Leica Digilux 3 - Lumix L1 z kropką a może coś więcej?

Jedną z ciekawszych premier koncernu Leica jest pierwsza cyfrowa lustrzanka tej firmy, Digilux 3. Znawcy tematu wiedzą doskonale, że jest to konstrukcja bliźniacza z L1, pierwszej lustrzanki firmy Panasonic opartej na 7,5-megapikselowej matrycy Live MOS. Leica przekonuje, że mimo wszystko są różnice między obydwoma modelami.
Nasi stali czytelnicy na pewno zadają sobie pytanie, jaki jest sens wypuszczania niemal identycznego produktu pod inną marką. W wypadku współpracy firm Panasonic i Leica, póki mieliśmy do czynienia z "niewinnymi" kompaktami, sprawa nie była warta dyskusji. Jednak pojawienie się pierwszej lustrzanki cyfrowej z magiczną czerwoną kropką warte jest komentarza.

Leica Digilux 3

Leica szuka swojej tożsamości w cyfrowych czasach. Nie ma innego wyjścia - niemiecki klasyk zawsze był niszowy, a wobec cyfrowej rewolucji stanął na skraju bankructwa. Aby rozwijać własne pomysły trzeba zainwestować gigantyczne pieniądze w rozwój nowych technologii, a tych po prostu nie było. Jedynym wyjściem okazało się związanie z firmą, która pieniądze ma i sama potrzebuje partnera, który uwiarygodniałby jej istnienie na rynku fotograficznym.

Leica Digilux 3

Tak zaczęła się współpraca firm Leica i Panasonic, a mówiąc precyzyjnie obiektywy firmowane przez Leicę były i są stosowane w konstrukcjach japońskiego giganta. Z czasem współpraca się zacieśniła, a jej najnowsza odsłona to lustrzanka cyfrowa Digilux 3 oparta na lustrzance Panasonic L1. Właściwości wyszczególnione w specyfikacji obu modeli są niemal identyczne, więc poszukajmy różnic. Te skrupulatnie wymienia informacja prasowa Leiki i myli się ten kto myśli, że chodzi i o jakikolwiek "mierzalny" parametr.

Zacytujmy punkt pierwszy paragrafu poświęconego różnicom między Digiluksel 3 a Lumiksem L1: Marka LEICA: Dzięki czerwonej kropce, aparat ma wyższą wartość dla użytkownika końcowego. Ponadto użytkownik może korzystać z systemu obsługi klienta firmy Leica. Czy trzeba coś dodawać? Może garść informacji technicznych: podstawowe parametry oprogramowania wewnętrznego aparatu zostały stworzone w całości przez Leicę, inne są "parametry obrazu", największy nacisk położono na wierną reprodukcję koloru skóry i ogólny "realizm kolorów".

Leica Digilux 3

Ponadto do zestawu oferowanego przez Niemców dołączony będzie program Adobe Photoshop Elements, a także - i co znacznie ważniejsze - karta pamięci SD o pojemności 1 GB! Co więcej, Digilux 3 będzie objęty 2-letnią gwarancją. Czy to wystarczy, by przekonać przyszłych właścicieli do wydania nieco większej kwoty za niemal identyczny aparat. Śmiemy twierdzić, że tak. Dla porządku dodajmy, że do zestawu dołączany będzie obiektyw LEICA D VARIO-ELMARIT 2.8-3.5/14-50 mm ASPH, który odpowiada zakresowi 28 - 100 mm (w nomenklaturze małoobrazkowej).

Rzut oka na podstawowe właściwości. Leica Digilux 3 wyposażona została w sensor Live MOS o rozdzielczości 7,5 Mp. Jego najważniejszą cechą jest możliwość "żywego" podejrzenia obrazu podczas kadrowania. Aparat oferuje (tylko!) 3-punktowy system pomiaru ostrości, funkcję doboru ekwiwalentu czułości do ISO 1600, 5-zdjęciowy bracketing ekspozycji, tryb zdjęć seryjnych o prędkości 3 kl./s oraz płynną korektę balansu bieli (na skali kolorów lub poprzez dobór temperatury barwowej na skali Kelvina). Niestety zbyt głęboko umieszczony spust migawki pozostał na tym samym miejscu, co w panasonicu.

