"Przestrzenie fotografii" - pierwsza antologia

"Przestrzenie fotografii" to pierwsza na polskim rynku antologia tekstów o fotografii. Złożyły się na nią 22 teksty napisane specjalnie na potrzeby tego wydawnictwa. Autorzy poruszają się po rozmaitych obszarach - od historii, poprzez politykę a na związkach fotografii i zen kończąc. Polecamy!
"Przestrzenie fotografii" to pierwsza na polskim rynku antologia tekstów o fotografii. Złożyły się na nią 22 teksty napisane specjalnie na potrzeby tego wydawnictwa. Autorzy poruszają się po rozmaitych obszarach - od historii, poprzez politykę a na związkach fotografii i zen kończąc.



Jest to druga książka w dorobku Galerii f5 & Księgarni fotograficznej. Przygotowaną we współpracy z Fundacją Edukacji Wizualnej antologię zredagowali Tomasz Ferenc i Krzysztof Makowski. Postawili sobie ambitny cel - prezentację wątków, opinii i sposobów patrzenia na fotografię przez pryzmat jej miejsca w kulturze, socjologii, polityce i życiu codziennym. Choć większość tekstów odwołuje się do dorobku antropologii kultury i teorii estetyki, to nie jest to literatura hermetyczna. "Przestrzenie fotografii", jak sugerują redaktorzy w notce prasowej, ma być "źródłem wiedzy i punktem wyjścia do pogłębionej refleksji nad fotografią".

Wielkim atutem książki jest jej aktualność. Autorzy odwołują się do zjawisk, które możemy obserwować "tu i teraz". Nie trzeba znać się na teorii fotografii by wiedzieć czym jest masowa nadprodukcja zdjęć czy wszechobecność obrazu we wszystkich sferach życia. Jednak analizy przeprowadzone na konkretnych przykładach pozwalają ogarnąć te zjawiska i umiejscowić je w kulturze. Rewolucja cyfrowa przyniosła ogromne zmiany w postrzeganiu fotografii jako medium i dla części autorów jest punkt wyjścia do prowadzonych rozważań.

"Przetrzenie fotografii" podzielono na cztery bloki tematyczne, które wyraźnie zazębiają się ze sobą i jedne są punktem wyjścia do rozważań nad innymi. Poza zasygnalizowanym powyżej zagadnieniem "miejsca fotografii w kulturze masowej" są to "polityczne uwikłania fotografii" (kwestie ideologicznego i manipulacyjnego wykorzystania fotografii oraz semantyki, kodu narzucającego sposoby jej odczytywania); "socjologiczny wymiarem funkcjonowania fotorafii

Sporo miejsca poświęcono też "politycznym uwikłaniom fotografii", to znaczy wykorzystania jej do popularyzowania rozmaitych ideologii czy wręcz do planowej manipulacji odbiorcami. Trzeci blok tematyczny porusza kwestie związane z socjologicznym wymiarem funkcjonowania fotorafii, a w czwartej części "dominuje refleksja nad filozofią i sztuką fotografii".

"Przestrzenie fotografii" można kupić za pośrednictwem strony Księgarni f5.

Nota wydawcy

Łódź, 16 maja 2005 r. - W czwartek, 12 maja na uroczystości otwarcia Czwartego Międzynarodowego Festiwalu Fotografii odbyła się premiera książki "Przestrzenie fotografii". Pierwsza tego typu w Polsce antologia tekstów o fotografii zawiera dwadzieścia dwa teksty przygotowane specjalnie na potrzeby niniejszego wydawnictwa. "Oddajemy ten tom z nadzieją, że stanie się on dla Państwa źródłem wiedzy i punktem wyjścia do pogłębionej refleksji nad fotografią. Dążyliśmy do zgromadzenia różnorodnych opinii, wątków i sposobów analizowania fotografii. Chcieliśmy stworzyć pewnego rodzaju forum, na którym poszczególni autorzy zaprezentują obszary swoich rozmyślań i badań nad fotografią, a także zaproponują swoją perspektywę myślenia o fotografii", ze wstępu, Tomasz Ferenc, Krzysztof Makowski, redaktorzy książki.

