Canon EOS-1Ds Mark III - pełnoklatkówka trzeciej generacji

Canon EOS-1Ds Mark III to kolejna, już trzeciej generacji, profesjonalna lustrzanka pełnoklatkowa - jak na razie jedyna tego typu konstrukcja na świecie. Zachwycić może rozdzielczość matrycy, aż 21,1 Mp efektywnych - to rekord, który małoobrazkową lustrzankę stawia na równi z niektórymi aparatami średnioformatowymi. Konstrukcja nowego 1Ds bardzo przypomina model 1D MarkIII - podwójny procesor Digic III, układ pomiaru ostrości z 19 punktami krzyżowymi i 26 polami wspomagającymi, podgląd na żywo na 3-calowym monitorze, kompatybilność z akcesoriami, w tym transmiterem WiFi. 1Ds Mark III bije jeszcze jeden rekord dla aparatów o tak wielkiej rozdzielczości matrycy - maksymalna prędkość serii zdjęć to 5 klatek na sekundę.
Przepraszamy za tak duże opóźnienie w publikacji informacji o nowych produktach Canona. Niestety polscy dziennikarze nie otrzymali materiałów prasowych o godzinie 6.00, gdy upływało ogólnoświatowe embargo. Canon Polska zamierza przekazać je na konferencji, której rozpoczęcie przewidziano dopiero na godzinę 16.00. Lokalny oddział Canona tradycyjnie zlekceważył polskich czytelników planując udostępnienie materiałów ponad dziesięć godzin później w stosunku do reszty świata.

Canon przyzwyczaił nas do tego, że produkcja małoobrazkowych lustrzanek cyfrowych z sensorem wielkości pełnej klatki jest możliwa i ma się dobrze. Przedstawił dzisiaj czwarty na świecie aparat z taką matrycą. Mowa oczywiście o modelu EOS-1Ds Mark III. Przypomnijmy, że oprócz znakomitej i cenionej przez zawodowców serii 1Ds pełnoklatkowy sensor ma także EOS 5D, który określany jest mianem lustrzanki półprofesjonalnej. Poprzednik dzisiejszej nowości oznaczony symbolem 1Ds Mark II ma już prawie 3 lata, więc był już najwyższy czas na jego wymianę. Jego sensor ma 16,7 Mp, co do tej pory stanowiło najwyższą rozdzielczość wśród lustrzanek małoobrazkowych. W przypadku nowego "deesa" można powiedzieć, że bank został rozbity - przekroczono granicę 20 Mp. Mark III ma 21,1 milionów pikseli, tak więc może stawać w szranki z niejednym aparatem średnioformatowym.

Canon EOS-1Ds Mark III

Kiedy ogląda się zdjęcia EOS-a-1Ds Mark III, odnosi się nieodparte wrażenie, że ma się do czynienia z modelem 1D Mark III - aparaty wyglądają identycznie, różnią się jedynie niepozorną literką "s" w nazwie. Nie można się zatem dziwić, że i wewnątrz znalazły się rozwiązania zaczerpnięte z modelu reporterskiego. Można powiedzieć, że najważniejsze rozwiązania są praktycznie takie same. Zacznijmy jednak po kolei. Za przetworzenie obrazu odpowiedzialne są dwa procesory Digic III, które zapewniają szybką obróbkę sygnału pochodzącego z procesora o tak ogromnej rozdzielczości. Dzięki nim możliwe stało się wykonanie serii zdjęć z prędkością sięgającą 5 klatkom na sekundę. Jednak seria ograniczona została 45 zdjęciami zapisywanymi w kompresji JPEG przy pełnej rozdzielczości oraz 15 klatek przy zapisie RAW. Śmiało można powiedzieć, że przy sygnale z zastosowanej matrycy to świetny wynik. Zawodowcy fotografujący modę lub robiący zdjęcia reklamowe dostali do ręki bardzo szybkie narzędzie, które bije na głowę prędkości aparatów średnioformatowych. Dwa procesory pozwalają także na 14-bitowe przetwarzanie sygnału analogowego na cyfrowy na każdy kanał. Daje to 16384 tony jasności na kanał (w przypadku stosowanej powszechnie konwersji 12-bitowej tonów jest 4096).

