"Wsiąkanie" Anny Orłowskiej w Lookout Gallery

Razem z warszawską Lookout Gallery zapraszamy na wernisaż wystawy Anny Orłowskiej "Wsiąkanie", który odbędzie się we wtorek, 26 czerwca o godz. 19:00. To pierwsza indywidualna prezentacja prac artystki w Warszawie. Spotkanie z autorką - w środę, 11 lipca o godz. 18:00.
Anna Orłowska "The hole", z cyklu "Kość zrośnie się w 30 dni", 2011

O wystawie pisze jej kurator - Kuba Śwircz:

Symetria nie istnieje. Pomiędzy tym, co przedstawione, a tym, co widzimy pojawia się strata prowadząca do utraty klarowności widzenia. Wszystko, co Ania Orłowska na swoich fotografiach przedstawia zaledwie przypomina, a nie jest. Jak gdyby ta ostatnia cząstka dająca pewność, wsiąkała i znikała w obrazach. Niemal jak czarna dziura - zabiera energię, zabiera światło. Jest figurą, która jako jedna z ostatnich opiera się fotografii - pochłaniając światło, uderza w istotę medium. Za każdym razem więc, gdy pojawia się w opracowaniach naukowych, mediach, stanowi zaledwie wyobrażenie, fantazję. Prezentowane ilustracje są wizualnym dopowiedzeniem tego, czego nie możemy zobaczyć. Czarna dziura ma zatem w sobie coś z mitu, wypełnia puste miejsca w naszej wiedzy. Jako ilustracja staje się potwierdzeniem naszych niepewności i domysłów, które z pomocą sond i teleskopów próbujemy obalić z bardzo daleka.

W pracach Orłowskiej pojawia się też dystans, który jest następstwem naszych wątpliwości, ponieważ "widzieć" nie równa się tu "wiedzieć". Przybiera on różne formy, czasem będąc po prostu czernią kryjącą istotny element na dalszym planie, czasem realizując się poprzez zapętlenia i powtórzenia tych samych motywów. Za każdym razem ten zabieg, który utrudnia nam odczytanie obrazów, jest przeprowadzany niezwykle precyzyjnie. "Oczywistości należy odrzucić", ale niemożliwym jest osiągnięcie tego w krótkim ruchu, szybkim spojrzeniu. To wynik długotrwałych procesów, wsiąkania, zatapiania się kolejnych znaczeń i punktów zaczepienia. Zdjęcia Ani Orłowskiej sprawiają, iż dekonstrukcja naszych przekonań jest nierozerwalnie połączona z uwolnieniem fantazji, dopuszczeniem do konfabulacji i hipotez, budowaniem własnych, prywatnych mitów.


W środę, 11 lipca o godz. 18:00 odbędzie się oprowadzanie kuratorskie po wystawie i spotkanie z Anią Orłowską (artystka będzie do dyspozycji zwiedzających).

Anna Orłowska Rocznik 1986, urodzona w Opolu. Ukończyła Fotografię w PWSFTviT w Łodzi, studentka Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie. Jej cykl "The day before" znalazł się wśród prac wybranych do projektu "ReGeneration2: Tomorrow's Photographers Today" prezentowanego między innymi w Musée de l'Elysee w Szwajcarii, w Aperture Foundation w Nowym Jorku czy na festiwalu Rencontres d'Arles we Francji (2010/2011). Prace artystki będą pokazywane podczas tegorocznego festiwalu Voies Off w Arles (Francja). Autorka kilku wystaw indywidualnych: "Private Maps" w Galerii Zpaf i S-ka w Krakowie (2011), "Przeciek" na festiwalu TIFF we Wrocławiu (2011) oraz na Fotofestiwalu w Łodzi (2012). Brała także udział w licznych wystawach zbiorowych, między innymi w wystawie "Facing Forward" w Forward Thinking Museum (2011), ekspozycjach Miesiąca Fotografii w Bratysławie (2010/2011) oraz Prague Photo Festival, w Yours Gallery (2010) i Galerii Klimy Bocheńskiej (2010) w Warszawie, a ostatnio również w wystawie "Przestrzeń" w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie (2012). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Łódzkiego.

Więcej na: www.lookoutgallery.pl.


Anna Orłowska "Wsiąkanie"
Wernisaż: 26.06.2012, godz. 19:00
Termin: 27.06-31.07.2012 (I piętro)

Lookout Gallery
ul. Puławska 41/22
Warszawa
słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8