Konica Minolta DiMAGE Z6 - kolejny upgrade

Konica Minolta przedstawia następcę modelu DiMAGE Z5. DiMAGE Z6 różni się od poprzednika jedynie ilością pikseli (Z6 ma sensor 6 Mp), trybem rejestracji filmu i zdjęć seryjnych. Pozostałe parametry się nie zmieniły - został oczywiście znakomity, 12-krotny zoom oraz stabilizacja obrazu Anti-Shake.
Przyzwyczailiśmy się już do licznych uaktualnień firmware'u. Wygląda na to, że nadszedł czas przywyknąć do upgrade'ów aparatów. Coraz częściej bowiem producenci serwują nam nowe cyfrówki, które różnią się od swoich bezpośrednich poprzedników nie więcej niż paroma szczegółami. Nie inaczej jest z Koniką Minoltą DiMAGE Z6.

Konica Minolta DiMAGE Z6

W związku ze znikomą liczbą zmian nie będziemy się specjalnie rozpisywać na temat dzisiejszej nowości Koniki Minolty. Zwróćmy jedynie uwagę na to, co nowego lub innego w porównaniu z poprzednikiem (w nawiasach parametry Z5). Najważniejsza różnica to matryca: DiMAGE Z6 wyposażono w czujnik 6 Mp (Z5 - 5 Mp). Zmniejszono maksymalną rozdzielczość rejestrowanych sekwencji wideo do 320 x 240 (Z5 - 640 x 480). Spadło też maksymalne tempo zdjęć seryjnych - do 1,8 kl./s, ale do 20 wzrosła maksymalna ilość zdjęć w serii w najwyższej rozdzielczości (Z5 - 2,2 kl./s, maks. 8 zdjęć). Pozostałe parametry (nawet wymiary!) pozostały bez zmian.

Konica Minolta DiMAGE Z6

Konica Minolta DiMAGE Z6 powinna trafić do sprzedaży (również w Polsce) już w połowie września tego roku. W naszym kraju powinna kosztować ok. 2000 zł.

Poniżej informacja prasowa producenta i szczegółowe specyfikacje.

Warszawa, 19 sierpnia 2005

Koncern Konica Minolta wprowadza na rynek nowy model aparatu cyfrowego DiMAGE Z6 - kolejny aparat cyfrowy serii Z, charakteryzującej się dużymi zakresami zooma optycznego. Aparat wyposażony jest w nowy przetwornik CCD wielkości 6 mln pikseli oraz obiektyw Konica Minolta APO GT o zakresie 35-420 mm f/2,8-4,5, z 12-krotnym zoomem optycznym. Zoom ten zapewnia maksymalne powiększenie odpowiadające lornetce z ośmiokrotnym powiększeniem! Ten całkowicie szklany, apochromatyczny obiektyw, zapewnia doskonałe odwzorowanie barw i ostrość detali. Soczewki ze szkła AD zmniejszają aberrację chromatyczną oraz dystorsję przy wszystkich długościach ogniskowej.

Z6 to kolejny aparat firmy Konica Minolta wyposażony w rewolucyjną technologię Anti-Shake, wykorzystującą unikalny mechanizm stabilizacji przetwornika CCD do zmniejszania drgań aparatu powstających przy fotografowaniu z ręki. Przetwornik CCD spoczywa na ruchomym mocowaniu, które porusza się, kompensując ruch aparatu, wykrywany przez czujniki ruchu. W przeciwieństwie do elektronicznych systemów stabilizacji, technologia Anti-Shake nie pogarsza jakości obrazu. Co najważniejsze, system ten działa przy wszystkich ogniskowych obiektywu, pozwalając uzyskiwać lepsze obrazy w słabym oświetleniu, bez potrzeby stosowania wyższych czułości lub statywu.