Zapis plików odbywa się na karty CF lub SD, podobnie jak w poprzednich zawodowych lustrzankach Canon zdecydował się na zamontowanie gniazd w obu standardach. Jednak i tym razem nie obyło się bez kolejnego rekordu - zapis na kartach CF możliwy jest w protokole UDMA (Ultra Direct Memory Access), który umożliwia transfer danych z minimalną prędkością na poziomie 45 MB/s. Wreszcie możliwe będzie wykorzystanie super szybkich kart, które miały premiery w tym roku (jak choćby Lexar Professional UDMA 300x 8 GB).

nowy sensor o rozdzielczości 21,1 Mp

Podobnie jak w modelu EOS-1D Mark III zastosowana matryca ma zintegrowany system czyszczenia, który oparty został na filtrze ultradźwiękowym. Podobna konstrukcja od długiego czasu stosowana jest w aparatach Olympusa, jednak po raz pierwszy użyto jej dla matrycy o pełnych wymiarach klatki małoobrazkowej. Już chyba można powiedzieć, że system ten na stałe zawitał do aparatów EOS - wszystkie najnowsze modele (począwszy od EOS-a 400D) konsekwentnie wyposażane są w ten przydatny element. Należy spodziewać się jeszcze jednej nowinki, która może okazać się stałym wyposażeniem EOS-ów - mowa o podglądzie na żywo. Zaczęło się od modelu EOS-1D Mark III, który jako pierwszy miał procesory Digic III. Mogłoby się wydawać, że próby z, bądź co bądź, nowatorskim rozwiązaniem rozpoczną się od niższych modeli, jednak Canon postanowił zacząć od najwyższej półki. Wprawdzie podobnie jak "jedynce" reporterskiej podczas stosowania podglądu na żywo nie możliwe jest korzystanie z autofokusa, to wykorzystanie tej technologii w najbardziej skomplikowanej cyfrowej lustrzance małoobrazkowej zasługuje na pochwałę i pokazuje, jak wysokie wymagania zostały postawione nowemu sensorowi.

EOS-1Ds Mark III - widok z tyłu

Podczas używania funkcji Live View z pewnością przyda się duży, 3-calowy monitor o rozdzielczości 230 tys. punktów. Należy zaznaczyć, że obraz może być na nim oglądany pod bardzo ostrym kątem bez odczuwalnej straty jakości oraz, co ważne, na ekranie obserwować można 100% obrazu zarówno w trybie odtwarzania wykonanych fotografii jak i w czasie korzystania z podglądu na żywo.

W porównaniu do reporterskiej wersji "marka III" zauważyć można jeden parametr, który osiągi dzisiejszej nowości stawia nieco niżej w rankingu. Chodzi tu o zakres czułości. W 1Ds mieści się on w granicach między ISO 100 a ISO 1600 i jest rozszerzalny do wartości L (czyli ISO 50) i H (ISO 3200). Przypomnijmy, że model 1D miał najwyższą wartość na poziomie ISO 3200 rozszerzalną do ISO 6400. Jednak tego z pozoru słabszego rezultatu użytkownicy zawodowych aparatów przeznaczonych do pracy w studio lub do fotografii reklamowej i modowej nie uznają za wadę, gdyż tak wysokie czułości nie są im raczej potrzebne. Natomiast z pewnością ucieszy ich zastosowanie systemu Higlight Tone Priority, który dba o zachowanie informacji w wysokich światłach. Docenią go za pewne fotografowie wykonujący zdjęcia ślubne - duży kontrast między białą suknią i czarnym garniturem głównych bohaterów uroczystości nie będzie już problemem. Zauważmy, że po aktywowaniu go minimalna dostępna czułość to ISO 200.

