Olga Świątecka i Monika Redzisz w Galerii Pauza

Zapraszamy do Galerii Pauza na otwarcie krakowskiej odsłony wystawy "Wstyd", które odbędzie się 27 marca o godz. 20:00. Wystawa jest efektem współpracy Olgi Świąteckiej i Moniki Redzisz, do której doszło w ramach Fotoprezentacji.
fot. Olga Świątecka


O wstydliwym projekcie opowiadają Olga Świątecka i Monika Redzisz:

Olga Świątecka: "Cześć, chcę sfotografować wstyd" - z takimi słowami stawałyśmy w drzwiach naszych bohaterów, by skonfrontować ich (i nas same) z trudną rozmową. Chciałyśmy stworzyć własną opowieść o cudzej intymności - portretem, ale i słowem. "Wstyd" to wyciszone sesje zdjęciowe, ale także godziny rozmów z bohaterami. "Wstyd" to proces poznawania tej emocji - naszego, jako osób postronnych, ale i bohaterów, którzy czasem po raz pierwszy zmagali się z jej opisem. To proces fascynujący i nieprzewidywalny, podczas którego słowo to nabrało nowego, bardzo osobistego wymiaru. "Pokazanie wstydu przed obcą osobą jest akceptacją własnej kruchości, a jednocześnie manifestem wewnętrznej siły" - powiedziała jedna z portretowanych.

Monika Redzisz: Podjęłyśmy próbę sfotografowania wstydu. Powodów wstydu jest mnóstwo - czasem to wrodzona nieśmiałość, nadwrażliwość, czasem efekt czyjegoś destrukcyjnego wpływu albo traumatycznych doświadczeń. Ale bez względu na to, czy jest to wstyd pierwotny czy nabyty, staje się potężnym hamulcem naszego rozwoju, naszego życia. Wszystko staje się trudniejsze, kiedy żyje się ze wstydem.

fot. Olga Świątecka


Na szczęście, jak pokazują historie naszych bohaterów, wstyd można przezwyciężać; a im blokada była mocniejsza, tym większa ulga i radość z jej pokonywania. Cieszymy się, że mogłyśmy wziąć udział w każdym z tych spotkań i dziękujemy bohaterom za zaufanie.

Olga Świątecka ('87) Obrazem i słowem operuje zawodowo i dla przyjemności, w swoich dokumentach fotograficznych podejmuje tematy bliskie człowiekowi. Współzałożycielka fotograficznego kolektywu PUAP collective, absolwentka studiów skrajnie różnych: ekonomii, dziennikarstwa i fotografii. Lubi wyzwania, nie umie odpoczywać, jak nie kręci klipów, to kręci nosem. Ciągle się uczy.

Monika Redzisz ('74) Zajmuje się reportażem. Pisze i fotografuje. W latach 2000-2011 tworzyła grupę Zorka Project. Współpracuje głównie z Gazetą Wyborczą. Skończyła filozofię na UW i fotografię na ASP w Poznaniu.

fot. Olga Świątecka


Wystawa powstała w ramach projektu Fotoprezentacje realizowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę" - kurator i koordynator Fotoprezentacji: Krzysztof Pacholak.

Fotoprezentacje powstają w ramach projektu Animatornia - biuro działań społeczno-kulturalnych realizowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę".

Zadanie zostało zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy.


Olga Świątecka i Monika RedziszWstyd
Wernisaż: 27.03.2014, godz. 20:00
Termin: 27.03-4.05.2014

Galeria Pauza
ul. Floriańska 18/5 (II piętro)
Kraków


fot. Monika Redzisz

fot. Monika Redzisz
 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0