3 x Zuiko Digital - jasność widzę, jasność!

PMA 2005. Olympusowa flota obiektywów do Systemu 4/3 rośnie. Jesienią tego roku do sprzedaży mają trafić trzy wyjątkowo jasne zoomy. Zuiko Digital ED 14-35 mm i 35-100 mm F2 będą pierwszymi obiektywami zmiennoogniskowymi o takim świetle. Trzecia premiera również imponuje pod tym względem - Zuiko Digital ED 90-250 mm daje kąt widzenia zakresu 180-500 mm w małym obrazku, a mimo to ma stałą jasność F2.8.
PMA 2005. Olympusowa flota obiektywów do Systemu 4/3 rośnie. Jesienią tego roku do sprzedaży mają trafić trzy wyjątkowo jasne zoomy. Zuiko Digital ED 14-35 mm i 35-100 mm F2 będą pierwszymi obiektywami zmiennoogniskowymi o takim świetle. Trzecia premiera również imponuje pod tym względem - Zuiko Digital ED 90-250 mm daje kąt widzenia zakresu 180-500 mm w małym obrazku, a mimo to ma stałą jasność F2.8.


Dzięki obiektywom Zuiko Digital ED 14-35 mm i 35-100 mm użytkownicy systemu 4/3 będą mieli dostęp do kąta widzenia odpowiadającego zakresowi 28-200 mm w małym obrazku ze stałym światłem F2! To pierwsze takie szkła w świecie wymiennych obiektywów i widać po nich, że firma zdecydowała się postawić na jasne zoomy wysokiej jakości kosztem obiektywów stałoogniskowych. Jak do tej pory oferta Zuiko Digital z wyższej półki rzeczywiście zapewniała doskonałe efekty, więc czemu nie. Trzeci obiektyw, który pojawi się w sprzedaży jesienią 2005 roku to Zuiko Digital ED 90-250 F2.8 odpowiadający ogniskowym od 180 do 500 mm w małym obrazku. Całkiem imponujące specyfikacje, ale zdążyliśmy się już do tego przyzwyczaić jeśli chodzi o propozycje Olympusa z Systemu 4/3.

Na razie nie znamy jeszcze dokładnych danych technicznych opisywanych obiektywów. Wiemy natomiast, że wszystkie wykorzystują w konstrukcji optycznej niskodyspersyjne soczewki ED i Super ED (zmniejszają aberrację chromatyczną). Wszystkie też są uszczelnione, więc nie straszne im lekkie zachlapanie czy piasek. Spekulowanie na temat sprzętu, którego jeszcze się nie widziało potrafi się zemścić, ale możemy chyba zaryzykować stwierdzenie, że opisywane obiektywy zapewnią wysoką jakość optyczną, jednak prawdopodobnie za dość wysoką (żeby nie powiedzieć "astronomiczną") cenę.

Przypominamy też o rychłym i, co najważniejsze, planowym wprowadzeniu do sprzedaży obiektywu Zuiko Digital ED 7-14mm F4 (odpowiednik 14-28 mm w formacie 35 mm). Pisaliśmy już o nim parokrotnie (czytaj).

Poniżej zamieszczamy polską informację producenta - cytujemy w oryginalnej formie.

Gama wymiennych obiektywów systemu Cztery Trzecie stale się powiększa

Olympus E-System wzbogaci się o trzy obiektywy zoom ZUIKO DIGITAL o stałej maksymalnej jasności

Hamburg, 17 lutego 2005 - Olympus opracowuje trzy nowe profesjonalne obiektywy dla aparatów Olympus E-System, które wykorzystują standard Cztery Trzecie. Każdy z tych obiektywów może poszczycić się wyjątkową jasnością i stałą minimalną wartością przysłony. Profesjonalni fotografowie mogą spodziewać się doskonałej jakości tej optyki zapewniającej większą wszechstronność i efektywność pracy.


Obiektyw ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm (28-70mm*) 1:2.0 oraz ZUIKO DIGITAL ED 35-100mm (70-200mm*) 1:2.0 będą pierwszymi na świecie wymiennymi obiektywami **, które w całym zakresie zoomu charakteryzują się wartością przysłony wynoszącą 1:2.0. Użytkowane łącznie te dwa systemy optyczne zapewniają fotografom swobodę stosowania przysłony 1:2.0 począwszy od szerokiego pola widzenia ogniskowej 14mm (28mm*), aż po zakres tele, jakie daje ogniskowa o długości 100mm (200mm*).

