Sigma udostępnia "Białą księgę" lustrzanki Sigma SD14

Koncern Sigma udostępnił na swojej amerykańskiej stronie interesujący dokument poświęcony specyfice technologii Foveon X3 oraz korzyści wynikających z jej zastosowania w lustrzance SD14. Do poczytania dla zabicia czasu w oczekiwaniu na odkładaną już dwa razy premierę rynkową najnowszej lustrzanki marki Sigma.


Materiały dotyczące technologii Foveon X3 opublikowane dotychczas na naszych stronach zapełniłyby gruby skoroszyt. Osoby niewtajemniczone odsyłamy do tego wątku, a w tym miejscu wspomnijmy tylko, że X3 to 3-warstwowa matryca światłoczuła, w jaką wyposażane są lustrzanki cyfrowe marki Sigma. Najnowszy model, Sigma SD14, posiadać będzie sensor Foveon X3 Pro 14M o całkowitej liczbie pikseli wynoszącej... Tu właśnie pojawia się problem.

Wielokrotnie zaznaczaliśmy, że piksel nie jest tym samym co fotodioda. Ten pierwszy to porcja informacji, drugi to pojedynczy "odbiornik" fotonów. W wypadku Foveona na jeden piksel przypadają trzy fotodiody, jednak stosowanie takiego podziału nie jest dla twórców technologii X3 sprawiedliwe - w klasycznej matrycy o mozaikowym układzie filtrów informacja z jednego piksela jest średnio 3 razy uboższa niż z piksela X3.

Sigma w swoim artykule próbuje przekonać nas, że jest upoważniona do mówienia o 14 milionach pikseli. Odwołuje się przy tym - poniekąd słusznie - do faktu, że liczba pikseli to nie to samo co rozdzielczość. A właśnie rozdzielczość rozumiana jako zdolność do reprodukcji dużej ilości szczegółów jest kluczowa i powinna być ostatecznym kryterium weryfikacji możliwości sensora.

Z tego rozumowania wynika jeszcze jeden postulat: Sigma w dyplomatycznym wywodzie domaga się nowych procedur testowych, które uwzględniałyby różnice między X3 a matrycą klasyczną. Chodzi przede wszystkim o to, że zwykłe testy rozdzielczości wykonywane są na tablicach czarno-białych. Tymczasem dopiero na tablicach kolorowych będzie można docenić zalety technologii X3. Rozumowanie to jest dość pokrętne i zakłada, że w wypadku testu B&W w rejestracji udział biorą wszystkie piksele (mowa o klasycznym mozaikowym CCD), ale gdyby tablica była biało-niebieska, biało-czerwona lub biało-zielona udział w rejestracji brałyby tylko piksele uczulone na ten jeden kolor. Po interpolacji "szydło wyszłoby z worka" a przewaga X3 byłaby oczywista (oczywiście dopuszczamy się tu przerysowania - tak naprawdę chodzi o różnicę między obrazem interpolowanym a nieinterpolowanym).

Podsumowując, zgadzamy się z tym, że może istnieć różnica między "rozdzielczością czarno-białą" a "rozdzielczością barwną". Jednak po pierwsze podczas testów (szczególnie porównawczych) fotografuje się realne (barwne!) sceny. Po drugie nawet zwykły test czarno-biały wystarczy do ukazania różnicy między X3 a mozaikowym CCD lub CMOS-em. Po trzecie wreszcie - zarówno w wypadku testu czarno-białego jak i barwnego obraz rejestruje taka sama liczba pikseli (po prostu wszystkie aktywne), a o wadach interpolowania obrazu nie trzeba nikogo przekonywać.

Zainteresowanych czytelników zachęcamy do lektury "Białej księgi" i nadsyłania uwag do naszej redakcji. Niezainteresowanych doskonale rozumiemy - też nie pochwalamy postawy typu "na razie nie możemy dać Wam produktu, to sobie o nim co nieco pogadajmy". Premiera rynkowa SD14 ma nastąpić w połowie marca.

Omawiane teksty, w wersji podstawowej i zaawansowanej, można pobrać tutaj >>>.
Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1