„Kolekcja“ Anny Zagrodzkiej to zbiór około 20 tys. barwnych diapozytywów będących bazą wiedzy o sztuce i przemianach artystycznych

Autor: Michał Chrzanowski

3 Październik 2017
Artykuł na: 4-5 minut

Tytułowa „Kolekcja” to prawie 20 tys. slajdów zawierających wizerunki dzieł malarstwa, rzeźby i architektury. Przede wszystkim jednak odzwierciedla przemiany zachodzące w pojmowaniu zjawisk kultury współczesnej. Wernisaż wystawy już najbliższy poniedziałek w łódzkiej Galerii Wschodniej.

Projekt Kolekcja autorstwa Anny Zagrodzkiej odnosi się do zespołów materiału wizualnego, dokumentującego sztukę poprzez zapisy na diapozytywach barwnych, najczęściej wykorzystywanego do upowszechniania zagadnień artystycznych, a także do do systemu nauczania historii sztuki opartego o wykorzystanie materiału wizualnego na slajdach. 

Tytułowe Kolekcje są zbiorami slajdów przeznaczonymi do indywidualnych prezentacji. Powstawały od lat 70 jako bazy danych umożliwiających poznanie wiedzy o sztuce i kierunkach przemian artystycznych, a także o zjawiskach charakteryzujących cechy kultury współczesnej. - Jedna utworzona przez historyków sztuki prowadzących wykłady w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, druga stanowiąca część dokonań artystycznych Władysława Hasiora - mówią organizatorzy wystawy.

Założeniem budowania kolekcji slajdów jest stworzenie zbioru informacji wizualnej najpełniej oddających walory barwne przedstawionych obiektów sztuki. Slajdy wykonywane przeważnie przez instytucje muzealne, pokazywały obiekty sztuki znajdujące się w ich zbiorach z dbałością o dobre odwzorowanie kolorów. Barwny materiał światłoczuły pod wpływem procesów fizyczno-chemicznych ulega jednak przekształceniom. Powoduje to konieczność ponownej dokumentacji części dzieł.

Punktem wyjścia całego projektu jest przedstawienie materiałów z dwóch wskazanych przez właścicieli kolekcji „modelowych” wykładów na temat sztuki nowożytnej oraz ewolucji świadomości wzrokowej i związanego z nią różnorodnego sposobu obrazowania. Autorka podpatruje charakterystyczne gesty opiekunów kolekcji ujawniające osobisty stosunek do zbioru, w którym każdy obiekt ma swoje miejsce i znaczenie. Intymny jest jednak nie tylko stosunek opiekunów do kolekcji, ale również autorki projektu wobec użytkowników kolekcji - historyków sztuki, ale również do nich twórczyni projektu. Istotą pracy jest autorska wizja kolekcji wykorzystująca zapisy wideo i fotografie oraz analizę procesu przemian barwnych zachodzących w strukturze najwcześniej wykonanych diapozytywów.

Gdzie i kiedy

- Pierwsza Kolekcja odnosi się do  zbioru diapozytywów ilustrujących wykłady z historii sztuki w PWSFTviT. Analizując metodykę nauczania autorka nadaje wizualny porządek obiektom znajdującym się w tej Kolekcji. Budując obraz fotograficzny Zbioru Władysława Hasiora odwołuje się do zasady jaką przyjął twórca w pracy artystycznej: Rzeźba powstaje nie z szamotania się z cierpień z emocji, z nerwów serca, tylko właśnie z chłodnego rozsądku. Oba projekty łączy rytmika form ułożonych w zwarte bloki - podkreślają organizatorzy.

Wernisaż odbędzie się już w najbliższy poniedziałek 9 października o godzinie 19:00 w łódzkiej Galerii Wschodniej (ul. Wschodnia 29/3). Ekspozycja będzie czynna do 5 listopada 2017 roku.

Anna Zagrodzka (ur. 1991, Warszawa) ukończyła z wyróżnieniem Fotografię na Wydziale Operatorskim w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz Technologię Żywności na Wydziale Biotechnologii i Nauki o Żywieniu na Politechnice Łódzkiej.  W swojej twórczości analizuje związki między nauką i sztuką, łączy fotografię z instalacjami wideo i sferą dźwiękową. Laureatka SHOW OFF (Miesiąc Fotografii w Krakowie) w 2015 r. Odbyła staże w Whitworth Art Gallery, Manchester Museum i w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Warsztaty mokrego kolodionu z Marzeną Kolarz - wydarzenia towarzyszące wystawie Czas Naświetlania / Czas Wywoływania
Warsztaty mokrego kolodionu z Marzeną Kolarz - wydarzenia towarzyszące wystawie Czas Naświetlania...
Muzeum Etnograficzne w Krakowie informuje o przedłużeniu wystawy małopolskiej fotografii z przełomu XIX i XX wieku i zaprasza na marcowe spotkania dotyczące techniki mokrego kolodionu...
6
Patryk Bułhak - „Porzucone córki Tygrysa” w galerii Pop-Up Ogrodowa 8
Patryk Bułhak - „Porzucone córki Tygrysa” w galerii Pop-Up Ogrodowa 8
Galeria Pop-Up Ogrodowa 8 zaprasza na wystawę i spotkanie z autorem projektu „Porzucone córki Tygrysa” Patrykiem Bułhakiem. Fotograf zaprezentuje swoją ostatnią książkę i pokaże...
7
Koniec Wojny - Agnieszka Rayss i David Sypniewski wykorzystują AI do pokazania nowego oblicza zdjęć wojennych
Koniec Wojny - Agnieszka Rayss i David Sypniewski wykorzystują AI do pokazania nowego oblicza...
Co się stanie, gdy każe się modelowi generatywnemu poszerzyć kadr archiwalnego zdjęcia wojennego, nie podając mu żadnej podpowiedzi? Czy dowiemy się, co działo się poza...
5
Powiązane artykuły