Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD - kompaktowy telezoom do aparatów Sony

Autor: Krzysztof Mularczyk

22 Kwiecień 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Jest poręczny i dobrze przemyślany. Tamron prezentuje nowy teleobiektyw do fotografowania sportu i przyrody z mocowaniem do bezlusterkowców Sony.

Na rynek wejdzie nowy teleobiektyw do bezluterowców Sony. Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD to odpowiednik modelu do lustrzanek o nieco mniejszym zakresie ogniskowych i niemal takiej samej jasności. Jego przewagą są poręczne rozmiary i przemyślana ergonomia.

Przede wszystkim kompaktowy

Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD, kosztem utraty 100 milimetrów w zakresie tele w stosunku do wersji lustrzankowej, zyskał bardziej kompaktowe wymiary. Ma długość 210 mm, czyli 4 cm mniej niż SP 150-600 mm f/5-6.3 Di VC USD. To mniej więcej tyle, co długość zoomów 100-400 mm firm Sigma i Sony przeznaczonych do bezlusterkowców i aż 11 cm mniej od Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS.

Od wspomnianych modeli 100-400 jest jednak cięższy, ale Tamron usprawiedliwia to lepszą konstrukcją optyczną. Obiektyw waży 1725 g, czyli prawie 600 g więcej niż Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS i ponad 300 g więcej od Sony FE 100-400 mm f/4.5-5.6 GM OSS. Od lustrzankowego modelu Tamron 150-600 mm jest lżejszy tylko o 220 g, a od Sony FE 200-600 mm prawie 400 g.

Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD - nowa optyka, nowe możliwości

Oczywiście zredukowany zakres zoomu to nie jedyny powód mniejszych gabarytów. Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD to oczywiście nowa, skomplikowana konstrukcja optyczna, oparta na aż 25 soczewkach ustawionych w 16 grupach, którą wspierają soczewki specjalne: jeden element XLD, 5 elementów LD i dwie soczewki asferyczne. To ma zagwarantować ostry od brzegu do brzegu obraz z aberracją chromatyczną na minimalnym poziomie.

Dużym atutem w stosunku do konkurencyjnych modeli jest minimalna odległość ostrzenia już na poziomie 0.6 m przy 150 mm (powiększenie 1:3.1). Przy 500 mm zwiększa się do 1.8 m, ale to i tak odpowiada dużemu powiększeniu 1:3.7.

Autofokus i stabilizacja

Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD zawiera dwa procesory MPU (Micro-Processing Unit), z których jeden odpowiada za ogólne funkcjonowanie obiektywu i działanie autofokusa opartego na liniowym silniku VXD, a drugi za system optycznej stabilizacji obrazu VC, której skuteczność producent określa na poziomie 4 EV. Stabilizator może pracować w trzech trybach: Standardowym, Panoramowania i Priorytetu kadrowania.

Solidne wykonanie i wygodna ergonomia

Korpus Tamrona 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD został solidnie uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami, a przednią soczewkę pokryto łatwą w czyszczeniu i odporną na działanie wody i oleju warstwą fluorową.

Na korpusie znajdziemy przełączniki trybów stabilizacji, ogranicznik działania autofokusa oraz pierścień ostrości z funkcją przeostrzania. Wygodny będzie z pewnością system Flex Zoom Lock, czyli blokowanie pierścienia zmiany ogniskowej w każdej pozycji poprzez ruch przód-tył.

Pomyślano też o gumie na osłonie przeciwsłonecznej. Takie rozwiązanie zapobiega zarysowaniom końcówki osłony i dodatkowo amortyzuje przy uderzeniach.

Komfort użytkowania poprawi również rozwiązanie w postaci mocowania paska na obejmie statywowej. Brawo, to tu jest przecież środek ciężkości zestawu. Oczywiście uchwyt statywowy jest kompatybilny z systemem Arca-Swiss.

Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD - dostępność i cena

Nowy teleobiektyw będzie dostępny w sprzedaży od 21 czerwca. Cena obiektywu Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD ma wynosić 7590 zł.

Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sirui 50 mm T2.9 FF Anamorphic 1.6x - tanie obiektywy anamorficzne atakują pełną klatkę
Sirui 50 mm T2.9 FF Anamorphic 1.6x - tanie obiektywy anamorficzne atakują pełną klatkę
Sirui nie zwalnia tempa. Po budżetowych anamorficznych konstrukcjach do kamer Super 35 (APS-C) przyszła kolej na pełną klatkę. W zależności od używanego aparatu,...
6
TTArtisan 40 mm f/2.8 Macro 1:1 - uniwersalna i supertania makro portretówka do APS-C
TTArtisan 40 mm f/2.8 Macro 1:1 - uniwersalna i supertania makro portretówka do APS-C
Chiński producent zapowiada premierę nowego obiektywu, który zapewne stanie się pierwszym wyborem osób zaczynających swoją przygodę z fotografią makro i portretem....
10
7Artisans 25 mm f/0.95 - najjaśniejszy szeroki kąt do APS-C
7Artisans 25 mm f/0.95 - najjaśniejszy szeroki kąt do APS-C
Chiński producent prezentuje kolejny obiektyw z serii jasnych stałek do bezlusterkowych systemów APS-C. 7Artisans 25 mm f/0.95 mm to manualny odpowiednik obiektywu 35...
9
Powiązane artykuły