Pozytyw - sierpień 2005

Przeglądamy najnowszy numer "Pozytywu". Ostatnie wydanie niemal w całości poświęcono fotografii reportażowej. Ponadto znajdziemy w nim m.in. znakomite krajobrazy Michaela Kenny i test "zestawu" do fotografii makro - obiektywu Sigma 50/2.8 oraz lampy pierścieniowej tejże firmy.
Sierpniowy numer miesięcznika "Pozytyw" poświęcono próbie udzielenia odpowiedzi na pytanie: "Czy reportaż umarł?". Na szczęście skupienie się na jednym nurcie nie oznacza, że najnowsze wydanie jest nudne. Prezentowani autorzy zajmują się różnorodnymi tematami, do których podchodzą w zupełnie odmienny sposób, dzięki czemu mamy, jeśli nie pełny, to przynajmniej obszerny i ciekawy przegląd tendencji obowiązujących aktualnie na świecie. A odpowiedź? Każdy czytelnik musi jej sobie udzielić sam.
  1. Testy
  2. Porady
  3. Galerie
  4. Konkursy
  5. 1. Testy
    Dużą część działu sprzętowego miesięcznika jak zwykle zajmują krótkie informacje o nowościach. Jednak tym razem dłuższych opisów sprzętu jest nieco więcej niż zwykle. Na początek czytamy o nowych lampach błyskowych firmy Elfo. Dalej zamieszczono materiał poświęcony możliwościom cyfrowego maleństwa - Nikona Coolpix S2. Na koniec przygotowano obszerny test możliwości zestawu do fotografii makro złożonego z obiektywu Sigma 50 mm F2.8 EX DG Macro i pierścieniowej lampy błyskowej Sigma EM-140 DG.

    Okładka sierpniowego "Pozytywu"

    2. Porady
    W późnoletnim odcinku "Fine printera" Wojtek Tkaczyński omawia różnice między identycznymi emulsjami papierów fotograficznych (plastikami i barytami). W rubryce "Szara strefa" Tkaczyński przedstawia cenionych przez siebie fotografów i omawia ich technikę. W sierpniowym numerze miesięcznika w tym dziale zamieszczono świetne krajobrazy Michaela Kenny.

    3. Galerie
    Jak już wspomnieliśmy, najnowszy "Pozytyw" poświęcono fotografii reportażowej. Numer otwierają kolorowe zdjęcia Mitcha Epsteina, który dokumentował powolny upadek firmy swojego ojca. W dziale "90 stopni" zamieszczono czarno-białe kadry Klavdija Slubana. Prace Francuza są pełne nieostrości i niedomówień - mogłyby powstać gdziekolwiek, a mimo to autor nadaje im bardzo konkretne tytuły umożliwiające częstokroć lokalizację plenerów. Dorota Dmitruk ciekawie pisze o leniwych, wakacyjnych kadrach Juliena Magre (jej tekst to doskonały przykład, jak wiele można zobaczyć w dobrym zestawie fotografii). Dalej oglądamy dokumentalne prace Jerzego Wierzbickiego, które analizuje naczelny kwartalnika "Fotografia" Ireneusz Zjeżdżałka. Adam Leszczyński pisze o zdjęciach Simona Robertsa, który fotografował mieszkańców ostatniej kolonii trędowatych w Zimbabwe. Dalej oglądamy przegląd twórczości członków istniejącej już od 10 lat agencji Oeil Public. Krzysztof Miękus zastanawia się, czy ostatnia edycja festiwalu Visa pour l'Image w Perpignan to przypadkiem nie fotograficzny odpowiednik balu na Titaniku. Ostatnia prezentacja numeru jest chyba najciekawszym zestawem zdjęć prezentowanym w najnowszym wydaniu "Pozytywu". Mowa o nieco mrocznych, pozowanych portretach autorstwa Katy Grannan, o których pisze Adam Mazur.

    4. Konkursy
    Przypominamy, że miłośnicy konkursów fotograficznych mogą przysyłać do redakcji "Pozytywu" swoje prace. Spośród nich na bieżąco wybierane będzie "Zdjęcie miesiąca" (przyjmowane są również cykle), którego autor otrzyma w nagrodę roczną prenumeratę miesięcznika.

    Niestety najnowszy felieton Krzysztofa Gierałtowskiego znów jest utrzymany w grobowym tonie. Miejmy nadzieję, że w najbliższym czasie znakomity portrecista znajdzie w polskiej fotografii coś pozytywnego... W numerze znajdziemy też krótkie recenzje trzech książek, które w ostatnim czasie ukazały się na rynku - Historii Fotografii Światowej Naomi Rosenblum, antologii Przestrzenie fotografii i albumu Fotografie "Gazety Wyborczej", tom IX.. W dziale "napisz do nas" dalszy ciąg dyskusji na temat wizji magazynu. Polecamy!

    Cena miesięcznika "Pozytyw": 14,90 zł
Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak zestaw ten radzi sobie w wymagającej fotografii sportu?
21 Sty 2019
Topowy korpus z linii A pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy profesjonalny zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
0
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!