Podobnie obiektyw ZUIKO DIGITAL ED 90-250mm (180-500mm*) 1:2.8 również robi wrażenie swoją dużą jasnością aż do maksymalnej ogniskowej 250mm (500mm*) ultra-teleobiektywu. Ogromne możliwości tej optyki stają się szczególnie widoczne, gdy niezbędne jest korzystanie z krótkich czasów naświetlania - co ma miejsce w fotografii sportowej oraz zdjęciach przyrodniczych.

Wszystkie trzy obiektywy odporne na kurz i zachlapania wykorzystują elementy Super ED lub ED, co zapewnia niemal całkowite wyeliminowanie aberracji chromatycznej i daje doskonałą jakość obrazu o niezrównanej ostrości i wyrazistości szczegółów. Co więcej, użytkownicy zyskają możliwość pełnej eksploracji efektu osłabiania wyrazistości tła dzięki połączeniu szerokiego otworu przysłony oraz zastosowanego pierścienia zoomu.

Razem z obiektywem ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm (14-28mm*) 1:4.0, który ma zostać wprowadzony w 2005, Olympus będzie mógł wkrótce zaoferować kompleksową gamę obiektywów zoom o stałym maksymalnym otworze przysłony - optyki, która spełni wymagania profesjonalistów. Od ultra-szerokokątnej perspektywy ogniskowej 7mm (14mm*) aż po możliwości ultra-tele, jakie daje ogniskowa 250mm (500mm w systemach małoobrazkowych). Cały zakres ogniskowych obiektywów ZUIKO DIGITAL rozciąga się obecnie od 7 do 300mm (14-600mm w systemach małoobrazkowych).


ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm (28-70mm*) 1:2.0
Przy zoomie w zakresie 14-35mm (28-70mm w systemach małoobrazkowych), obiektyw ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm stanie się najjaśniejszym** wymiennym obiektywem zoom wszechstronnego zastosowania. Charakteryzując się przysłoną 1:2.0 w całym spektrum wartości ogniskowej, zapewnia on fotografom dużą elastyczność pracy i stymuluje większą efektywność w realizowaniu zleconych zadań.

Wstępna charakterystyka
  • Wyjątkowo jasny, stały maksymalny otwór przysłony 1:2.0
  • Szklane elementy Super ED oraz ED sprowadzające do absolutnego minimum aberrację chromatyczną
  • Konstrukcja zabezpieczająca przez zachlapaniem i kurzem zwiększająca niezawodność sprzętu
  • 2.5-krotny szerokokątny zoom 14-35mm (28-70mm w systemie małoobrazkowym)
ZUIKO DIGITAL ED 35-100mm (70-200mm*) 1:2.0
Zwiększa długość ogniskowej pozostawiając otwór przysłony na godnym podziwu poziomie 1:2.0 w całym swoim zakresie obiektyw ZUIKO DIGITAL ED 35-100mm (70-200mm*) stanowi trafny wybór dla zawodowych fotografów. Łącznie z optyką ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm mogą oni uzyskać zoom w zakresie 14-100mm (28-200mm w systemach małoobrazkowych) przy zachowaniu bezprecedensowej, wyjątkowo jasnej przysłony o wartości 1:2.0.

Wstępna charakterystyka
  • Wyjątkowo jasny, stały maksymalny otwór przysłony 1:2.0
  • Szklane elementy Super ED oraz ED sprowadzające do absolutnego minimum aberrację chromatyczną
  • Konstrukcja zabezpieczająca przez zachlapaniem i kurzem zwiększająca niezawodność sprzętu
  • Możliwości 2.9-krotnego zoomu 35-100mm (70-200mm w systemach małoobrazkowych)
ZUIKO DIGITAL ED 90-250mm (180-500mm*) 1:2.8
Nawet przy pełnej ogniskowej 250mm (500mm w systemach małoobrazkowych) zapewniającej ujęcia ultra-tele obiektyw ZUIKO DIGITAL ED 90-250mm (180-500mm*) zachowuje duży otwór przysłony 1:2.8. Poprzez takie właściwości staje się on szczególnie cennym narzędziem przy zdjęciach sportowych, fotografowaniu przyrody oraz innych motywów wymagających jasnej optyki i krótkich czasów naświetlania.

