Sigma SD14 - bardzo sensowne poprawki

Photokina 2006. Sigma zaprezentowała dziś oficjalnie swoją trzecią lustrzankę wyposażoną w słynny już sensor Foveon X3. Sigma SD14 to znaczny postęp w stosunku do SD10: wyższa rozdzielczość (4,69 Mp efektywnych), zapis plików JPEG, 5-polowy system AF, wbudowana lampa błyskowa, nowa migawka i znacznie odmłodzona oraz mniejsza obudowa. Zapowiada się interesująco.
Sigma SD14

Chyba żaden cyfrowy system fotograficzny nie doczekał się tylu opracowań co SD Sigmy. Wszystko za sprawą rewolucyjnego rozwiązania jakie wynalazła mało znana wcześniej firma Foveon. Matryca Foveon X3 została od razu okrzyknięta "przyszłością fotografii cyfrowej" i początkowo spore zdziwienie wzbudzał fakt, że partnerem jej producenta została Sigma, firma, która nie była potentatem na rynku aparatów. Dość szybko okazało się jednak, że X3 ma istotne ograniczenia, których nie udało się pokonać w pierwszych trzech aparat (SD9, SD10 oraz Polaroid x530), w których ją zastosowano.

Osobom, które śledzą rynek fotografii cyfrowej od niedawna winniśmy krótkie wyjaśnienie. Foveon X3, w przeciwieństwie do klasycznych matryc, posiada trzy fotodiody na jeden piksel. Każda fotodioda "zbiera" jeden kolor: niebieski, czerwony i zielony. Tym samym każdy piksel widzi pełne pasmo światła. Tymczasem w zwykłych matrycach o mozaikowym układzie filtrów jeden piksel widzi tylko jeden kolor z palety RGB i faktyczna barwa w danym punkcie obliczana jest na podstawie informacji pobranej od sąsiednich pikseli. Powoduje to spadek rozdzielczości i wierności reprodukowanych kolorów.

Foveon X3 we wcześniejszych wersjach miał dwa poważne ograniczenia. Po pierwsze matryce te miały niską rozdzielczość (jeśli liczyć ilość pikseli). Wynikało to z wysokich kosztów produkcji. Oczywiście żaden aparat na rynku nie mógł nawet zbliżyć się do jakości obrazu oferowanej przez lustrzankę Sigma SD10, ale wymiary obrazu były niewystarczające do poważniejszych zastosowań. Wyjściem pośrednim było rozbicie obrazu na zasadzie interpolacji, ale wtedy jakość obrazu spadała. Drugim problemem była słaba reprodukcja pasma czerwonego. Wynikało to z lokalizacji fotodiody 'R', która jako najniższa otrzymywała najmniej światła.

Nie wiadomo jak będzie się sprawowała nowa matryca Foveon X3 Pro 14M CMOS, ale 4,6 milionów pikseli efektywnych oraz 14,1 milionów fotodiod (2652 x 1768 x 3) to naprawdę dobry wynik.

Przejdźmy zatem do właściwości aparatu. Konstruktorzy z Sigmy najwyraźniej odrobili lekcję i usunęli najważniejsze wady poprzedniego SD10. Przede wszystkim poza zapisem w bezstratnym formacie Foveon X3 RAW (.X3F) możemy teraz korzystać z formatu JPEG, w jednym z trzech poziomów kompresji. Osoby, które pracowały z SD10 wiedzą jak uciążliwe potrafiły być gigantyczne pliki X3F.

Sigma SD14

Sigma SD14 posiada wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 11 i oczywiście stopkę akcesoriów zewnętrznych zgodną z dwoma modelami lamp Sigma EF-500. Kolejna zmiana konstrukcyjna to udoskonalony system celowniczy, który zastąpił oryginalny "sportowy wizjer". Dzięki nowemu pentapryzmatowi krycie celownika wynosi 98%, a powiększenie 0,9x. Użyto też większego, 2,5-calowego wyświetlacza.

Producent zachwala nową migawkę o gwarantowanej liczbie 100.000 cykli. Co ciekawe, najkrótszy czas ekspozycji wydłużył się z 1/6000 (w SD10) do 1/4000. Czas synchronizacji z lampą wynosi 1/180 s. Z niecierpliwością czekamy na egzemplarz testowy by przekonać się czy modyfikacji uległo także lustro. W SD10 było wyjątkowo głośne. W SD14 zachowano funkcję blokady lustra.

Oczywiście Sigma SD14 zgodna jest z obiektywami Sigma SA, a przelicznik ogniskowej wynosi nadal 1,7x. To dość dużo. Bardzo ważną poprawką jest rozbudowanie systemu strojenia ostrości (AF), który teraz ma 5 punktów. Aparat jest nieco szybszy - we wszystkich rozdzielczościach utrzymuje prędkość 3 kl/s zmienia się tylko limit długości serii (od najwyższej nieinterpolowanej: 7, 12 i 24 kl.).

