Panasonic Lumix S1 i S1R - pełnoklatkowe bestie oficjalnie zaprezentowane. Wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Autor: Maciej Luśtyk

1 Luty 2019
Artykuł na: 9-16 minut

Tryb wysokich rozdzielczości 96 lub 187 Mp, najbardziej szczegółowy wizjer elektroniczny OLED w historii, stabilizacja o skuteczności 6 EV, synchronizacją z lampa z czasem 1/320 s i tryb filmowy 4K 60 kl./s to tylko garść fantastycznych możliwości pierwszych pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonic. Co jeszcze kryją w sobie nowe konstrukcje?

Co musisz wiedzieć:
  • Matryce 24 lub 47 Mp ze stabilizacją o skuteczności 5,5 EV
  • Tryb wysokich rozdzielczości 96 Mp (S1) i 187 Mp (S1R)
  • Obydwa modele różnią się wyłącznie matrycą i trybem filmowym
  • Autofokus oparty o technologię DFD (Depth From Defocus)
  • System śledzenia oparty o układ AI
  • Wykrywanie twarzy, oka i źrenic
  • Wizjer elektroniczny 5,76 mln punktów, ekran odchylany w 3 osiach
  • Tylko 6 kl./s z pełnym wsparciem AF
  • Filmy 4K 60 kl./s
  • V-Log, HLG, zapis 10 bit 4:2:2 tylko w modelu S1
  • Dwa wejścia na karty (SD i XQD)
  • Cena: 2499 euro (S1), 3699 euro (S1R)

Podczas zeszłorocznych targów Photokina producent wraz z Sigmą i Leiką zapowiedział strategiczną współpracę zawiązaną wokół mocowania L i od razu pokazał prototypy dwóch pierwszych pełnoklatkowych bezlusterkowców, które otworzyć mają nowy rozdział w historii Panasonica. Choć na ich temat wiedzieliśmy niewiele, już wtedy spodziewaliśmy się, że będą one bardzo mocną konkurencją nawet dla najlepszych modeli konkurencji. Dzisiejsza oficjalna premiera rozwiewa wszelkie wątpliwości. Pod względem specyfikacji, otrzymujemy jedne z najbardziej funkcjonalnych i uniwersalnych bezlusterkowych korpusów, jakie dotychczas pojawiły się na rynku.

Idąc tropem Nikona, Panasonic pokazał nie jeden, a dwa modele - jeden przeznaczony do pracy z wysokimi rozdzielczościami, drugi nakierowany na bardziej dynamiczną pracę i filmowanie. Obydwa jednak dzielą między sobą lwią część specyfikacji, co sprawia, że wybór między jednym a drugim modelem z pewnością nie będzie łatwy. Dzięki temu też osoby z mniejszym budżetem, wybierając tańszy 24-milionowy model S1 nie odczują, że musiały pójść na kompromis.

Panasonic Lumix S1R - 47-megapikselowy kolos

Wyposażony w 47,3-megapikselową matrycę CMOS (nominalny zakres ISO 100 - 25600) model Lumix S1R ma być bezpośrednią konkurencją dla takich modeli jak Nikon Z, Nikon D850, Canon EOS 5Ds R czy Sony A7R III i trzeba przyznać, że ma ku temu doskonałe predyspozycje.

Dzięki rezygnacji z filtra dolnoprzepustowego, wsparciu najnowszej generacji procesora obrazu Venus Engine i nowemu układowi mikrosoczewek, zdjęcia mają być wysoce szczegółowe i charakteryzować się szeroką dynamiką oraz świetnym odwzorowaniem kolorów. Do tego producent obiecuje niskie zaszumienie wysokich czułości. Otrzymamy też możliwość tworzenia własnych profili dla plików JPEG, funkcję automatycznego balansu bieli z priorytetem bieli oraz możliwość zapisu zdjęć RAW w trybie HLG (Hybrid Log Gamma).

Oprócz tego, producent korzysta tu z bazującego na systemie stabilizacji matrycy (łączenie 8 kadrów wykonanych z przesunięciem matrycy) trybu wysokich rozdzielczości, który umożliwi nam wykonywanie aż 187-megapikselowych zdjęć (16 736 x 11 168 pikseli) i zapisanie ich w formacie RAW. Podobną funkcję oferował już Sony A7R III, jesteśmy więc bardzo ciekawi jak implementacja Panasonica wypadnie w praktyce.

