"Wsiąkanie" Anny Orłowskiej w Lookout Gallery

Razem z warszawską Lookout Gallery zapraszamy na wernisaż wystawy Anny Orłowskiej "Wsiąkanie", który odbędzie się we wtorek, 26 czerwca o godz. 19:00. To pierwsza indywidualna prezentacja prac artystki w Warszawie. Spotkanie z autorką - w środę, 11 lipca o godz. 18:00.
Anna Orłowska "The hole", z cyklu "Kość zrośnie się w 30 dni", 2011

O wystawie pisze jej kurator - Kuba Śwircz:

Symetria nie istnieje. Pomiędzy tym, co przedstawione, a tym, co widzimy pojawia się strata prowadząca do utraty klarowności widzenia. Wszystko, co Ania Orłowska na swoich fotografiach przedstawia zaledwie przypomina, a nie jest. Jak gdyby ta ostatnia cząstka dająca pewność, wsiąkała i znikała w obrazach. Niemal jak czarna dziura - zabiera energię, zabiera światło. Jest figurą, która jako jedna z ostatnich opiera się fotografii - pochłaniając światło, uderza w istotę medium. Za każdym razem więc, gdy pojawia się w opracowaniach naukowych, mediach, stanowi zaledwie wyobrażenie, fantazję. Prezentowane ilustracje są wizualnym dopowiedzeniem tego, czego nie możemy zobaczyć. Czarna dziura ma zatem w sobie coś z mitu, wypełnia puste miejsca w naszej wiedzy. Jako ilustracja staje się potwierdzeniem naszych niepewności i domysłów, które z pomocą sond i teleskopów próbujemy obalić z bardzo daleka.

W pracach Orłowskiej pojawia się też dystans, który jest następstwem naszych wątpliwości, ponieważ "widzieć" nie równa się tu "wiedzieć". Przybiera on różne formy, czasem będąc po prostu czernią kryjącą istotny element na dalszym planie, czasem realizując się poprzez zapętlenia i powtórzenia tych samych motywów. Za każdym razem ten zabieg, który utrudnia nam odczytanie obrazów, jest przeprowadzany niezwykle precyzyjnie. "Oczywistości należy odrzucić", ale niemożliwym jest osiągnięcie tego w krótkim ruchu, szybkim spojrzeniu. To wynik długotrwałych procesów, wsiąkania, zatapiania się kolejnych znaczeń i punktów zaczepienia. Zdjęcia Ani Orłowskiej sprawiają, iż dekonstrukcja naszych przekonań jest nierozerwalnie połączona z uwolnieniem fantazji, dopuszczeniem do konfabulacji i hipotez, budowaniem własnych, prywatnych mitów.


W środę, 11 lipca o godz. 18:00 odbędzie się oprowadzanie kuratorskie po wystawie i spotkanie z Anią Orłowską (artystka będzie do dyspozycji zwiedzających).

Anna Orłowska Rocznik 1986, urodzona w Opolu. Ukończyła Fotografię w PWSFTviT w Łodzi, studentka Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie. Jej cykl "The day before" znalazł się wśród prac wybranych do projektu "ReGeneration2: Tomorrow's Photographers Today" prezentowanego między innymi w Musée de l'Elysee w Szwajcarii, w Aperture Foundation w Nowym Jorku czy na festiwalu Rencontres d'Arles we Francji (2010/2011). Prace artystki będą pokazywane podczas tegorocznego festiwalu Voies Off w Arles (Francja). Autorka kilku wystaw indywidualnych: "Private Maps" w Galerii Zpaf i S-ka w Krakowie (2011), "Przeciek" na festiwalu TIFF we Wrocławiu (2011) oraz na Fotofestiwalu w Łodzi (2012). Brała także udział w licznych wystawach zbiorowych, między innymi w wystawie "Facing Forward" w Forward Thinking Museum (2011), ekspozycjach Miesiąca Fotografii w Bratysławie (2010/2011) oraz Prague Photo Festival, w Yours Gallery (2010) i Galerii Klimy Bocheńskiej (2010) w Warszawie, a ostatnio również w wystawie "Przestrzeń" w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie (2012). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Łódzkiego.

Więcej na: www.lookoutgallery.pl.


Anna Orłowska "Wsiąkanie"
Wernisaż: 26.06.2012, godz. 19:00
Termin: 27.06-31.07.2012 (I piętro)

Lookout Gallery
ul. Puławska 41/22
Warszawa
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0