Kamlan 50 mm f/1.1 MK2 - druga odsłona ultrajasnej stałki do bezlusterkowców z APS-C

4
Michał Chrzanowski
4 Czerwiec 2019
Artykuł na: 6-9 minut

Jeszcze lepsza jakość obrazu z wysoką rozdzielczością i papierową głębią ostrości na czele oraz bardziej wytrzymałe wykonanie - to tylko kilka cech drugiej generacji Kamlana 50 mm f/1.1.

W połowie 2017 roku miał premierę bardzo ciekawy manualny obiektyw Kamlan 50 mm f/1.1 zaprojektowany z myślą o bezlusterkowcach z matrycą APS-C. Dzięki odpowiedniej optyce, wytrzymałej budowie i małej cenie szybko zyskał wielu fanów, którzy poszukiwali portretówki o bardzo dobrym stosunku jakość/cena. Teraz jednak producent zaprezentował drugą odsłonę tego modelu, który ma charakteryzować się jeszcze lepszą jakością obrazu.

Lepsza optyka

Nowy Kamlan 50 mm f/1.1 MK2 zapewnia ekwiwalent ogniskowej 75 mm (32° pole widzenia), dzięki czemu może okazać się ciekawym obiektywem portretowym dla użytkowników bezlusterkowców z matrycą APS-C. Do tego za plastykę obrazu odpowiada 11-listkowa o przysłona nominalnym otworze f/1.1, która ma zapewnić wręcz papierową głębię ostrości z „wręcz 3-wymiarowym efektem“.

We wnętrzu w pełni manualnej stałki znajdziemy układ optyczny, który składa się z 8 elementów rozmieszczonych w 6 grupach. Jak zaznacza producent, specjalnie opracowane szkła mają zapewniać wyrazistość i ostrość niezależnie od wybranej przysłony. Do tego obiektyw ma odznaczać się wysokim stopniem dokładności odwzorowania naturalnych kolorów oraz bardzo dobrą korektą wad takich jak aberracja chromatyczna. Konstruktorzy zapewniają także, że poszczególne soczewki zostały pokryte specjalnymi powłokami antyrefleksyjnymi, które mają skutecznie tłumić odbicia światła i powstawanie blików i flar. Minimalna odległość ogniskowania wynosi 40 cm, a na frontowy element będziemy mogli nakręcić filtry o średnicy 62 mm.

Oficjalne zdjęcia przykładowe

Cena i dostępność

Zaprezentowanemu modelowi nie można też odmówić wytrzymałości i wyglądu. Obiektyw, który mierzy 72 x 68 mm i waży 563 g, wykonano z metalu, a swoim designem przywodzi na myśl konstrukcje ze złotej ery fotografii. Pomocnym przy ręcznym ostrzeniu ma się okazać wyraźnie zaakcentowany pierścień ostrzenia, który powinien się płynnie obracać. Poza tym znalazła się także skala ukazująca odległość hiperfokalną, która także ułatwi nam ręczne ostrzenie. Na tubusie mamy również rowkowany pierścień przysłony, którą będziemy mogli operować od f/1.1 do f/16.

Kamlan 50 mm f/1.1 MK2 z mocowaniem Sony-E, Fujifilm X, Canon EOS M i Mikro Cztery Trzecie jest już dostępny w przedsprzedaży w cenie 250 dolarów, co w przeliczeniu daje około 960 zł.

Nazwa Kamlan 50 mm f/1.1 MK2
Producent Kamlan
Typ stałoogniskowy
Mocowanie Canon EF-M, Fujifilm X, Miko Cztery Trzecie, Sony E
Ogniskowa 50 mm
Maksymalna jasność 1.1
Maksymalna wartość przysłony 16
Liczba listków przysłony 11
Pierścień przysłony tak
Układ optyczny 8 elementów / 6 grup
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 32°
Minimalna odległość ogniskowania 40 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 62 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus nie
Stabilizacja nie
Obudowa metal
Skala odległości tak
Przycisk funkcyjny nie
Mocowanie statywowe nie
Wymiary 72 x 68 mm
Waga 563 g
Akcesoria dwa dekielki, osłona przeciwsłoneczna
Cena w dniu premiery 250 dolarów

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Yasuhara ANTHY 35 mm f/1.8 - niedrogi manualny obiektyw do pełnoklatkowych bezlusterkowców
Yasuhara ANTHY 35 mm f/1.8 - niedrogi manualny obiektyw do pełnoklatkowych bezlusterkowców
Na rynku optyki jak grzyby po deszczu wyrastają nowe przystępne cenowo konstrukcje. Do grona budżetowych manualnych stałek dołącza Yasuhara 35 mm f/1.8, która wedle...
1
0
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART będzie prawie dwa razy tańsza od systemowego obiektywu Sony
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART będzie prawie dwa razy tańsza od systemowego obiektywu Sony
Przed tygodniem Sigma pokazała nowy reporterski zoom do systemu Sony E, który według zapowiedzi ma być najlepszym szkłem w swojej klasie. Okazuje się, że 
15
3
Tokina ATX-i 100 mm f/2.8 1:1 Macro - niedrogi obiektyw makro nowej generacji do lustrzanek
Tokina ATX-i 100 mm f/2.8 1:1 Macro - niedrogi obiektyw makro nowej generacji do lustrzanek
Tokina nie zalewa nas premierami tak, jak inni producenci, ale nowy obiektyw na pewno zwróci uwagę zarówno miłośników makro, jak i portrecistów.
6
0
Powiązane artykuły