Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Czy rysy lub kurz na obiektywie rzeczywiście wpływają na pogorszenie obrazu? Zobaczcie ekstremalny eksperyment

3

Autor: Redakcja Fotopolis

19 Czerwiec 2020
Artykuł na: 4-5 minut

Wszyscy wiemy, że czyszczenie obiektywu koszulką to zbrodnia, a pojedyncze drobiny kurzu wewnątrz układu optycznego kwalifikują szkło do wymiany. Ale czy tak naprawdę ma to jakiekolwiek znaczenie?

Gdy kupujemy nowy sprzęt, martwimy się o każdą rysę czy drobinki kurzu, a na nowe obiektywy chuchamy i dmuchamy czyszcząc je wyłącznie lens-penami i specjalnymi płynami. Na przednią soczewkę nakręcamy też naturalnie filtr ochronny. Oczywiście sprzęt fotograficzny powinniśmy starać się utrzymywać w jak najlepszym stanie i dbać o jego higienę, ale czy rzeczywiście pojawienie się rysek na przedniej soczewce czy dostanie „brudu” do wewnątrz obiektywu ma aż tak duży wpływ na jakość obrazu?

Aby się o tym przekonać, Chris i Jordan z serwisu DPreview przeprowadzili eksperyment, zabrudzając i niszcząc obiektyw na różne sposoby i prezentując zdjęcia wykonane przed i po tych zabiegach. Efekt? Zobaczcie sami.

Jak widać, kurz praktycznie nie ma wpływu na wyjściowy obraz, a dla jakości zdjęcia dużo bardziej zgubne niż rysy na soczewkach okazują się zatłuszczenia spowodowane odciskami palców. Dodatkowo wszystko to zauważymy dopiero po mocnym domknięciu przysłony. Generalnie więc, jeśli nie zamierzacie potraktować swojego obiektywu szlifierką kątową, możecie spać spokojnie - drobna rysa spowodowana przez nieumiejętne czyszczenie szkła nie będzie oznaczać od razu konieczności wymiany obiektywu.

Tak czy siak optykę warto jednak utrzymywać w jak najlepszej czystości. Pamiętajmy, że zakurzona tylna soczewka oznacza iż kurz bardzo szybko znajdzie się także na matrycy, gdzie jego wpływ na jakość zdjęć będzie dużo bardziej widoczny.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 65 mm f/2 DG DN Contemporary - kompaktowa, ale solidna stałka do szerszych portretów
Sigma 65 mm f/2 DG DN Contemporary - kompaktowa, ale solidna stałka do szerszych portretów
Jest dopracowany pod względem wykonania i optyki. Przeznaczony do pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony, nowy obiektyw Sigma 65 mm f/2 DG DN Contemporary ma gwarantować udane ujęcia portretowe na...
0
0
Sigma 35 mm f/2 DG DN Contemporary - kompaktowa stałka klasy premium do bezlusterkowców
Sigma 35 mm f/2 DG DN Contemporary - kompaktowa stałka klasy premium do bezlusterkowców
Jest niewielki, ale solidny. Sigma 35 mm f/2 DG DN Contemporary to kolejny obiektyw z nowej serii Sigma I, przeznaczony do pełnoklatkowych aparatów bez lustra.
0
0
Sigma 24 mm f/3.5 DG DN Contemporary - szerokokątny standard do pełnoklatkowych bezlusterkowców
Sigma 24 mm f/3.5 DG DN Contemporary - szerokokątny standard do pełnoklatkowych bezlusterkowców
Sigma prezentuje pełnoklatkowe obiektywy do bezlusterkowców z nowej serii Sigma I. Mają być to kompaktowe stałki klasy premium. Pierwszym jest szerokokątny model Sigma 24 mm f/3.5 DG DN z linii...
3
0
Powiązane artykuły