Olympus E-System - obiektywy ZUIKO DIGITAL

Wraz z premierą aparatu Olympus E-1 poznaliśmy dziś pierwszy zestaw obiektywów dedykowanych do Systemu 4/3. Ich najbardziej charakterystyczne cechy to małe rozmiary, znakomita jasność i 2-krotny przelicznik ekwiwalentu ogniskowej.
Wraz z premierą aparatu Olympus E-1 poznaliśmy dziś pierwszy zestaw obiektywów dedykowanych do Systemu 4/3. Ich najbardziej charakterystyczne cechy to małe rozmiary, znakomita jasność i 2-krotny przelicznik ekwiwalentu ogniskowej.



Optyka Olympus ZUIKO DIGITAL nawiązuje nazwą do serii sięgającej swoją historią roku 1935. Współczesna linia została zaprojektowana specjalnie z myślą o 4/3 i jako optyka systemowa spełnia wszelkie wymagania stawiane rozwiązaniom profesjonalnym. Nominalna ogniskowa każdego z czterech zaprezentowanych dziś szkieł wymaga podwojenia by dowiedzieć się jaki jest ekwiwalent dla standardu 35mm. Mniejsze gabaryty pozwoliły przy tym na zachowanie nieprzeciętnej jasności, nawet dla bardzo długich ogniskowych.

Dzięki dostosowaniu wielkości układu optycznego do rozmiarów sensora pokonano wielką bolączkę fotografii cyfrowej - brak dostępu do szerokiego kąta widzenia. Dotychczas tylko kilka aparatów mogło pochwalić się wbudowanych sensorem pełnoformatowym, tak by standardowe obiektywy pokrywały pole widzenia filmu małoobrazkowego. Olympus zwalczył tę niedogodność w genialny w swojej prostocie sposób - pomniejszając optykę i dostosowując ją do wymiarów sensora.

Obiektywy Olympus ZUIKO DIGITAL wykonane są z wysokiej klasy soczewek o dużej rozdzielczości. W konstrukcji uwzględniono szkła niskodyspersyjne i asferyczne, które minimalizują zniekształcenia oraz wady w odwzorowaniu barw. Producent wymienia jeszcze jedną ważną właściwości, tzw. "telecentryczność", czyli takie przekazywanie światła do sensora by padało ono dokładnie pod kątem prostym, co ma zapobiegać zniekształceniom i zaciemnieniom obrazu na rogach kadru.

Na dzień dzisiejszy znamy cztery modele obiektywów oraz wstępne parametry kolejnego (przewidzianego na koniec 2003 roku). Jest też jeden telekonwerter, a także nasadka do makrofotografii. Zestaw ten będzie systematycznie uzupełniany i Olympus oczekuje, że do tworzenia kompatybilnej optyki przyłączą się także inni producenci.

ZUIKO DIGITAL ED 300mm, F2.8 tele (600mm)



Oto pierwszy, radykalny pokaz zalet nowego systemu. Obiektyw ED 300mm F2.8 odpowiada ogniskowej 600mm (!) dla małego obrazka i ze świecą można by szukać analogowego odpowiednika trzymającego jasność F2.8. Konstrukcja to 13 elementów w 11 grupach, w tym 3 elementy niskodyspersyjne (ED). Obiektyw ten sprzedawany będzie wraz z filtrami: neutralnym, ND4, ND8 oraz polaryzacyjnym w standardowym wyposażeniu.


ZUIKO DIGITAL ED 50mm F2.0 macro (100mm)



Obiektyw ED 50mm F2.0 zbudowany jest z 11 elementów w zebranych 10 grup. Wśród nich znajduje się jedna soczewka ED. Model ten przeznaczony jest do średnich zbliżeń i makrofotografii, a powiększenie maksymalne wynosi 0.51x (czyli 1:2 w trybie makro). jednym z dodatkowych akcesoriów (patrz niżej) jest pierścień wydłużający, który zbliża skalę odwzorowania do wartości 1:1.


ZUIKO DIGITAL E 14-54mm, F2.8-3.5 zoom (28-108mm)



Pierwszy z zaprezentowanych obiektywów zmiennoogniskowych odpowiada ogniskowej 28 - 108mm dla formatu 35mm. Kontrola ogniskowej odbywa się za pomocą pierścienia na obiektywie. Konstrukcja składa się z 15 elementów optycznych w 11 grupach, w tym 3 szkła asferyczne.


ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm, F2.8-3.5 zoom (100-400mm)



Kolejny obiektyw typu zoom pokrywa zakres ogniskowej 100 - 400mm dla małego obrazka i podobnie jak poprzednicy oferuje znakomite światło F2.8 - F3.5. Rozbudowana konstrukcja składa się z 16 elementów w 15 grupach, w tym 3 elementy niskodyspersyjne. Tu także wielkość ogniskowej regulujemy zewnętrznym pierścieniem nastawczym.


Telekonwerter EC-14



Jeśli podstawowa ogniskowa okaże się zbyt mała, do dyspozycji mamy jeszcze konwerter zwiększający zakres o 1.4x. Składa się on aż z 6 elementów w 5 grupach i domontowywany jest jako przedłużenie podstawowego obiektywu.

Olympus zapowiedział także rychłe wprowadzenie do oferty nasadki korekcyjne EX-25, która zamontowana do obiektywu ZUIKO DIGITAL 50mm zwiększy skalę powiększenia do o.98x (ok. 1:1). Następnym obiektywem będzie natomiast model ZUIKO DIGITAL E 11-22, F2.8-3.5 (ekwiwalent 21-44mm dla małego obrazka), którego dostępność zaplanowano na koniec tego roku.
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
4
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1