Analogowa ofensywa Kodaka. Możliwe, że powróci także Kodachrome

Analogowa ofensywa Kodaka. Możliwe, że powróci także Kodachrome

Jedną z największych niespodzianek tegorocznych targów CES była informacja o wznowieniu produkcji filmu Ektachrome. Wygląda jednak na to, że Kodak może przygotowywać prawdziwą analogową ofensywę.

Jeszcze kilka lat temu Kodak stał na skraju bankructwa przynosząc roczne straty rzędu 100 mln dolarów. Firmę uratowali znani twórcy kina, którzy przekonali kierownictwo największych studiów filmowych, by podpisało kontrakty z firmą na dalsze dostawy błony światłoczułej. Było to o tyle istotne, że Kodak jest ostatnią firmą na rynku zajmującą się produkcją tradycyjnego filmu na potrzeby kina.

Dziś na filmie powstaje większość najważniejszych, zgarniających główne nagrody produkcji, a sam Kodak wyraźnie stanął na nogi i dzięki rosnącemu na nowo zainteresowaniu analogowym medium, z każdym rokiem ma się coraz lepiej. Do tego stopnia, że kilka dni temu zapowiedział wznowienie produkcji filmu Ektachrome, co stanowi niemałą sensację wobec pojawiających się co kilka miesięcy informacji o wycofywaniu ze sprzedaży kolejnych filmów innych producentów.

Przykładowe zdjęcie wykonane na filmie Kodachrome, fot. Chalmers Butterfield, Londyn 1949 / Creative Commons

Wygląda jednak na to, że kodak ma w planach prawdziwą analogową ofensywę. W opublikowanym podczas targów CES podcaście The Kodakery, przedstawiciel firmy ds. marketingu Steve Overman zdradza, że firma szacuje koszta przywrócenia do życia kultowego filmu Kodachrome.

- Ciągle spływają do nas prośby od filmowców i fotografów odnośnie wznowienia produkcji klasycznych materiałów. Aktualnie jesteśmy na etapie zgłębiania czego wymagałoby od nas przywrócenie emulsji Kodachrome (…). Dużo łatwiejszy w produkcji film Ektachrome sprawia, że będziemy mogli powrócić z nim na rynek znacznie szybciej (…), ale użytkownicy darzą nasze klasyczne produkcje prawdziwą miłością i uważam, że miłość tę należałoby odwzajemnić - komentuje Overman.

 

Oczywiście, wypowiedzi tej nie należy brać za pewnik, wszak przywrócenie tak skomplikowanego materiału jak Kodachrome jest wyzwaniem nie tylko pod względem finansowym, ale i logistycznym. Obecnie, żaden lab na świecie nie wspiera już procesu wołania K14, używanego do obróbki filmu. Pokazuje nam ona jednak, że firma naprawdę mocno zaangażowana jest w popularyzację materiałów analogowych i film Ektachrome nie był bynajmniej ich ostatnim słowem.

Więcej informacji o produktach Kodaka znajdziecie pod adresem kodak.com.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Polecane artykuły
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS to propozycja dla najbardziej wymagających fotografów sportu i dzikiej przyrody. Zobaczcie jak w praktyce radzi sobie najdłuższe szkło z serii G Master.
2
Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Najnowszy tele-zoom Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS ma wszystko, by zaspokoić potrzeby fotografów sportu i dzikiej przyrody, którzy szukają zmiennogniskowego obiektywu dalekiego zasięgu w akceptowalnej cenie. Zobaczcie, na co go stać nową konstrukcję w systemie Sony E.
2
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu
31 Maj 2019
Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.
4
Tenba Shootout II 24L - test plecaka
29 Maj 2019
Dziś sprawdzamy czy plecak Shootout II 24L to propozycja Tenby właściwa dla profesjonalnego fotografa.
0