EOS-1Ds Mark III

Układ odpowiedzialny za ustawianie ostrości jest bardzo podobny (o ile nie taki sam - nie mamy informacji na ten temat) jak w Modelu EOS-1D Mark III. Oparto go na 19 polach krzyżowych o wysokiej precyzji działania pracujących z obiektywami o świetle 2.8 lub jaśniejszymi. Między nimi znajduje się 26 dodatkowych punktów asystujących, które wspomagają autofokus przede wszystkim w trybie śledzenia poruszającego się obiektu i pozwalają na bardziej precyzyjne ustawienie ostrości i lepsze przewidzenie położenia fotografowanego przedmiotu w momencie naciśnięcia spustu migawki. Nasuwa się jedynie natrętna myśl - czy jeśli autofokus został oparty na systemie zastosowanym w 1D, to czy zapowiadają się podobne problemy związane z nieprawidłową pracą układu? Mamy nadzieję, że tym razem Canon dopracował wszystkie układy i nie zaliczy żadnej wpadki.

EOS-1Ds Mark III

Pozostały nam jeszcze do omówienia parametry typowo fotograficzne. No cóż, tutaj wielkich zaskoczeń już nie będzie, gdyż skracanie czasów naświetlania, czy wymyślanie kolejnych trybów pomiaru światła nie wydaje się potrzebne, nawet w "maszynach" z najwyższej półki. I tak zakres pracy migawki mieści się między 30 a 1/8000 sekundy, do dyspozycji oddano 63-strefowy system pomiaru światła, który może pracować w trybie matrycowym, pomiaru centralnego (około 8,5% powierzchni wizjera), punktowego (zintegrowny z aktywnym polem autofokusa, centralny, pomiar wielokrotny - do 8 razy) i tryb centralnie ważony. Jak przystało na sprzęt profesjonalny, migawka powinna wytrzymać 300 tys. cykli. Zastosowanie tych parametrów w zawodowym aparacie nikogo nie dziwi. Tak samo nie powinien zdziwić w pełni odporny na warunki atmosferyczne i kurz korpus, wykonany ze stopów magnezu i pokryty tworzywem oraz gumą. Warto zauważyć, że podobnie jak w modelu reporterski została uszczelniona także stopka lampy błyskowej, więc podczas korzystania z lampy Speedlite 580EX II uszczelniony zastaje cały zestaw.

schemat uszczelnień EOS-a-1Ds Mark III

Lista akcesoriów, z jakimi współpracuje nowy produkt Canona, jest praktycznie taka sama, jak w wypadku EOS-a 1D Mark III. Do dyspozycji oddano wszystkie obiektywy kryjące obrazem pełną klatkę, w tym dzisiejszą nowość, ultra szerokie szkło EF 14mm f/2.8L II USM. Wcześniej wspominaliśmy już o lampie Speedlite 580EX II, natomiast ważnym wyposażeniem może okazać się bezprzewodowy transmiter WFT-E2A (o tych urządzeniach pisaliśmy w artykule Nowe akcesoria do Canona EOS 1D Mark III).

Canon EOS-1Ds Mark III powinien trafić do sprzedaży w listopadzei 2007. W Stanach zjednoczonych ma kosztować około 8000 doalrów (czyli około 24 tys. złotych)

Poniżej przedstawiamy specyfikację techniczną. Na japońskich stronach Canona opublikowano zdjęcie przykładowe wykonane nowym aparatem, można je pobrać tutaj

