Laowa 8-15 mm f/2.8 FF Zoom Fisheye - ostateczne rybie oko?

Autor: Maciej Luśtyk

9 Czerwiec 2025
Artykuł na: 2-3 minuty

Laowa prezentuje obiektyw Fisheye Zoom, który oferuje dwa różne sposoby obrazowania obiektywu typu rybie oko. Przy ogniskowej 15 mm będzie to Fisheye diagonalny, a przy 8 mm - kołowy.

Obiektywy typu Fisheye to egzotyka, która dopiero zaczyna wkraczać do pełnoklatkowych systemów bezlusterkowych. Jeszcze większą egzotyką są obiektywy Fisheye Zoom, które choć były już obecne w erze lustrzanek, to nie doczekały się jeszcze swoich współczesnych odpowiedników. Zmienia to nowy obiektyw Laowa 8-15 mm f/2.8 FF Zoom Fisheye, który jest przy okazji najjaśniejszym szkłem tego typu.

Jakie chcesz dziś rybie oko?

Najciekawszą cechą obiektywu - podobnie jak i wcześniejszych konstrukcji typu Fisheye Zoom - jest fakt, że w zależności od ogniskowej otrzymamy dwa różne sposoby obrazowania. W przypadku korzystania z ogniskowej 8 mm uzyskamy obrazek kołowy, wypełniający jedynie centralną część kadru - efekt dobrze znany m.in. z filmów deskorolkowych. W przypadku ogniskowej 15 mm, otrzymamy zaś diagonalne rybie oko, wypełniające obrazem cały kadr.

Układ optyczny obiektywu składa się z 13 elementów w 9 grupach oraz 9-listkowej przysłony, a całość pozwala na ostrzenie z minimalnej odległości 16 cm. Szkło odznaczać ma się kątem widzenia równym 180° i oferować wysoką rozdzielczość w całym zakresie.

Jak w przypadku większości szkieł Laowa, jest to obiektyw w pełni manualny, bez układu AF. Jednocześnie jest to chyba jedyna tego typu konstrukcja skierowana również bezpośrednio do filmowców - razem z wersją fotograficzną debiutuje także wariant Cine, wyposażony w standardowe zębatki systemów Follow Focus i mocowanie PL (z przejściówkami na inne systemy).

Laowa 8-15 mm f/2.8 FF Zoom Fisheye może pochwalić się też przyzwoitymi wymiarami, wynoszącymi 62,5 x 84,8 mm, przy wadze 590 g.

Cena i dostępność

Obiektyw Laowa 8-15 mm f/2.8 FF Zoom Fisheye trafia na rynek w cenie 699 dolarów (ok. 2600 zł) dla wersji fotograficznej i 1400 dolarów (ok. 5200 zł) dla wersji Cine. 

Obiektyw dostępny jest w wersjach z mocowaniami Sony E, Nikon Z, Canon RF, L-Mount oraz PL (wersja Cine).

Więcej informacji znajdziecie na stronie producenta: wersja foto, wersja cine

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
7Artisans INFINITE - filmowe stałki na mały budżet
7Artisans INFINITE - filmowe stałki na mały budżet
Chińczycy z 7Artisans dołączają do producentów profesjonalnej optyki kinowej. Seria Infiniti oferować ma dobre osiągi i w pełni zimową ergonomię w cenie na która będą mogli sobie...
5
Sigma Aizu Prime - nowa linia superjasnych obiektywów kinematograficznych. Zaprojektowana od podstaw pod kamery wielkoformatowe
Sigma Aizu Prime - nowa linia superjasnych obiektywów kinematograficznych. Zaprojektowana od...
Aizu Prime to nie pierwsze obiektywy filmowe producenta, ale pierwsze zaprojektowane w całości pod kątem wielkoformatowych kamer typu Arri Alexa LF. Jako jedyne osiągają też transmisję...
1
Mandler 35 mm f/2 - chińska replika Summicrona za 1500 zł. Będzie tego więcej
Mandler 35 mm f/2 - chińska replika Summicrona za 1500 zł. Będzie tego więcej
Chińczycy coraz mocniej eksplorują temat wiernych kopii obiektywów sprzed lat. Mandler to nowa marka, która dostarczać ma kilka tego typu konstrukcji rocznie. Pierwszy model w ofercie...
11
Powiązane artykuły