Choreografia obrazów, czyli najnowsza wystawa w Galerii Fundacji Archeologia Fotografii

Choreografia obrazów, czyli najnowsza wystawa w Galerii Fundacji Archeologia Fotografii

Jaka jest relacja między fotografią a performancem, inscenizacją a szeroko rozumianą grą przed obiektywem - na te i inne pytania poznacie odpowiedź na wystawie „Choreografia obrazów“.

Wystawa Choreografia obrazów to wyjątkowe autorskie odbitki z lat 80., z archiwów, których opracowaniem zajmuje się Fundacja Archeologia Fotografii. Wśród eksponowanych prac będzie można zobaczyć fotografie Zbigniewa Dłubaka, Mariusza Hermanowicza i Antoniego Zdebiaka.

- W polu naszego zainteresowania nie leży tylko dokumentacja performancu, która jest z założenia suplementem do działania istniejącego niezależnie od tego, czy zostało sfotografowane. Ale takie zdjęcia, w których nadrzędnym celem, zgodnie z intencją artysty, był obraz. Ukazują więc one odbiorcom działania powołane tylko na użytek zdjęcia, gdzie autor jest nie tylko świadkiem, ale przede wszystkim reżyserem i choreografem, w których bywa także aktorem - mówią organizatorzy wystawy.

fot. A.Zdebiak, 1986

Piękno fotografii performatywnej

Obrazem performatywnym najbliższym powszechnemu doświadczeniu jest autoportret, stąd stanowi on kluczowy element wystawy. Zobaczymy Zbigniewa Dłubaka, Mariusza Hermanowicza i Antoniego Zdebiaka, wykonujących działania, gesty i miny przed aparatem fotograficznym. Na wystawie pokazane zostanie wybór ustrukturalizowanych gestów dłoni Dłubaka, tragikomiczna opowieść Hermanowicza o zmaganiu się z naturą i formą, czy wybitny cykl Zdebiaka, jeden z nielicznych przykładów aktu męskiego w polskiej fotografii.

- Wybrane zdjęcia są w większości rejestracją pewnego procesu i dziania się, co pociąga za sobą narracyjność i sekwencyjność ujęć. Tę teatralizację fotograficznej scenerii rozszerzamy na działania wobec materialności fotografii. Pojawia się więc pytanie, czy gest wobec odbitki fotograficznej, ingerujący nie tylko w formę, ale zmieniający również treść dzieła, można zaliczyć do – i tak bardzo pojemnej – kategorii fotografii performatywnej? Czy rysowanie, kadrowanie, pisanie po odbitkach i cięcie, może być tak właśnie postrzegane? Czy jest formą braku zaufania do czystego obrazu fotograficznego?

fot. M. Hermanowicz, z cyklu Lekkie przesunięcie, 1987

Gdzie i kiedy

Wystawa jest już otwarta dla zwiedzających. Prace można oglądać w siedzibie Biura Rady Głównej Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego (ul. Nowolipki 2a, Warszawa) od poniedziałku do niedzieli w godzinach 11:00-19:00. Natomiast w najbliższą środę, 11 października (godz.18:00) w Fundacji Archeologia Fotografii (ul.Andersa 13, Warszawa) odbędzie się oprowadzenie kuratorskie po wystawie "Choreografia obrazów. Fotografia performatywna. Zbigniew Dłubak, Mariusz Hermanowicz, Antoni Zdebiak.“ Będzie także możliwość skorzystania z tłumaczenia na polski język migowy migowy - prowadzenie: Karolina Puchała-Rojek, Marta Szymańska; tłumaczenie: Joanna Ciesielska. Liczba miejsc na zwiedzanie wystawy z tłumaczeniem jest ograniczona do 20 osób. Dlatego też organizatorzy proszą o zapisy pod adresem oprowadzanie@faf.org.pl

fot. Z.Dłubak, Gestykulacje, 1970-1978

Wystawa jest realizowana w ramach projektu „Żywe archiwa”, w ramach którego Fundacja Archeologia Fotografii podejmuje współpracę ze współczesnymi twórcami, w wyniku której powstają nowe projekty artystyczne, inspirowane fotografią lub tematami archiwalnymi. Tegoroczna edycja „Żywych archiwów” realizowana jest w partnerstwie ze Sputnik Photos. Więcej informacji znajdziecie na stronie Fundacji Archeologia Fotografii.

zdjecie główne: fot. Z.Dłubak, Czynność - Gest, 1980

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
2
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1
Kilka godzin z Panasonic Lumix S1 - pierwsze wnioski
1 Lut 2019
Podczas dorocznego Digital Imaging Seminar, Panasonic zdradził wreszcie pełną specyfikację swojej pierwszej pełnej klatki, a w ręce dziennikarzy powędrowały pierwsze egzemplarze modeli S1 i S1R...
7
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - test obiektywu
28 Sty 2019
Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.
0