Stabilizacja o skuteczności 5,5 EV i autofokus oparty o układy SI

Sama stabilizacja matrycy oferować ma skuteczność rzędu 5,5 EV, a w przypadku korzystania z obiektywów O.I.S system Dual I.S skorzysta także z optycznej stabilizacji szkieł i zwiększy skuteczność do 6 EV, a z pełnych zalet tego rozwiązania skorzystamy także podczas filmowania (choć jak na razie tylko z obiektywami 24-105 mm f/4 oraz 70-200 mm f/4)

Nie będziemy mogli narzekać też na system AF. Wzorem wcześniejszych konstrukcji otrzymujemy tu oparty wyłącznie o detekcję kontrastu system DFD (Depth From Defocus), ale jak pokazywały kolejne testy autorski system Panasonica doskonale sprawdza się w większości warunków i nie ma się czego wstydzić nawet w porównaniu z najlepszymi systemami detekcji fazy na rynku. A to dzięki temu, że że aparat zna dokładnie charakterystykę nieostrości danego szkła dla wszystkich odległości ostrzenia, przysłon i ogniskowych. Dzięki temu, wystarczą dwa pomiary kontrastu przy minimalnym przesunięciu soczewek, by na podstawie zmian w wyglądzie rozmycia fotografowanego obiektu wstępnie wyliczyć kierunek i odległość na jaką powinny przemieścić się soczewki odpowiedzialne za ustawienie ostrości.

 

System AF działać ma z prędkością 480 kl./s i pozwalać na ostrzenie już w czasie 0,08 s, a do tego być czułym aż do - 6 EV. Oczywiście zdecydowanie się na tę technologię ma też swoje minusy - szkła innych producentów, których charakterystyki aparat nie ma wgranych w oprogramowaniu będą ostrzyć zapewne nieco wolniej. Z pełnego wsparcia AF skorzystamy także w przypadku pracy z migawką elektroniczną.

Otrzymujemy za to bazujący na “sztucznej inteligencji” system śledzenia obiektów, który automatycznie rozpoznaje obiekty takie, jak ludzie, koty, psy czy ptaki (także gdy odwrócone sa tyłem) i przewiduje ich ruchy. W śledzeniu pomogą nam także systemy wykrywania twarzy, oczu i źrenic. Jednym słowem zapowiada się jeden ze skuteczniejszych systemów AF na rynku.

Dodatkowo nawet w przypadku modelu S1R nie powinniśmy mieć problemu z fotografowaniem akcji. Choć przy pełnym wsparciu AF szybkość serii wyniesie jedynie 6 kl./s (9 kl./s w przypadku pomiaru pojedynczego), to otrzymujemy znane już wcześniej tryby 6K Photo i 4K Photo, które bazując na możliwościach trybu filmowego pozwolą nam na wykonywanie 18-to lub 8-megapikselowych zdjęć z prędkością kolejno 30 i 60 kl./s.

Powodów do narzekań nie będą mieli także miłośnicy filmowania, czego spodziewaliśmy się już od momentu zapowiedzi aparatów. Wszak Panasonic zawsze lubił rozpieszczać pod względem możliwości trybu wideo. Modelem S1R nagramy filmy 4K z prędkością 60 kl./s oraz materiały Full HD z prędkością 180 kl./s, a wszystko to bezpośrednio na karcie SD lub XQD. Mamy też gniazdo sluchawkowe i mikrofonowe. Tryb filmowy będzie jednak widocznie okrojony względem tego z modelu S1, o którym możecie przeczytać poniżej.

Lumix S1 - specjalista od filmowania

Biorąc pod uwagę specyfikację modelu S1R, możliwości 24-milionowego modelu S1 mogą na początku nieco rozczarować osoby, który nastawiały się na aparat do fotografowania dynamicznej akcji. S1 dzieli bowiem z modelem S1R dokładnie takie same standardy pod względem systemu AF, stabilizacji i trybu seryjnego (tylko 6 kl./s z pełnym wsparciem AF). Otrzymujemy też identyczne body i ergonomię. Z drugiej strony, jak pisaliśmy na początku, osoby którym nie zależy na wysokich rozdzielczościach otrzymają tak samo funkcjonalny aparat za mniejszą cenę. Główną różnica jest tu matryca o wyższej czułości (24 Mp, zakres ISO 100-51200, tryb wysokich rozdzielczości 96 Mp) oraz dużo bardziej rozbudowany tryb filmowy.

