Światło i cień to dwa atrybuty fotografii krajobrazowej Macieja Jóźwiaka

Światło i cień to dwa atrybuty fotografii krajobrazowej Macieja Jóźwiaka

Maciej Jóźwiak odchodzi od typowego, wielobarwnego przedstawienia polskiego krajobrazu. Zamiast tego skupia się na intymnej grze światła i cienia tworząc wręcz malarskie obrazy. Wernisaż jego prac już 24 listopada w Warszawie.

Tematem zdjęć Macieja Jóźwiaka jest nadorzycki krajobraz. Autor szczególnie upodobał sobie grę światła i cienia na tle przyrody Mazowsza. Cechą charakterystyczną rzeki Orzyc jest jej  powolny nurt. Ta powolność i spokój obecna jest także w fotografiach Jóźwiaka.

- Światło leniwie przesączające się przez gałęzie drzew i krzewów, dodatkowo rozmyte przez poranną mgłę jest zjawiskiem, które autor stara się uchwycić. Odchodzi od typowego, wielobarwnego przedstawienia polskiego krajobrazu, pełnego zieleni, posiekanego siatką pól. Większość kadrów wypełniają jedynie jasne plamy mgły oraz ciemne plamy zieleni, zacierają się kształty, szczególnie te występujące na drugim planie. Maciej Jóźwiak podchodzi do fotografii w sposób bardzo malarski, skupiając się na wydobyciu z otaczającego krajobrazu subtelną grę światła i cienia. Można też powiedzieć, że właściwie nie fotografuje krajobrazu, który jest czymś stałym, a wychwytuje ulotne piękno chwili obecne w porannej mgle czy lecących ptakach - zaznaczają organizatorzy wystawy.

fot. Maciej Jóźwiak „Zakręt“

fot. Maciej Jóźwiak „Stara Baśń“

- Rzeka, która jest bohaterką większości ujęć, jest jedynie delikatnie zaakcentowana, wręcz jakby nieobecna pośród gry światła i cienia. Fotografie te przypominają malarstwo prekursora impresjonizmu Williama Turnera, który wielokrotnie twierdził, że jego ideałem jest malowanie czystego światła, a główny temat obrazu stawał się jedynie akcentem. Poza pejzażem autor często kieruje obiektyw na nadorzyckie ptactwo. Uchwycone w locie na tle jasnego nieba lecące całymi stadami i wypełniające cały kadr ptaki, tworzą kontrastową, graficzną kompozycję. Niektóre z tych zdjęć przypominają dzieła ekspresjonizmu abstrakcyjnego - forma i temat zdjęcia jest tu nieistotny, widzimy jedynie czarne plamy na jasnym tle, a skrzydła ptaków wyglądają jak ślad pędzla na płótnie - dodają organizatorzy.

fot. Maciej Jóźwiak „Cisza“

fot. Maciej Jóźwiak „Szum“

Gdzie i kiedy?

Wernisaż wystawy odbędzie się 24 listopada o godzinie 19:00 w Galerii 81 Stopni (ul. Kłopotowskiego 38 lok. 5, Warszawa). Ekspozycję prac Macieja Jóźwiaka będzie można oglądać do 28 grudnia w czwartki i piątki w godzinach 12:00-17:00.

Maciej Jóźwiak - Fotografią zajmuje się od 20 lat. Do tej pory jego prace można było ogładać na indywidualnych wystawach w galerii ARP w Krasiczynie - lata 2002-4: „Pejzaż wewnętrzny”, „Krajobrazy Polskie”. Na wystawie w siedzibie Unicef w Warszawie w PKiN (2005) „Krajobrazy Polskie cz. II”. Autor miał dwie indywidualne wystawy w DK Kadr w 2006 i 2007 roku. Jest laueatem złotego medalu na konkursie pod patronatem FIAP - Photo Art Medica w 2016 roku. W 2017 otrzymał honorowe wyróżnienie, a w 2018 srebrny medal Photo Art Medica pod patronatem FIAP. w 2018 roku jego prace można było zobaczyć już na czterech wystawach: w Wilanowie (siedziba ROBYG), Węgrowie, Makowie Mazowieckim i Mławie.

słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0