NazwaCanon EOS-1Ds Mark III
Typlustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość21,1 Mp
Sensor
  • 36 x 24 mm CMOS
  • 21,9 Megapikseli (21,1 Mp efektywnych)
  • wstępny filtr RGB i filtr niskoprzepustowy
  • integralny system czyszczenia matrycy
  • podwójny procesor DIGIC III
Pamięć
  • Compact Flash Typ I/II (zgodny z Microdrive i kartami większymi niż 2GB) oraz z godny z protokołem UDMA
  • SDHC (2 GB i więcej), SD (do 2 GB)
Rozdzielczość
  • (L) 5616 x 3744
  • (M1)4992 x 3328
  • (M2) 4080 x 2720
  • (S) 2784 x 1856
  • (RAW) 5616 x 3744
  • (sRAW) 2784 x 1856
Formaty zapisu obrazu{LST|u|JPEG (zgodność z Exif 2.21 [Exif Print]) / zgodny ze standardami DCF (2.0), Digital Print Order Format (1.1) [DPOF];RAW, sRAW}
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • RAW, s RAW (Canon RAW II)
  • JPEG (10 ustawień użytkownika)
  • RAW + JPEG / sRAW + JPEG (możliwość zapisu na oddzielne karty)
Obiektyw
  • wymienny, Canon EF, TS-E, MP-E
  • powiększenie 1,0x
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowybrak
Przysłonaw zależności o zastosowanego obiektywu
Migawkamigawka szczelinowa sterowana elektronicznie
  • 30 - 1/8000 s (w skoku co 1/3, 1/2 lub 1), Bulb (ręczne sterowanie długością naświetlania)
  • elektromagnetyczny spust migawki typu Soft touch
Tryby ekspozycji
  • automatyka programowa (P)
  • automatyka z preselekcją czasu (Tv)
  • automatyka z preselekcją przysłony (Av)
  • manualny dobór parametrów ekspozycji (M)
Pomiar światłaPomiar TTL, 63-strefowy fotoelement krzemowy (SPC)
  • pomiar wielostrefowy Ewaluacyjny (powiązany z dowolnym punktem AF)
  • pomiar skoncentrowany (około 13,5% pola obrazowego w centrum wizjera)
  • pomiar punktowy:{LST
;pomiar centralnie-wazony uśredniający;zakres pracy: EV 0-20 (23 st C, ob. 50mm f/1.4, ISO 100)}
Kompensacja ekspozycji+/-3 EV co 1/3 lub 1/2 EV (łączona z bracketingiem ekspozycji AEB)
Blokada ekspozycji
  • Auto:w trybie pojedynczego AF (1-shot AF) z pomiarem ewaluacyjnym światła, po ustawieniu ostrości
  • Manual: przycisk AE Lock we wszystkich trybach pomiaru
Autobracketing
  • +/-3 EV co 1/3 lub 1/2 EV
  • metody braketingu: działka przysłony lub migawki, 2 stopnie czułości ISO
Metody pomiaru ostrości
  • TTL-AREA-SIR z sensorem CMOS
  • 19 krzyżowych punktów AF, 26 punktów wspomagających AF
  • zakres pracy: EV od -1 do 18 (23°C, ISO 100)
  • strojenie manualne z poziomu obiektywu
Tryby pracy autofocusa
  • tryby: pojedynczy AF (One Shot), ciągły AF (AI Servo)
  • wybór punktu AF: wybór automatyczny, wybór ręczny punktu, pozycja główna (przełączanie do zarejestrowanego punktu AF)
Manual focustak, pierścień obiektywu, domyślnie w trybie Live View
Blokada ostrościpółpozycja spustu migawki w trybie One Shot AF
Podgląd głębiprzycisk podglądu na korpusie
Czułość
  • ISO 100 - ISO 1600 (z przyrostem co 1/3 stopnia) z rozszerzeniem o wartości ISO 50 i ISO 3200
  • ISO 200 - 3200 w trybie preselekcji jasnych obszarów
  • bracketing czułości co 2 st ISO
Balans bieli
  • Auto
  • światło słoneczne
  • cień
  • pochmurny dzień
  • światło żarowe
  • światło jarzeniowe
  • błysk
  • niestandardowy (5 ustawień)
  • wprowadzana temperatura barwowa
  • własne ustawienia (pięć ustawień)
  • kompensacja: niebieski/bursztynowy +/- 9, magenta/zielony +/- 9
  • bracketing: +/- 3 stopnie z przyrostem co 1 stopień, 3 klatki na wyzwolenie migawki, w zakresie niebieski/bursztynowy i magenta/zielony
Efekty
