„Kolekcja“ Anny Zagrodzkiej to zbiór około 20 tys. barwnych diapozytywów będących bazą wiedzy o sztuce i przemianach artystycznych

„Kolekcja“ Anny Zagrodzkiej to zbiór około 20 tys. barwnych diapozytywów będących bazą wiedzy o sztuce i przemianach artystycznych

Tytułowa „Kolekcja” to prawie 20 tys. slajdów zawierających wizerunki dzieł malarstwa, rzeźby i architektury. Przede wszystkim jednak odzwierciedla przemiany zachodzące w pojmowaniu zjawisk kultury współczesnej. Wernisaż wystawy już najbliższy poniedziałek w łódzkiej Galerii Wschodniej.

Projekt Kolekcja autorstwa Anny Zagrodzkiej odnosi się do zespołów materiału wizualnego, dokumentującego sztukę poprzez zapisy na diapozytywach barwnych, najczęściej wykorzystywanego do upowszechniania zagadnień artystycznych, a także do do systemu nauczania historii sztuki opartego o wykorzystanie materiału wizualnego na slajdach. 

Tytułowe Kolekcje są zbiorami slajdów przeznaczonymi do indywidualnych prezentacji. Powstawały od lat 70 jako bazy danych umożliwiających poznanie wiedzy o sztuce i kierunkach przemian artystycznych, a także o zjawiskach charakteryzujących cechy kultury współczesnej. - Jedna utworzona przez historyków sztuki prowadzących wykłady w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, druga stanowiąca część dokonań artystycznych Władysława Hasiora - mówią organizatorzy wystawy.

Założeniem budowania kolekcji slajdów jest stworzenie zbioru informacji wizualnej najpełniej oddających walory barwne przedstawionych obiektów sztuki. Slajdy wykonywane przeważnie przez instytucje muzealne, pokazywały obiekty sztuki znajdujące się w ich zbiorach z dbałością o dobre odwzorowanie kolorów. Barwny materiał światłoczuły pod wpływem procesów fizyczno-chemicznych ulega jednak przekształceniom. Powoduje to konieczność ponownej dokumentacji części dzieł.

Punktem wyjścia całego projektu jest przedstawienie materiałów z dwóch wskazanych przez właścicieli kolekcji „modelowych” wykładów na temat sztuki nowożytnej oraz ewolucji świadomości wzrokowej i związanego z nią różnorodnego sposobu obrazowania. Autorka podpatruje charakterystyczne gesty opiekunów kolekcji ujawniające osobisty stosunek do zbioru, w którym każdy obiekt ma swoje miejsce i znaczenie. Intymny jest jednak nie tylko stosunek opiekunów do kolekcji, ale również autorki projektu wobec użytkowników kolekcji - historyków sztuki, ale również do nich twórczyni projektu. Istotą pracy jest autorska wizja kolekcji wykorzystująca zapisy wideo i fotografie oraz analizę procesu przemian barwnych zachodzących w strukturze najwcześniej wykonanych diapozytywów.

Gdzie i kiedy

- Pierwsza Kolekcja odnosi się do  zbioru diapozytywów ilustrujących wykłady z historii sztuki w PWSFTviT. Analizując metodykę nauczania autorka nadaje wizualny porządek obiektom znajdującym się w tej Kolekcji. Budując obraz fotograficzny Zbioru Władysława Hasiora odwołuje się do zasady jaką przyjął twórca w pracy artystycznej: Rzeźba powstaje nie z szamotania się z cierpień z emocji, z nerwów serca, tylko właśnie z chłodnego rozsądku. Oba projekty łączy rytmika form ułożonych w zwarte bloki - podkreślają organizatorzy.

Wernisaż odbędzie się już w najbliższy poniedziałek 9 października o godzinie 19:00 w łódzkiej Galerii Wschodniej (ul. Wschodnia 29/3). Ekspozycja będzie czynna do 5 listopada 2017 roku.

Anna Zagrodzka (ur. 1991, Warszawa) ukończyła z wyróżnieniem Fotografię na Wydziale Operatorskim w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz Technologię Żywności na Wydziale Biotechnologii i Nauki o Żywieniu na Politechnice Łódzkiej.  W swojej twórczości analizuje związki między nauką i sztuką, łączy fotografię z instalacjami wideo i sferą dźwiękową. Laureatka SHOW OFF (Miesiąc Fotografii w Krakowie) w 2015 r. Odbyła staże w Whitworth Art Gallery, Manchester Museum i w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Z6 - test aparatu
18 Gru 2018
Sprawdziliśmy czy Nikon Z6 jest w stanie dorównać świetnemu bezlusterkowcowi Sony A7 III.
0
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5