Tematyka zaprezentowanych artykułów obraca się wokół czterech zasadniczych obszarów, które, zdaniem autorów, wyznaczają nowoczesne i komplementarne podejście do fenomenu fotografii. Pierwszy z nich koncentruje się na popularnych i masowych wykorzystaniach medium oraz na relacjach socjologii i fotografii. Autorzy w tym bloku tematycznym zajęli się między innymi: problematyką dokumentu prywatnego, obecnością fotografii w przestrzeniach wirtualnych, masową nadprodukcją zdjęć, kanibalizmem wizualnym?, towarzyszącym naszej kulturze oraz możliwościami, jakie pojawiają się na styku nauk społecznych i fotografii.

W drugim bloku tekstów prezentujemy artykuły badające polityczne uwikłania fotografii. Teksty badające jak to medium wykorzystywane jest ideologicznie; jakie techniki manipulacyjne wpływają na odczytywanie znaczenia fotografii; jak język, którym się posługujemy, nieuchronnie modeluje nasze rozumienie komunikatów fotograficznych.

Trzeci obszar dotyczy relacji fotografii i historii, co nie oznacza, że jest wolny od rozważań nad socjologicznym wymiarem funkcjonowania medium czy jej politycznych zastosowań. Według Johna Tagga badanie natury fotografii może być skuteczne jedynie poprzez dogłębne studia historyczne, koncentrujące się na tym, co zazwyczaj jest pomijanie w "oficjalnych" historiach fotografii. Autorzy przeprowadzili takie właśnie "punktowe" badania nad prywatnymi zdjęciami żołnierzy polskich i niemieckich walczących podczas II wojny światowej oraz nad fotograficzną propagandą sanacyjną w międzywojennej Polsce.

W ostatniej części książki dominuje refleksja nad filozofią i sztuką fotografii. Rozpiętość tematyczna jest tu ogromna i dzięki temu ukazuje rozmaite kierunki myślenia o fotografii. Poszczególni autorzy zajmują się zagadnieniami przestrzeni w fotografii, wrażliwością niezbędną do wykonywania zdjęć, ontologią fotografii i jej relacjami z filozofią zen, obecnością postaci fotografa w filmie fabularnym i beletrystyce.

Książka ta jest wspólnym dziełem Fundacji Edukacji Wizualnej oraz Galerii f5 & Księgarni Fotograficznej. Mamy nadzieję, że książka, której premiera odbyła się podczas Czwartej edycji Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi będzie źródłem i inspiracją dla kilku pokoleń wykorzystujących to medium. Zamysłem autorów jest regularne publikowanie tego typu antologii.

NOTY O REDAKTORACH

Tomasz Ferenc - pracownik Katedry Socjologii Sztuki UŁ. Autor książki Fotografia. Dyletanci, Amatorzy i Artyści, skonstruowanej w oparciu o rozprawę doktorska i wyróżnionej w 2005 roku nagrodą im. Stanisława Ossowskiego. Jego zainteresowania badawcze aktualnie koncentrują się na obszarze popularnych, amatorskich i prywatnych zastosowań fotografii. Członek zarządu Fundacji Edukacji Wizualnej.

Krzysztof Makowski - twórca i właściciel Galerii F5 & Księgarni Fotograficznej. Dystrybutor czeskich wydawnictw KANT i TORST oraz słowackiego FOTOFO. Współautor książki Słowo o fotografii (Łódź, 2003). Wydawca tytułów o tematyce fotograficznej. Organizator promocji i spotkań autorskich.

Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów
Pod redakcją: Krzysztofa Makowskiego i Tomasza Ferenca
Wydawnictwo: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna
oraz Fundacja Edukacji Wizualnej
Łódź 2005
s. 462
miękka oprawa
cena: 40 złotych
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
2
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0