  • zdjęcia czarno-białe z opcją filtrów i efektów tonowania
  • profile przestrzeni barwnej: sRGB, Adobe RGB
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne5 kl/s z zachowaniem prędkości do 45 ujęć JPEG i 15 ujęć RAW
Rejestracja filmunie
Monitor LCD
  • 3 cale TFT, około 230 tys. punktów
  • krycie: ok. 100% aktywnych pikseli (dla plików JPEG)
  • jasność monitora: dobierana, 7 poziomów
  • tryb Live View z siatką kadrowania i znacznikami proporcji obrazu
Synchronizacja z lampą1/250 s (tylko serie EX lamp Speedlite)
Lampa błyskowabrak wbudowanej, zewnętrzna: gorąca stopka E-TTL II (Canon Speedlite)
Kontrola błysku
  • E-TTL II: Auto, Manual
  • kompensacja błysku: +/- 3 EV co 1/3 lub 1/2 stopnia (dla lamp EX)
  • bracketing błysku
  • blokada błysku: FEL
  • synchronizacja błysku z drugą kurtyną migawki
  • bezprzewodowa obsługa wielu lamp (dla Speedlite EX)
Stopka akcesoriówtak, dedykowana dla lamp Canon Speedlite
Matówkawymienna
Lustroszybko-powrotne lustro półprzepuszczalne (stosunek transmisja/odbicie światła jak 37:63)
Wizjer
  • szklany
  • ok. 100% pola krycia aktywnych pikseli
  • powiększenie: 0,76x
  • korekta dioptrii -3 do +1 dpt
  • wbudowana zasłonka wizjera
Punkt oczny20 mm
Informacja w wizjerze
  • informacje związane z autofokusem (wyświetlane aktywne punkty AF, wskaźnik ustawienia ostrości)
  • informacje o ekspozycji (tryb pomiaru, czas otwarcia migawki, liczba przysłony, ręczny dobór parametrów, koło zakresu pomiaru punktowegoekspozycji, blokada AF, ekwiwalent czułości ISO, analogowa skala ekspozycji, ostrzeżenia związane z ekspozycją)
  • informacje związane z fleszem (gotowość lamp, tryb błysku FP, blokada pomiaru błysku FE lock, analogowa skala ekspozycji dla błysku)
  • korekta balansu bieli
  • format zapisu (JPEG lub RAW)
  • liczba pozostałych zdjęć
  • maksymalna seria zdjęć
  • informacje dotyczące karty CF
  • ikona sprawdzania stanu baterii
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowanotatka głosowa do 30 s na zdjęcie
Tryby odtwarzania
  • pojedynczy obraz z informacją (w tym rozmiar pliku)
  • pojedynczy obraz
  • index: 4 miniaturki
  • index: 9 miniaturek
  • powiększenie obrazu 1.5x - 10x
Samowyzwalacztak, 2 lub 10 s
Złącza
  • USB 2,0 Hi-Speed (Mini-B)
  • wyjście wideo (PAL/NTSC)
  • 15-stykowe złącze rozszerzenia systemu
Pilot
  • wyzwalanie zdalne przez złącze N3
Zasilanie
  • 1 x akumulator litowo-jonowy LP-E4
  • 1 x CR2025 bateria litowa (podtrzymywania zegara i ustawień)
  • zasilanie sieciowe ACK-E4
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualne57 funkcji indywidualnych w 4 grupach
Warunki atmosferyczne0-45°C, wilgotność maks. 85%
Gwint statywutak
Obudowastop magnezowy z gumowanymi uchwytami, obudowa uszczelniona
Wymiary156.0 x 159.6 x 79.9 mm
Waga1205g (waga baterii 180g)
Akcesoria
  • kabel do akumulatora samochodowego CG-570
  • bezprzewodowy transmiter plików WFT-E2
  • zestaw zabezpieczeń oryginalnych danych OSK-E3
  • muszla oczna Eg
  • soczewki regulaji dioptrii Eg
  • gumowa ramka Eg
  • osłona przeciwmgielna Eg
  • matówki Ec
  • celownik kątowy C
  • pasek na rękę E1
Oprogramowanie
  • ZoomBrowser EX / ImageBrowser
  • PhotoStitch
  • EOS Utility
  • Digital Photo Professional
UwagiInne właściwości
  • czujnik pozycji aparatu
  • histogram rozkładu jasności oraz histogram RGB
  • PictBridge
  • polskie menu
Artykuł na Fotopolis6242

 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0