Wstępna charakterystyka
  • Wyjątkowo jasny, stały maksymalny otwór przysłony 1:2.8
  • 2.8-krotny zoom od zakresu tele do ultra-tele 90-250mm (180-500mm w systemach małoobrazkowych)
  • Szklane elementy ED sprowadzające do absolutnego minimum aberrację chromatyczną
  • Konstrukcja zabezpieczająca przez zachlapaniem i kurzem zwiększająca niezawodność sprzętu
ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm (14-28mm*) 1:4.0
Skonstruowany z myślą o zawansowanych miłośnikach fotografii (pros), obiektyw ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm 1:4.0 daje fotografom możliwość tworzenia ultra-szerokokątnych ujęć cechujących się wyjątkową ekspresją kompozycji. Przy ogniskowej zaczynającej się od zaledwie 7mm (odpowiednik ogniskowej 14mm w systemach małoobrazkowych) oferuje on kąt widzenia wynoszący 114 stopni - obecnie najszerszy na świecie zoom do cyfrowego aparatu fotograficznego**. Minimalna odległość fotografowania (od obiektu do przedniej krawędzi obiektywu) wynosi jedynie 10cm, co pozwala na tworzenie wyolbrzymionej perspektywy.

Podstawowe cechy
  • Możliwości ujęć ultra-szerokokątnych 7-14mm (14-28mm*) 1:4.0
  • Minimalny zakres pracy - 10cm (odległość od obiektu do przedniej krawędzi obiektywu) - rozszerzający spektrum możliwości fotografowania
  • Duży obiektyw fotograficzny z przysłoną posiadający pierwszy na świecie dwustronnie formowany szklany asferyczny element o średnicy większej 50mm
  • Dwa szklane elementy Super ED oraz dwa szklane elementy ED sprowadzające do absolutnego minimum aberrację chromatyczną
  • Proces wielokrotnego powlekania elementów w znaczącym stopniu minimalizuje efekty "duszków" i poświaty
  • Konstrukcja zabezpieczająca przez zachlapaniem i kurzem zwiększająca niezawodność sprzętu
Optyka konstruowana specjalnie dla fotografii cyfrowej
Wszystkie obiektywy ZUIKO DIGITAL konstruowane są w sposób, jaki maksymalizuje jakość i sprawność działania cyfrowych lustrzanek opartych na standardzie Cztery Trzecie. Zapewnia to pełną wymienność obiektywów przy stosowaniu ich do aparatów (również różnych producentów) stosujących wspomniany standard, jak również pozwala na korzystanie z obiektywów, które są niewielkie i lekkie, a jednocześnie dysponują dużym otworem przysłony. Niemal telecentryczna optyka zapewnia doskonałą kolorystykę, odpowiednią wyrazistość i jasność obrazu począwszy od centrum, aż po peryferyjne części kadru. Duża rozdzielczość optyczna, jaką charakteryzują się te obiektywy sprawia, że na sensor rzutowany jest odpowiednio szczegółowy obraz pozwalający na pełne wykorzystanie potencjału cyfrowego przetwornika obrazu.

Dodatkowe informacje
Olympus E-System to pierwszy na świecie system cyfrowej lustrzanki oparty na standardzie Cztery Trzecie wspólnie opracowanym przez korporacje Olympus oraz Kodak. Ten profesjonalny system został opracowany specjalnie z myślą o fotografii cyfrowej. Obecnie obejmuje on aparaty Olympus E-1 oraz Olympus E-300 SLR wraz z całą gamą wymiennych obiektywów i innych akcesoriów. Aby uzyskać więcej informacji zapraszamy do odwiedzenia naszych stron: www.olympus-pro.com.

Obiektywy Olympus E-System (w nawiasie podany jest odpowiednik długości ogniskowej dla systemów małoobrazkowych):
  • Już dostępny! ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm (14-28mm) 1:4.0
  • NEW! ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm (28-70mm) 1:2.0(dostępny jesienią 2005)
  • NEW! ZUIKO DIGITAL ED 35-100mm (70-200mm) 1:2.0(dostępny jesienią 2005)
  • NEW! ZUIKO DIGITAL ED 90-250mm (180-500mm) 1:2.8(dostępny jesienią 2005)
  • ZUIKO DIGITAL 11-22mm (22-44mm) 1:2.8-3.5
  • ZUIKO DIGITAL 14-45mm (28-90mm) 1:3.5-5.6
  • ZUIKO DIGITAL 14-54mm (28-108mm) 1:2.8-3.5
  • ZUIKO DIGITAL 40-150mm (80-300mm) 1:3.5-4.5
  • ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm (100-400mm) 1:2.8-3.5
  • ZUIKO DIGITAL ED 50mm (100mm) 1:2.0 Makro
  • ZUIKO DIGITAL ED 150mm (300mm) 1:2.0
  • ZUIKO DIGITAL ED 300mm (600mm) 1:2.8
* Odpowiednik długości ogniskowej dla systemów małoobrazkowych (35mm)
** Stan na luty 2005


Specyfikacja może ulec zmianie bez uprzedzenia
 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2