Na koniec kilka słów o obudowie. Tu także widać dobrze wykonaną pracę. SD10 był wyjątkowo brzydkim i kanciastym aparatem, choć trzeba przyznać, że oferował jeden z najbardziej przejrzystych i wygodnych systemów obsługi na rynku (głównie za sprawą jedno-przyciskowego dostępu do niemal wszystkich ważnych funkcji). Sigma SD14 jest mniejsza i zdecydowanie zgrabniejsza. Zaokrąglone krawędzie, lepsze wyprofilowanie i lekko zmieniona pozycja niektórych przycisków sprawiły, że SD14 wygląda po prostu nowocześniej.

Na razie nie znamy ceny sugerowanej przez producenta. Wszystko wskazuje na to, że będzie to ok. 6.000 złotych, ale na razie jest to niepotwierdzona informacja.

NazwaSigma SD14
Typsystemowa lustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość4,6 Mp
Sensor
  • Foveon X3 Pro 14M
  • 20,7 x 13,8 mm CMOS
  • 14,1 milionów fotodiod (3 x 2652 x 1768)
PamięćCompact Flash Typ I/II (zgodny z kartami Microdrive)
Rozdzielczość
  • 4608 x 3072 (interpolowana)
  • 2640 x 1760
  • 1776 x 1184
  • 1296 x 864
Formaty zapisu obrazu
  • Foveon X3 RAW (.X3F)
  • JPEG
Poziom kompresji
  • JPEG Fine
  • JPEG Normal
  • JPEG Basic
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw
  • Sigma SA
  • powiększenie 1,7x
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowybrak
Przysłonaw zależności o zastosowanego obiektywu
Migawka
  • kontrolowana elektronicznie przy wszystkich czasach
  • 30 - 1/4000 s
  • Bulb (do 30 s)
Tryby ekspozycji
  • (P) Program
  • (A) priorytet przysłony
  • (S) priorytet migawki
  • (M) manual
Pomiar światła
  • 8-segmentowy uśredniony
  • centralnie-ważony uśredniony
  • centralny
  • zakres pomiaru: 1 - 20 EV
Kompensacja ekspozycji+/-3 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjidedykowany przycisk AEL
Autobracketing3 zdjęcia w skoku 0,3 do 3,0 EV
Metody pomiaru ostrości
  • detekcja fazowa TTL
  • 5 pól pomiarowych
  • zakres pracy: 0 - 18 EV
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AF
  • ciągły AF z przewidywaniem ruchu
Manual focustak, przełącznik na korpusie
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy (w trybie Single AF)
Podgląd głębitak, dedykowany przycisk
Czułość
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600 (rozszerzony)
Balans bieli
  • Auto
  • słońce
  • cień
  • chmury
  • żarowe
  • jarzeniowe
  • lampa błyskowa
  • ręczny
Efektybrak
Korekta obrazuz poziomu oprogramowania Sigma Photo Pro 3.0
Zdjęcia seryjne
  • 3 kl/s do 7 w serii (2640 x 1760)
  • 3 kl/s do 12 w serii (1776 x 1184)
  • 3 kl/s do 24 w serii (1296 x 864)
Rejestracja filmun.d.
Monitor LCD
  • 2,5 cala TFT LCD
  • 150.000 punktów
  • 100% krycia
Synchronizacja z lampą1/180 s
Lampa błyskowa
  • wbudowana:{LST
;zewnętrzne: Sigma EF-500 DG Super SA oraz EF-500 DG ST SA}
Kontrola błyskuSTTL
Stopka akcesoriówgorąca stopka, X-contact + dedykowany styk Sigmy
Matówkab.d.
Lustrob.d.
Wizjer
  • pentapryzmatyczny
  • powiększenie 0,9x
  • pole krycia 98%
  • korekta dioptrii: -3 do 1,5 dpt
Punkt oczny18 mm
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacztak, 2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0, wyjście Video
Pilotwyzwalanie zdalne bezprzewodowe: RS-31 lub przewodowe: CR-21
Zasilanieakumulator litowo-jonowy BP-21 lub sieciowe (opcja)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualnebrak
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak, metal
Obudowab.d.
Wymiary144 x 107 x 81 mm
Waga700 g
Akcesoriaw zestawie: akumulator BP-21, ładowarka BC-21, pasek, zaślepki, kable USB i Video, oprogramowanie Sigma Photo Pro 3.0
OprogramowanieSigma Photo Pro 3.0
Uwagifiltr antypyłowy
Test Fotopolis5756
Artykuł na Fotopolis4913

 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
0
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0