Leica Digilux 3

Polską cenę detaliczną ustalono na 9999 zł, to ok. 2 tys. zł więcej niż Panasonic Lumix L1. Czy miłośnicy marki zdecydują się wyłożyć taką kwotę? Przekonamy się już wkrótce.

Poniżej prezentujemy więcej zdjęć produktu oraz specyfikację techniczną. Zachęcamy też do zapoznania się z artykułami poświęconymi lustrzance Panasonic Lumix L1.

Specyfikacje techniczne:

NazwaLeica Digilux 3
Typlustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość7,5 Mp
Sensor
  • 4/3 Live MOS
  • 17,3 x 13,0 mm
  • 7,9 Megapikseli
  • filtr RGB i wbudowany filtr niskoprzepustowy
  • Supersonic Wave Filter (filtr antypyłowy)
Pamięć
  • Secure Digital (SD)
  • 1 GB SD w zestawie
Rozdzielczość
  • proporcja 4:3{LST
;proporcja 3:2
  • (L) 3136 x 2080
  • (M) 2560 x 1712
  • (S) 2048 x 1360
;proporcja 16:9
  • (L) 3136 x 1760
  • (S) 1920 x 1080 (HDTV)
}
Formaty zapisu obrazu
  • JPEG (Exif 2.2)
  • RAW + JPEG
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiJPEG: 3 poziomy
Obiektyw
  • obiektywy z mocowaniem 4/3
  • współczynnik powiększenia 2x
Stabilizacja obrazutak
  • Mode 1 - ciągła praca
  • Mode 2 - praca przy wciśniętym spuście migawki
Zoom cyfrowy2x lub 4x
Przysłonaco 1/3 EV (w zależności od obiektywu)
Migawka60 - 1/4000 s + bulb
Tryby ekspozycji
  • Program (z shift'em)
  • priorytet przysłony
  • priorytet migawki
  • ustawienia manualne
Pomiar światła
  • system pomiarowy:{LST
;tryby:
  • cyfrowy ESP
  • centralnie-ważony uśredniony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Autobracketing3 zdjęcia co 1/3, 2/3 lub 1.0 EV
Metody pomiaru ostrości
  • 3-punktowy TTL z detekcją fazową
  • zakres pracy: O EV - 19 EV (przy ISO 100)
  • ręczny lub automatyczny wybór punktu AF
  • wspomaganie z poziomu lampy wbudowanej
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AF
  • ciągły AF
  • strojenie manualne
Manual focustak, pierścieniem na obiektywie
Blokada ostrościprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Podgląd głębitak, przycisk podglądu (tylko tryb żywego podglądu)
Czułość
  • Auto
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
Balans bieli
  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • cień
  • żarowe
  • flash
  • ustawienie własne 1
  • ustawienie własne 2
  • dobór temperatury 2500 - 10000 K
Efektyb.d.
Korekta obrazu
  • przestrzeń barw: sRGB lub Adobe RGB
  • tryb koloru: Standard, Dynamic, Nature, Smooth
  • nasycenie (5 poziomów)
  • kontrast (5 poziomów)
  • ostrość (5 poziomów)
  • redukcja szumów (5 poziomów)
  • tryb monochromatyczny: Standard, Dynamic, Smooth
Zdjęcia seryjne2 lub 3 kl/s do 6 zdjęć RAW lub bez limitu w trybie JPEG
Rejestracja filmun.d.
Monitor LCD2,5 cala TFT LCD, 207.000 punktów, 100% krycia
Synchronizacja z lampą1/160 s
Lampa błyskowa
  • wbudowana typu pop-up (otwieranie ręczne)
  • ustawienie: na wprost lub błysk odbity
  • liczba przewodnia 13
  • TTL auto lub kontrola manualna
  • korekta mocy błysku: +/-2 EV co 1/3 EV
  • gorąca stopka lamp zewnętrznych
  • czas synchronizacji 1/160 s
Kontrola błysku
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • długa synchr. z redukcją cz. o.
  • długa synchronizacja
  • długa synchronizacja na drugą kurtynę
  • błysk wymuszony
  • lampa wyłączona
Stopka akcesoriówtak, gorąca stopka
Matówkab.d.
Lustroszybkopowrotne
Wizjer
  • optyczny TTL (układ luster Porro)
  • pole widzenia 95%
  • powiększenie 0,93 x (50 mm, nieskończoność, -1 dioptrii)
  • korekta od -3 do +1 dioptrii
Punkt oczny18 mm
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0, wyjście Video
Pilotb.d.
Zasilanieakumulator litowo-jonowy 1500 mAh (z ładowarką / zasilaczem sieciowym w zestawie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d
Funkcje indywidualneb.d
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak
Obudowatylna i górna ścianka metal, reszta plastik
Wymiary146 x 87 x 77 mm
Waga530 g / 606 g (bez / z akcesoriami)
Akcesoriaw zestawie: karta 1 GB SD, ładowarka/adapter AC, pojemnik na baterie, muszla oczna, kabel wideo, kabel USB, kabel sieciowy, pasek, płyta
Oprogramowanie
  • Adobe Photoshop Elements 4.0 (PC)/3.0 (Mac)
  • Quicktime Movie Player
Artykuł na Fotopolis4859