W przypadku modelu S1 nagramy filmy w maksymalnej rozdzielczości 4K 60 kl./s bezpośrednio na kartę SD lub XQD. Będzie to 8-bitowy zapis z próbkowaniem 4:2:0. Natomiast w przypadku zewnętrznego rekordera materiał zapiszemy także z próbkowaniem 4:2:2. To jednak nie koniec. Jeszcze w 2019 roku producent udostępnić ma klucz do oprogramowania, który odblokuje 10-bitowy zapis 4:2:2 30 kl./s bezpośrednio na karcie, lub 60 kl./s w przypadku rekordera. Wraz z aktualizacją otrzymać mamy też płaski profil obrazu V-Log.

 

 

Oprócz tego, aparat pozwoli na rejestrację materiałów Full HD z prędkością 180 kl./s, a także profil Hybrid Log Gamma (HLG), który umożliwi łatwe tworzenie materiałów o rozszerzonej dynamice. Mamy też możliwość sterowania krzywą gamma i wybór branżowych standardów, takich jak Like709 czy Cinelike D/V, a na pokładzie aparatu znalazło się oczywiście złącze mikrofonowe i słuchawkowe. Model S1 umożliwia też rejestrację filmów w nowym standardzie HEVC (H.265), czego nie uświadczymy w przypadku S1R.

Wytrzymała konstrukcja na każdą okazję

Obydwa aparaty oferują dokładnie takie same korpusy. otrzymujemy więc magnezowe, w pełni uszczelnione body, które odporne ma być na pył zachlapania i pracę w temperaturach do -10 °C. Na pierwszy rzut oka otrzymujemy też bardzo funkcjonalny układ przycisków i pokręteł (wraz z joystickiem AF), a wrażenie robi najbardziej szczegółowy wizjer elektroniczny OLED na rynku (5,76 mln punktów, kontrast 10 000:1, odświeżanie 120 kl./s), z regulowanym powiększeniem w zakresie 0,7-0,78 x.

Do tego otrzymujemy odchylany dwustronnie (analogicznie jak w aparatch Fujifilm) 3,2-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 2,1 mln punktów, który dzięki trybowi nocnemu i funkcji Live View Boost ułatwi pracę nocą. Mamy też podświetlane przyciski oraz największy w tej klasie pomocniczy ekran na górnym panelu. Do tego oczywiście dwa gniazda na karty - wzorem Nikona jedno na nośniki SD, drugie na XQD (w niedalekiej przyszłości ma być także kompatybilne z kartami CFexpress).

Dobre wrażenie robi także fakt, że producent szacuje żywotność migawki na 400 tys. cykli, a także to, że jak na razie będą to aparaty oferujące najkrótszy czas synchronizacji z błyskiem na rynku aparatów pełnoklatkowych - 1/320 s. Otrzymujemy też moduły Wi-Fi i Bluetooth, które pozwolą zdalne sterowaniem aparatami oraz ciągłe połączenie aparatu ze smartfonem lub tabletem i przesyłanie materiału na żywo za pośrednictwem nowej aplikacji Lumix Sync. Z kolei program Lumix Tether umożliwić ma nam wygodny i szybki tethering za pomoca kabla USB.

Cena i dostępność

Aparaty Lumix S1 i S1R trafią do sprzedaży w kwietniu w cenach 2499 euro (S1, około 10 650 zł) i 3699 euro (S1R, około 15 800 zł) za body, lub 3399 euro i 4599 euro w cestawach z obiektywem kitowym 24-105 mm f/4. W sprzedaży pojawią się także liczne akcesoria, m.in. battery grip, lampa błyskowa, muszla oczna czy adapter do zasilania aparatu za pośrednictwem ładowarki.

Więcej informacji na temat aparatów znajdziecie pod adresem panasonic.com.

