„Rytmy istnienia” Anety Więcek-Zabłotnej to fotograficzny minimalizm i trafna interpretacja trudności współczesnego człowieka

„Rytmy istnienia” Anety Więcek-Zabłotnej to fotograficzny minimalizm i trafna interpretacja trudności współczesnego człowieka

Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Dolnośląski zaprasza na wystawę „Rytmy istnienia” Anety Więcek-Zabłotnej ukazującą różne projekty artystki, która w swoich praca porusza nurtujące współczesnego człowieka. Wernisaż odbędzie się 8 lutego we wrocławskiej Galerii Za Szafą.

„Rytmy istnienia” Anety Więcek-Zabłotnej to wyjątkowa wystawa, w której skład wejdzie kilka fotograficznych projektów autorki. Jednym z nich są „Stygmaty”. Cykl nawiązuje do schematycznego ujmowania ludzkich istnień w postaci krańcowo sformalizowanych, literowo-cyfrowych kodów. Przedstawione na fotografiach dzieci, choć są anonimowe, to jednocześnie, dzięki przyjętym środkom wyrazu plastycznego, przekazują całą grozę sytuacji, w której się znalazły. Paradoksalnie, nie chodzi tu o samą w sobie sytuację chorobową, której uległy, ale o odhumanizowany protokół kwalifikacji tych istnień pod postacią skrótu kojarzącego się raczej z numerem rejestracyjnym samochodu, niż konkretną ludzką egzystencją.

fot. Aneta Więcek-Zabłotna, Stygmaty

Innym znaczącym cyklem, również o wyraźnie społecznym wydźwięku, są „Współczesne świętości”, w których autorka komentuje powszechnie obecne uzależnienia od rozmaitych urządzeń cyfrowej komunikacji, które nie tylko odbierają nam drogocenny czas, ale często eliminują potrzebę, jak i możliwość, nawiązania i kultywowania pozytywnych relacji społecznych.

fot. Aneta Więcek-Zabłotna, Współczesne świętości

Równie znaczący, mroczny i niepokojący cykl, zatytułowany „Dialog”, komentujący trud nawiązania porozumienia między dziećmi a dorosłymi, jest przejmującą inscenizacją nawiązującą do prawdziwych, autentycznych sytuacji, nagminnie występujących we współczesnych rodzinach.

fot. Aneta Więcek-Zabłotna, Dialog

- „Rytmy istnienia” Anety Więcek-Zabłotnej stanowią klasyczny przykład, jak subiektywne spostrzeżenie może zaistnieć w formie rzeczywistości artystycznej, pobudzającej odbiorcę do intelektualnej i emocjonalnej reakcji, poszerzających jego świat przekonań, wiedzy, a także artystycznych wzruszeń - skomentował Piotr Komorowski, autor tekstu „Zapis istnienia jako zapis kreacji“. - Wymienione wyżej, jak i wszystkie pozostałe pokazane na wystawie prace cechuje minimalizm formalny oraz celność interpretacji poruszanych problemów, z delikatnie zarysowaną, czytelną metaforą. Uniwersalizacja podejmowanych treści, a więc budowanie opowieści o ważnych dla nas wszystkich sprawach, jest sprawdzianem kreatywnych możliwości artysty. Na opanowaniu tej niełatwej umiejętności polega właśnie istota twórczej fotografii. Jak każdy zaangażowany w swoje przesłanie twórca, Aneta Więcek-Zabłotna odnalazła - jestem o tym przekonany - swój własny sposób ujmowania owej istoty. Z satysfakcją dla siebie i z korzyścią dla nas, odbiorców i komentatorów jej twórczości - dodał.

fot. Aneta Więcek-Zabłotna, Stygmaty

Gdzie i kiedy?

Wernisaż odbędzie się 8 lutego o godzinie 18:00 w Galerii Za Szafą (ul. Św. Marcina 4, Wrocław). Wystawę będzie można oglądać do 3 marca.

Aneta Więcek-Zabłotna - członek ZPAF. Mieszka i pracuje w Lubinie. Absolwentka Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, gdzie uzyskała tytuł magistra prawa i Międzynarodowego Forum Fotografii „Kwadrat” we Wrocławiu. Słuchaczka Autorskiego Laboratorium Fotografii prof. Piotra Komorowskiego we Wrocławiu. Uczestniczka wielu konwentów i wystaw fotograficznych. W swej pracy artystycznej oddana przede wszystkim fotografii konceptualnej i kreacyjnej. Bliska jest jej również fotografia socjologiczna, za pomocą której komentuje istotne zmiany i problemy społeczne.

zdjęcie główne: fot. Aneta Więcek-Zabłotna, Współczesne świętości

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8