„Saraha“ Macieja Moskwy to poszukiwanie szczerych odpowiedzi na najtrudniejsze pytania

„Saraha“ Macieja Moskwy to poszukiwanie szczerych odpowiedzi na najtrudniejsze pytania

Najnowsza książka Macieja Moskwy dokumentuje zapowiedzi, przyczyny i następstwa konfliktu w Syrii. Fotograf przez 11 lat skupiał się na relacjonowaniu losu Syryjczyków - od zalążku wojny, aż po kryzys migracyjny. Oprócz fotografii znajdziemy również wspomnienia Hashema Haj Bakri, doświadczenia Moskwy spisane w rozmowie z Magdaleną Rigamonti oraz tekst Rafała Grzeni.

Każdy, kto przygląda się syryjskiemu konfliktowi zmuszony jest zagrać przez chwilę w podwórkową grę saraha, w którą bawią się syryjskie dzieci. Saraha znaczy po arabsku szczerość, a w grze chodzi o to, by nawzajem zadawać sobie takie pytania, które wymagają trudnej, bo maksymalnie szczerej odpowiedzi. I taka właśnie jest najnowsza książka Macieja Moskwy, która jest już do kupienia na stronie wydawnictwa pix.house. Za album Saraha zapłacimy 90 zł.

W 2011 roku, na fali antyrządowych protestów, zwanych „Arabską Wiosną“, na syryjskie ulice wyszli ludzie z żądaniami reform w państwie spotkały się z brutalną reakcją rządu, za którą z kolei poszła militaryzacja części protestujących. I tak rewolucja przerodziła się w wojnę między armią rządową, a zrekrutowaną z rebeliantów i dezerterów Wolną Armię Syrii, która stopniowo przejmowała kontrolę nad znacznymi połaciami kraju.

Szybko w konflikt zaangażowały się inne państwa (Rosja, Iran i Chiny po stronie rządu, USA, Turcja, Arabia Saudyjska oraz Katar po stronie rebelii), czyniąc go bardziej intensywnym, ale i bardziej nierozwiązywalnym. Trwający, a potem latami wojenny chaos stał się pretekstem dla napływu dżihadystów (w tym irackiej Al Kaidy) i z czasem do powstania Państwa Islamskiego. O swoją autonomię zaczęli również walczyć Kurdowie.

Syrię dotknęło swego rodzaju „rozbicie dzielnicowe”, kraj uległ zniszczeniu na wielką skalę, setki tysięcy ludzi poniosło śmierć, ponad połowa mieszkańców została zmuszona do wewnętrznej lub zewnętrznej migracji, a każdy Syryjczyk doświadczył przemocy w jej najboleśniejszej formie. Jednocześnie po siedmiu latach, jakie upłynęły od pierwszych demonstracji w Syrii, ciężko o jasną odpowiedź na pytanie o winę i rację stron w konflikcie, czy też o jego możliwe rozwiązania. Jakie wobec zaistniałej sytuacji powinniśmy zająć stanowisko?

Maciej Moskwa „Saraha“

  • Tytuł: Saraha
  • Fotografie: Maciej Moskwa
  • Teksty: Rafał Grzenia, Hashem Haj Bakri
  • Wywiad z autorem: Magdalena Rigamonti
  • Projekt graficzny: Andrzej Dobosz
  • Edycja zdjęć: Witold Krassowski
  • Redakcja:: Iwona Torbicka, Monika Piotrowska,
  • Korekta: Anna Molter, Julia Forecka
  • Wydawca: PIX.HOUSE / Maciej Moskwa
  • Miejsce wydania: Poznań
  • Format: 24x17cm
  • Nakład: 250 sztuk
  • Język: polski / angielski
  • Cena: 90 zł

Maciej Moskwa (ur. 1982) – fotograf, absolwent i wykładowca Sopockich Szkół Fotografii, założyciel kolektywu dokumentalistów Testigo Documentary. Od 2011 roku dokumentuje skutki konfliktu w Syrii. Mieszka w Gdańsku.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Z6 - test aparatu
18 Gru 2018
Sprawdziliśmy czy Nikon Z6 jest w stanie dorównać świetnemu bezlusterkowcowi Sony A7 III.
0
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5