„Kolekcja“ Anny Zagrodzkiej to zbiór około 20 tys. barwnych diapozytywów będących bazą wiedzy o sztuce i przemianach artystycznych

„Kolekcja“ Anny Zagrodzkiej to zbiór około 20 tys. barwnych diapozytywów będących bazą wiedzy o sztuce i przemianach artystycznych

Tytułowa „Kolekcja” to prawie 20 tys. slajdów zawierających wizerunki dzieł malarstwa, rzeźby i architektury. Przede wszystkim jednak odzwierciedla przemiany zachodzące w pojmowaniu zjawisk kultury współczesnej. Wernisaż wystawy już najbliższy poniedziałek w łódzkiej Galerii Wschodniej.

Projekt Kolekcja autorstwa Anny Zagrodzkiej odnosi się do zespołów materiału wizualnego, dokumentującego sztukę poprzez zapisy na diapozytywach barwnych, najczęściej wykorzystywanego do upowszechniania zagadnień artystycznych, a także do do systemu nauczania historii sztuki opartego o wykorzystanie materiału wizualnego na slajdach. 

Tytułowe Kolekcje są zbiorami slajdów przeznaczonymi do indywidualnych prezentacji. Powstawały od lat 70 jako bazy danych umożliwiających poznanie wiedzy o sztuce i kierunkach przemian artystycznych, a także o zjawiskach charakteryzujących cechy kultury współczesnej. - Jedna utworzona przez historyków sztuki prowadzących wykłady w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, druga stanowiąca część dokonań artystycznych Władysława Hasiora - mówią organizatorzy wystawy.

Założeniem budowania kolekcji slajdów jest stworzenie zbioru informacji wizualnej najpełniej oddających walory barwne przedstawionych obiektów sztuki. Slajdy wykonywane przeważnie przez instytucje muzealne, pokazywały obiekty sztuki znajdujące się w ich zbiorach z dbałością o dobre odwzorowanie kolorów. Barwny materiał światłoczuły pod wpływem procesów fizyczno-chemicznych ulega jednak przekształceniom. Powoduje to konieczność ponownej dokumentacji części dzieł.

Punktem wyjścia całego projektu jest przedstawienie materiałów z dwóch wskazanych przez właścicieli kolekcji „modelowych” wykładów na temat sztuki nowożytnej oraz ewolucji świadomości wzrokowej i związanego z nią różnorodnego sposobu obrazowania. Autorka podpatruje charakterystyczne gesty opiekunów kolekcji ujawniające osobisty stosunek do zbioru, w którym każdy obiekt ma swoje miejsce i znaczenie. Intymny jest jednak nie tylko stosunek opiekunów do kolekcji, ale również autorki projektu wobec użytkowników kolekcji - historyków sztuki, ale również do nich twórczyni projektu. Istotą pracy jest autorska wizja kolekcji wykorzystująca zapisy wideo i fotografie oraz analizę procesu przemian barwnych zachodzących w strukturze najwcześniej wykonanych diapozytywów.

Gdzie i kiedy

- Pierwsza Kolekcja odnosi się do  zbioru diapozytywów ilustrujących wykłady z historii sztuki w PWSFTviT. Analizując metodykę nauczania autorka nadaje wizualny porządek obiektom znajdującym się w tej Kolekcji. Budując obraz fotograficzny Zbioru Władysława Hasiora odwołuje się do zasady jaką przyjął twórca w pracy artystycznej: Rzeźba powstaje nie z szamotania się z cierpień z emocji, z nerwów serca, tylko właśnie z chłodnego rozsądku. Oba projekty łączy rytmika form ułożonych w zwarte bloki - podkreślają organizatorzy.

Wernisaż odbędzie się już w najbliższy poniedziałek 9 października o godzinie 19:00 w łódzkiej Galerii Wschodniej (ul. Wschodnia 29/3). Ekspozycja będzie czynna do 5 listopada 2017 roku.

Anna Zagrodzka (ur. 1991, Warszawa) ukończyła z wyróżnieniem Fotografię na Wydziale Operatorskim w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz Technologię Żywności na Wydziale Biotechnologii i Nauki o Żywieniu na Politechnice Łódzkiej.  W swojej twórczości analizuje związki między nauką i sztuką, łączy fotografię z instalacjami wideo i sferą dźwiękową. Laureatka SHOW OFF (Miesiąc Fotografii w Krakowie) w 2015 r. Odbyła staże w Whitworth Art Gallery, Manchester Museum i w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8