Specyfikacje:

Nazwa Panasonic Lumix S1R
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca Full Frame (35,9 x 24 mm)
Efektywna rozdzielczość 47,3 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200 (rozszerzona)
Procesor Venus Engine
Rozdzielczość maksymalna 8000 x 6000 px, tryb wysokich rozdzielczości (16736 x 11168 px)
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
Kompresja standard
fine
Balans bieli auto
manualny
ustawienia predefiniowane
Automatyczny z priorytetem bieli
Korekta obrazu Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB
Mocowanie obiektywu Leica L
Kontrola błysku Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
wymuszona (błysk wypełniający)
Stabilizacja tak, pięcioosiowa
stabilizacja matrycy
DUAL I.S.
2-osiowa stabilizacja w obiektywach
Synchronizacja z lampą 1/320 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
tryby użytkownika
tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
XQD
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s
migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV
Zdjęcia seryjne 5.8 kl/s
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
ważony względem jasnych partii obrazu
Samowyzwalacz 2
Pomiar ostrości Detekcja kontrastu (Depth From Defocus)
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
wykrywanie twarzy
AF dotykowy
wielopunktowy AF
wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak
Wizjer wizjer elektroniczny
powiększenie 0,78 x
5 760 000 punktów
Ekran LCD dotykowy
3,2-calowy
2 100 000 punktów
odchylany w 3 osiach
Rejestracja filmów 4K 60 kl./s, 150 Mb/s, MOV, H.264
4K 50 kl./s, 150 Mb/s, MOV, H.264
4K 30p kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264
4K 25p kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264
4K 23.98 kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264
Full HD 60 kl./s, 28 Mb/s, MOV, H.264
Full HD 50 kl./s, 28 Mb/s, MOV, H.264
Full HD 30 kl./s, 20 Mb/s, MOV, H.264
Złącza gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
Wi-Fi
HDMI (pełnowymiarowe)
USB 3.1 (USB-C)
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
DMW-BLJ31
Wydajność zasilania 360 zdjęc (wg CIPA)
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 149 x 110 x 97 mm
Waga 898 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Nazwa Panasonic Lumix S1
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca Full Frame (35,9 x 24 mm)
Efektywna rozdzielczość 24 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 50 (rozszerzona)
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200
ISO 102400 (rozszerzona)
ISO 204800 (rozszerzona)
Procesor Venus Engine
Rozdzielczość maksymalna 6000 x 4000 px, tryb wysokich rozdzielczości (12000 x 8000 px)
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
Kompresja fine
normal
Balans bieli auto
manualny
ustawienia predefiniowane
Automatyczny z priorytetem bieli
Korekta obrazu Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB
Mocowanie obiektywu Leica L
Kontrola błysku Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
wymuszona (błysk wypełniający)
Stabilizacja tak, pięcioosiowa
stabilizacja matrycy
DUAL I.S.
2-osiowa stabilizacja w obiektywach
Synchronizacja z lampą 1/320 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
tryby użytkownika
tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
XQD
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s
migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV
Zdjęcia seryjne 9 kl/s
Pomiar światła ważony względem jasnych partii obrazu
matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
Samowyzwalacz 2
Pomiar ostrości Detekcja kontrastu (Depth From Defocus)
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
wykrywanie twarzy
AF dotykowy
wielopunktowy AF
wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak
Wizjer wizjer elektroniczny
powiększenie 0,78 x
5 760 000 punktów
Ekran LCD dotykowy
3,2-calowy
2 100 000 punktów
odchylany w 3 osiach
Rejestracja filmów 4K 60 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264
4K 60 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264 4K 50 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264
4K 30 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264
4K 30 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264 4K 30 kl./s, 72 Mb/s, MP4, H.265
4K 25 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264
4K 25 kl./s, 72 Mb/s, MP4, H.265
4K 23.98 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264
4K 23.98 kl./s, 72 Mb/s, MP4, H.265
Full HD 60 kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264
Full HD 50 kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264
Full HD 25 kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264
Full HD 23.98 kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264
Złącza gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
Wi-Fi
HDMI (pełnowymiarowe)
USB 3.1 (USB-C)
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
DMW-BLJ31
Wydajność zasilania 380 zdjęć (wg CIPA)
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 149 x 110 x 97 mm
Waga 899 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
9
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)