3 x Zuiko Digital - dla profesjonalistów

Z okazji tegorocznych targów PMA informowaliśmy o trzech ciekawych obiektywach zapowiedzianych przez Olympusa. Dziś podano więcej szczegółów dotyczących Zuiko Digital ED 14 - 35 mm F2, 35 - 100 mm F2 oraz 90 - 250 mm F2.8.
Zapowiedziane wiosną tego roku trzy profesjonalne obiektywy do E-Systemu mają być kolejnym powodem, dla którego Olympus może się szczycić, że cyfrowy system lustrzankowy tej marki jest wyjątkowy. Nie dość, że aparaty rejestrują obraz za pomocą samoczyszczącej się matrycy i większość obiektywów jest uszczelniona tak, że nie straszne im trudne warunki atmosferyczne (śnieg, piasek itp.), to teraz w ofercie znajdą się pierwsze obiektywy zmiennoogniskowe o rewelacyjnym otworze względnym F2. Najdłuższy z nowoprezentowanych zoomów (Zuiko Digital ED 90-250 mm) ma co prawda światło F2.8, ale za to zapewnia imponujący zakres - daje kąt widzenia ogniskowych 180 - 500 mm w małym obrazku.

Zuiko Digital ED 35 - 100 mm F2

Jak podkreśla producent, założenie jest proste - dzięki obiektywom Zuiko Digital ED 14 - 35 mm i 35-100 mm F2 użytkownicy Systemu 4/3 będą mieli dostęp do kąta widzenia odpowiadającego zakresowi 28 - 200 mm w małym obrazku ze stałym światłem F2. Firma wielokrotnie podkreślała, że jednym z założeń całego systemu jest zastąpienie obiektywów stałoogniskowych zoomami oferującymi równie wysoką jakość co "stałki".

Zuiko Digital ED 35 - 100 mm F2 nawet na papierze wygląda imponująco - zarówno pod względem wymiarów, jak i konstrukcji optycznej. Razem z pierścieniem mocującym szkło na statywie waży on niemal 2 kg (dokładnie 1800 g) i składa się z 21 soczewek w 18 grupach (w tym pięć soczewek niskodyspersyjnych - cztery ED i jedna Super ED). Jak widać, nie jest to "spacerzoom", a pokaźna lufa, która powstała z myślą o bezkompromisowych profesjonalistach.

Zuiko Digital ED 90 - 250 mm F2.8

Jeśli o poprzednim obiektywie napisaliśmy per "lufa", to co powiedzieć o Zuiko Digital ED 90 - 250 mm F2.8? Konstrukcja optyczna co prawda mniej skomplikowana (17 soczewek w 12 grupach, w tym 3 soczewki ED), ale już 3270 g piechotą nie chodzi. To jest dopiero bestia... Ale czegóż się spodziewać po obiektywie, dającym kąt widzenia zakresu ogniskowych 180 - 500 mm w małym obrazku przy zachowaniu stałej jasności F2.8? Nie znamy jeszcze ceny tego szkła, ale domyślamy się, że będzie odzwierciedlała jego wyjątkowość - czytaj: z miejsca wykluczy zwykłych śmiertelników. Ale z drugiej strony, ile osób potrzebuje 500 mm F2.8?

Zuiko Digital ED 14 - 35 mm F2

Na razie nie znamy jeszcze dokładnych danych technicznych obiektywu Zuiko Digital ED 14 - 35 mm F2. Wiemy, że w jego konstrukcji optycznej wykorzystano niskodyspersyjne soczewki ED i że tak jak pozostałe profesjonalne szkła E-Systemu będzie on uszczelniony.

Najkrócej przyjdzie nam czekać na Zuiko Digital ED 35 - 100 mm F2 - ten obiektyw ma trafić do sprzedaży w przyszłym miesiącu (czyli całkiem niedługo - wszak październik już za pasem). Drugi w kolejności jest Zuiko Digital ED 90 - 250 mm F2.8, który powinien być dostępny w listopadzie 2005. Najpóźniej do rąk użytkowników trafi Zuiko Digital ED 14 - 35 mm F2, o którym mamy na razie najmniej informacji. Podano bliżej nieokreślony termin "dostępny od 2006 roku".

Dzisiejsze premiery wskazują, że Olympus jest zdecydowany ciągnąć System 4/3 choćby sam, a na mały wybór obiektywów nie powinni już narzekać nawet najgorsi malkontenci. Jeszcze ciekawiej może się zrobić wczesną wiosną 2006, kiedy to swoją lustrzankę (lustrzanki?) z bagnetem 4/3 ma pokazać gigant rynku elektroniki użytkowej Panasonic, a Olympus najprawdopodobniej zaprezentuje następcę profesjonalnego modelu E-1. Będzie się działo.

Poniżej specyfikacje opisywanych obiektywów.

Zuiko Digital ED 35 - 100 mm F2
NazwaZuiko Digital ED 35 - 100 mm F2
Typstandardowy zoom do lustrzanek 4/3
Konstrukcja
  • 21 elementów w 18 grupach
  • 4 niskodyspersyjne elementy ED
  • element Super ED
Stabilizacja obrazubrak
Autofokustak
Ogniskowa35 - 100 mm (pole widzenia odpowiadające 70 - 200 mm w małym obrazku)
Otwór maksymalnyF2
Dystans min.1,4 m
Kąt34 ° - 12 °
Przesłona
  • F2 - F22
  • 9 lamelek
MocowanieSystem 4/3
Powiększeniemaks. 0,09x
Filtr77 mm
Osłonaw zestawie
Obudowametalowa, uszczelniona
Wymiary96,5 x 213,5 mm
Waga1650 g (bez pierścienia z mocowaniem statywu), 1800 g (z pierścieniem mocowania do statywu)
Akcesoriaw zestawie:
  • osłona przeciwsłoneczna LH-8
  • dekle
  • futerał LSH-1326
opcjonalne:
  • konwerter EC-14 (od F4)
  • pierścień EX-25
Uwagiogniskowanie wewnętrzne
Artykuł na Fotopolis3 x Zuiko Digital - dla profesjonalistów


Zuiko Digital ED 90 - 250 mm F2.8
NazwaZuiko Digital ED 90 - 250 mm F2.8
Typtelezoom
Konstrukcja
  • 17 elementów w 12 grupach
  • 3 niskodyspersyjne elementy ED
Stabilizacja obrazubrak
Autofokustak
Ogniskowa90 - 250 mm (pole widzenia odpowiadające 180 - 500 mm w małym obrazku)
Otwór maksymalnyF2.8
Dystans min.2,5 m
Kąt14 ° - 5 °
Przesłona
  • F2.8 - F22
  • 9 lamelek
MocowanieSystem 4/3
Powiększeniemaks. 0,08x
Filtr105 mm
Osłonaw zestawie
Obudowametalowa, uszczelniona
Wymiary124 x 276 mm
Waga3270 g (z pierścieniem mocowania do statywu)
Akcesoriaw zestawie:
  • osłona przeciwsłoneczna LH-120b
  • dekle
  • futerał LSH-1738
opcjonalne:
  • konwerter EC-14
  • pierścień EX-25
Uwagiogniskowanie wewnętrzne
Artykuł na Fotopolis3 x Zuiko Digital - dla profesjonalistów

Komentarze
Polecane artykuły
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
Nikon Z6 - test aparatu
18 Gru 2018
Sprawdziliśmy czy Nikon Z6 jest w stanie dorównać świetnemu bezlusterkowcowi Sony A7 III.
2
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!