Pozytyw - sierpień 2005

Przeglądamy najnowszy numer "Pozytywu". Ostatnie wydanie niemal w całości poświęcono fotografii reportażowej. Ponadto znajdziemy w nim m.in. znakomite krajobrazy Michaela Kenny i test "zestawu" do fotografii makro - obiektywu Sigma 50/2.8 oraz lampy pierścieniowej tejże firmy.
Sierpniowy numer miesięcznika "Pozytyw" poświęcono próbie udzielenia odpowiedzi na pytanie: "Czy reportaż umarł?". Na szczęście skupienie się na jednym nurcie nie oznacza, że najnowsze wydanie jest nudne. Prezentowani autorzy zajmują się różnorodnymi tematami, do których podchodzą w zupełnie odmienny sposób, dzięki czemu mamy, jeśli nie pełny, to przynajmniej obszerny i ciekawy przegląd tendencji obowiązujących aktualnie na świecie. A odpowiedź? Każdy czytelnik musi jej sobie udzielić sam.
  1. Testy
  2. Porady
  3. Galerie
  4. Konkursy
  5. 1. Testy
    Dużą część działu sprzętowego miesięcznika jak zwykle zajmują krótkie informacje o nowościach. Jednak tym razem dłuższych opisów sprzętu jest nieco więcej niż zwykle. Na początek czytamy o nowych lampach błyskowych firmy Elfo. Dalej zamieszczono materiał poświęcony możliwościom cyfrowego maleństwa - Nikona Coolpix S2. Na koniec przygotowano obszerny test możliwości zestawu do fotografii makro złożonego z obiektywu Sigma 50 mm F2.8 EX DG Macro i pierścieniowej lampy błyskowej Sigma EM-140 DG.

    Okładka sierpniowego "Pozytywu"

    2. Porady
    W późnoletnim odcinku "Fine printera" Wojtek Tkaczyński omawia różnice między identycznymi emulsjami papierów fotograficznych (plastikami i barytami). W rubryce "Szara strefa" Tkaczyński przedstawia cenionych przez siebie fotografów i omawia ich technikę. W sierpniowym numerze miesięcznika w tym dziale zamieszczono świetne krajobrazy Michaela Kenny.

    3. Galerie
    Jak już wspomnieliśmy, najnowszy "Pozytyw" poświęcono fotografii reportażowej. Numer otwierają kolorowe zdjęcia Mitcha Epsteina, który dokumentował powolny upadek firmy swojego ojca. W dziale "90 stopni" zamieszczono czarno-białe kadry Klavdija Slubana. Prace Francuza są pełne nieostrości i niedomówień - mogłyby powstać gdziekolwiek, a mimo to autor nadaje im bardzo konkretne tytuły umożliwiające częstokroć lokalizację plenerów. Dorota Dmitruk ciekawie pisze o leniwych, wakacyjnych kadrach Juliena Magre (jej tekst to doskonały przykład, jak wiele można zobaczyć w dobrym zestawie fotografii). Dalej oglądamy dokumentalne prace Jerzego Wierzbickiego, które analizuje naczelny kwartalnika "Fotografia" Ireneusz Zjeżdżałka. Adam Leszczyński pisze o zdjęciach Simona Robertsa, który fotografował mieszkańców ostatniej kolonii trędowatych w Zimbabwe. Dalej oglądamy przegląd twórczości członków istniejącej już od 10 lat agencji Oeil Public. Krzysztof Miękus zastanawia się, czy ostatnia edycja festiwalu Visa pour l'Image w Perpignan to przypadkiem nie fotograficzny odpowiednik balu na Titaniku. Ostatnia prezentacja numeru jest chyba najciekawszym zestawem zdjęć prezentowanym w najnowszym wydaniu "Pozytywu". Mowa o nieco mrocznych, pozowanych portretach autorstwa Katy Grannan, o których pisze Adam Mazur.

    4. Konkursy
    Przypominamy, że miłośnicy konkursów fotograficznych mogą przysyłać do redakcji "Pozytywu" swoje prace. Spośród nich na bieżąco wybierane będzie "Zdjęcie miesiąca" (przyjmowane są również cykle), którego autor otrzyma w nagrodę roczną prenumeratę miesięcznika.

    Niestety najnowszy felieton Krzysztofa Gierałtowskiego znów jest utrzymany w grobowym tonie. Miejmy nadzieję, że w najbliższym czasie znakomity portrecista znajdzie w polskiej fotografii coś pozytywnego... W numerze znajdziemy też krótkie recenzje trzech książek, które w ostatnim czasie ukazały się na rynku - Historii Fotografii Światowej Naomi Rosenblum, antologii Przestrzenie fotografii i albumu Fotografie "Gazety Wyborczej", tom IX.. W dziale "napisz do nas" dalszy ciąg dyskusji na temat wizji magazynu. Polecamy!

    Cena miesięcznika "Pozytyw": 14,90 zł
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1