Informacja prasowa polskiego dystrybutora marki Leica:

Aparat jest systemową lustrzanką cyfrową z wymienną optyką, zgodną ze standardem 4/3. Standard ten dotyczy fizycznych rozmiarów przetwornika (stąd oznaczenie - 4/3" to średnica tzw. okręgu obrazowego przetwornika) i mocowania bagnetowego obiektywów. Kompatybilność z tym standardem oznacza m.in. możliwość wykorzystania z aparatem obiektywów 4/3, także tych, pochodzących od innych producentów (w opcji dostępny jest także adapter, umożliwiający wykorzystanie z aparatem obiektywów systemowych Leica R, jednak wówczas ostrość trzeba nastawiać ręcznie).

Pierwsza w pełni cyfrowa lustrzanka Leiki, zaprezentowana we wrześniu 2006 roku jest jednocześnie kolejnym, trzecim już modelem w linii Digilux. Aparaty tej linii są przeznaczone dla dość szerokiego grona odbiorców - tak średnio, jak i bardziej zaawansowanych - jednak chcących twórczo wykorzystywać swój sprzęt fotograficzny i wymagających narzędzia najwyższej klasy. Wcześniejsze cyfrówki tej linii, jeszcze z niewymienną optyką, dały się poznać (i pokochać) wielu fotografom jako dość surowe, ale bezkompromisowo doskonałe pod względem optyki i mechaniki. Zasłynęły jako aparaty proste w konstrukcji i obsłudze, ale wyposażone w rozwiązania niemal genialne (jak choćby dwustopniowo rozkładana lampa błyskowa, pozwalająca odbić błysk od sufitu) i doskonale wykonane z najlepszych materiałów. Najnowszy Digilux 3 już na pierwszy rzut oka kontynuuje linię poprzedników - ostre, mocno zarysowane linie korpusu i ogromny obiektyw gwarantują, że nikt nie pomyli go z którąś z masowo zalewających rynek, tanich lustrzanek rodem z Chin czy Tajlandii. Na próżno także szukać w aparacie niepotrzebnych wodotrysków - wszak jego zadaniem jest zrobienie jak najlepszych zdjęć i temu właśnie podporządkowano najnowszą technologię i design.


