował różnorodne zadania fotograficzne, w których dominowała fotografia przemysłowa.

fot. Tadeusz Sumiński, Góry Changajskie, Mongolia, 1966 © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii

W związku z zatrudnieniem w miesięczniku odbył podróż do Gwinei, Nigerii i Maroka w 1962 roku; później pojechał także do Mongolii (1966), gdzie powstało kilka ulubionych przez niego zdjęć, które umieszczał stale w swoim portfolio. Efektem podróży do Grecji był z kolei album poświęcony budynkom Akropolu, ilustrowany razem z Edwardem Hartwigiem, z tekstem prof. Kazimierza Michałowskiego (Arkady 1964). Najpóźniejsze ze zdjęć pokazywanych na wystawie pochodzą już z połowy lat 70. kiedy Sumiński działał jako niezależny fotograf, specjalizujący się w tematyce krajobrazowej.

fot. Tadeusz Sumiński, Rzym, 1957 © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii

Migawkowe fotografie z podróży sytuują się pomiędzy „prywatnym a publicznym“ - zdjęciami wykonywanymi „dla siebie“ i na zlecenie. Autor skupia się na nieznaczących detalach, koncentruje się na rytmach, czasem na pięknych widokach. Wszystkie charakteryzuje dążenie do perfekcji, zarówno w kompozycji jak i w technice. Oryginalne, autorskie odbitki zachwycają głębią czerni i jakością wykonania. Wybór zdjęć pokazywany na wystawie Sumińskiego to ważne ogniwo między wczesną fotografią uliczną a późniejszą pracą pejzażową, łącząc lekkość tej pierwszej z precyzją kadru, będącą znakiem rozpoznawczym późniejszej twórczości autora.

fot. Tadeusz Sumiński, Piazza Venezia, Rzym, 1957 © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii

Gdzie i kiedy?

Wystawa „Z notatnika fotografa“ jest już czynna dla odwiedzających. Prace Tadeusza Sumińskiego można oglądać w Galerii Fundacji Archeologia Fotografii (ul. Chłodna 20, Warszawa) w dniach: poniedziałek - środa oraz piątek: 10:00-17:00, czwartek, sobota - niedziela: 11:00-19:00). Niemniej jednak 13-14 kwietnia oraz 19-22 kwietnia Galeria będzie nieczynna. Wystawę można oglądać do 17 maja. Po więcej informacji odsyłamy na facebookową stronę wydarzenia.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8