Leica Digilux 3

Klasyczny korpus aparatu charakteryzuje się doskonałą ergonomią, sprawdzoną i wypróbowaną przez Leikę na przestrzeni dziesięcioleci. Mimo, że jest to aparat cyfrowy, obsługuje się go tak, jak klasyczną lustrzankę, czy dalmierzowy aparat sprzed lat. Wszystkie ważne funkcje obsługuje się pokrętłami i przełącznikami na korpusie lub obiektywie, bez potrzeby przebijania się przez cyfrowe menu. Do wyboru czasu naświetlania służy klasyczne kółko na górnej płycie, zaś przysłonę nastawiamy pierścieniem na obiektywie. Osobny przełącznik pozwala wybrać sposób pomiaru światła, jeszcze inny sposób wykonywania zdjęć (pojedyncze, ciągłe, z samowyzwalaczem). Nawet tak typowo "cyfrowe" nastawy jak czułość przetwornika czy balans bieli zmienić można bez wchodzenia do menu. Duży monitor na tylnej ściance aparatu umożliwia podgląd wykonanych zdjęć, nawigację po menu, ale pozwala także na podgląd "na żywo" i kadrowanie ujęcia. Możliwość tą, nieczęsto spotykaną wśród lustrzanek cyfrowych, aparat zawdzięcza niecodziennej konstrukcji celownika, w którym umieszczono dodatkowy przetwornik rejestrujący obraz widoczny na matówce i wyświetlający go na monitorze.

Elementem rejestrującym aparatu jest przetwornik Live MOS o wymiarach 13x17.3 mm i całkowitej rozdzielczości 7,94 mln pikseli (maksymalna rozdzielczość rejestrowanych obrazów to 3136 x 2352 pikseli). Matryca ta charakteryzuje się doskonałą jakością odwzorowania, bardzo niskim poziomem szumów (także przy wyższych czułościach) oraz niewielkim poborem prądu, dzięki czemu zasięg aparatu na pojedynczym ładowaniu akumulatora jest większy. Na powierzchni matrycy umieszczono ultradźwiękowy filtr przeciwpyłowy, zapobiegający zanieczyszczaniu przetwornika poprzez emisję drgań o wysokiej częstotliwości, strącających drobinki kurzu z jego powierzchni, co zmniejsza wrażliwość przetwornika na zanieczyszczenie.


Leica Digilux 3

Obraz zarejestrowany przez przetwornik jest przetwarzany przez szybki i energooszczędny oraz procesor obrazu. W celu osiągnięcia najwyższej jakości odwzorowania barw oraz uzyskania efektów i tonacji, charakterystycznych dla klasycznych, analogowych aparatów Leica, producent opracował specjalny profil kolorystyczny, umożliwiający odtworzenie swoistego klimatu, z którego zasłynęły zdjęcia wykonywane aparatami tej niemieckiej marki.

Wraz z aparatem oferowany jest obiektyw LEICA D VARIO-ELMARIT 1:2.8-3.5/14-50 ASPH. Jest to pierwszy obiektyw Leiki należący do serii D (zgodny ze standardem 4/3). Jak wszystkie szkła tej marki charakteryzuje się on doskonałymi parametrami technicznymi. W skomplikowanej konstrukcji optycznej (16 soczewek w 12 grupach) wykorzystano 3 soczewki asferyczne. Przy 3.5-krotnym zakresie zooma (odpowiednik zakresu 28-100 dla formatu 35mm) obiektyw jest bardzo jasny, zaś kontrast i rozdzielczość należą do najwyższych w klasie. Dystorsja i winietowanie zostały doskonale skompensowane, nawet przy najkrótszej ogniskowej. W obiektyw wbudowano optyczny stabilizator obrazu O.I.S., kompensujący drgania ręki fotografującego i umożliwiający uzyskanie ostrych zdjęć z dłuższymi czasmi naświetlania, bez potrzeby używania statywu.

Aparat jest bogato wyposażony - w standardowym zestawie znalazła się m.in. karta pamięci SD o pojemności 1GB oraz oprogramowanie Adobe Photoshop Elements, zaś menu może być wyświetlane także po polsku. Produkowany w Japonii (w kooperacji z firmą Panasonic) Digilux 3 jest objęty specjalną rozszerzoną gwarancją Leica. Po pierwsze jest ona wyjątkowo długa (3 lata). Po drugie - przez pierwsze sześć miesięcy jest to tzw. gwarancja typu Full Risk - zakres ochrony gwarancyjnej obejmuje wówczas zdarzenia zwykle gwarancją nie objęte - np. zalanie wodą czy roztrzaskanie na skutek upadku - także w takich przypadkach aparat będzie bezpłatnie naprawiony lub wymieniony na nowy.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0