Konica Minolta DiMAGE Z6

W aparacie zastosowano duży, 2-calowy monitor LCD gwarantujący duży komfort w trakcie komponowania kadru, zmian ustawień aparatu i podczas oglądania zapisanych obrazów. DiMAGE Z6 zapewnia precyzyjne i szybkie automatyczne nastawianie ostrości dzięki układowi Rapid AF. Funkcja Predictive Focus Control zwiększa dokładność ustawienia ostrości w trakcie fotografowania poruszających się obiektów. Aparat wyposażony jest także w tryb zapisu progresywnego, umożliwiający rejestrowanie obrazów w tempie 1,8 klatki na sekundę i przesyłanie ich do wewnętrznego bufora pamięci, dopóki spust migawki pozostaje wciśnięty. Wystarczy jednak zdjęcie palca ze spustu, aby zapisać ostatnie 10 klatek na karcie pamięci. Zaletą zapisu progresywnego jest możliwość uchwycenia wydarzenia, którego moment rozpoczęcia jest trudny do przewidzenia. Dzięki energooszczędnej konstrukcji aparatu, można wykonać nawet 240 obrazów przy zasilaniu ze zwykłych baterii alkalicznych typu LR6 (do 420 obrazów przy zasilaniu z akumulatorów Ni-MH). Oprócz posiadania lampy wbudowanej, DiMAGE Z6 umożliwia podłączenie dodatkowych lamp błyskowych Program Flash 5600HS(D) / 3600HS(D) / 2500(D), znacznie poszerzających możliwości oświetlenia. Opcjonalna nasadka szerokokątna ZCW-300 ułatwia fotografowanie krajobrazów i małych pomieszczeń, zwiększając kąt widzenia obiektywu do odpowiednika 26 mm. DiMAGE Z6 dostępny będzie w sprzedaży od połowy września 2005, w dwóch wersjach kolorystycznych: czarnej i srebrnej.

system stabilizacji obrazu Anti-Shake wykorzystany w aparacie Konica Minolta DiMAGE Z6

Pozostałe cechy aparatu:
  • Wszystkie typy sterowania naświetleniem: program, automatyka przysłony, automatyka czasu oraz tryb ręczny.
  • Zasilanie z popularnych baterii alkalicznych lub akumulatorów Ni-MH typu R6.
  • Tryb super makro pozwalający fotografować z odległości 1 cm od obiektu
  • Podgląd histogramu w czasie rzeczywistym
  • Różnorodne tryby barwne dla twórczego fotografowania
  • Trzy metody pomiaru światła do sprostania różnorodnym sytuacjom zdjęciowym
  • Standard PictBridge umożliwiający bezpośrednie drukowanie bez użycia komputera
Ważniejsze zmiany w stosunku do modelu Z5:
  • Zwiększenie wielkości matrycy CCD z 5 do 6 milionów pikseli
  • Podwojenie wielkości wewnętrznego bufora pamięci.
  • Zmniejszenie rozdzielczości nagrywanych filmów


Konica Minolta DiMAGE Z6

NazwaKonica Minolta DiMAGE Z6
Typcyfrowy aparat kompaktowy klasy superzoom
Efektywna rozdzielczość6,0 Mp
Sensor
  • 1/2,5 cala CCD
  • 6,4 Mp (6 Mp efektywnych)
PamięćSD (16 MB w zestawie)
Rozdzielczość
  • 2816 x 2112
  • 2272 x 1704
  • 1600 x 1200
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG (DCF 2.0 / DPOF 1.1, Exif 2.2), MOV (Motion JPEG)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • Fine
  • Standard
  • Economy
Obiektyw
  • Konica Minolta GT APO
  • 35 - 420 mm (nominalnie: 5,83 - 69,9 mm), 12x
  • F2.8 - F4.5
  • 13 elementów w 10 grupach (2 elementy AD, 2 elementy asferyczne)
Stabilizacja obrazutak, Anti Shake (stabilizacja matrycy)
Zoom cyfrowymaks. 4 x
PrzysłonaF2.8 - F4.5, 5 listków
Migawka
  • Program i preselekcja przysłony: 4 s - 1/1000 s
  • preselekcja czasu i manual: 15 s - 1/1000 s, B (maks. 30 s)
  • programy tematyczne: 4 s - 1/1000 s
Tryby ekspozycji
  • Program
  • Auto
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb manualny
  • programy tematyczne:{LST
}
Pomiar światła
  • wielosegmentowy (256)
  • centralnie-ważony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjitak
Autobracketing3 kl. co 1/3 EV, 1/2 EV lub 1 EV
Metody pomiaru ostrości
  • Video AF
  • manual
Tryby pracy autofocusa
  • tryby: pojedynczy, ciągły
  • 5-punktowy, punktowy
  • zasięg:{LST
Manual focustak
Blokada ostrościtak
Podgląd głębin.d.
Czułość
  • Auto
  • ISO 50
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 320
Balans bieli
  • Auto
  • światło dzienne
  • światło żarowe
  • światło jarzeniowe
  • chmury
  • błysk
  • definiowany ręcznie
Efekty
  • wysokie nasycenie kolorów
  • neutralne kolory
  • cz-b
  • sepia
Korekta obrazu
  • wyostrzenie (3 poziomy)
  • kontrast (3 poziomy)
Zdjęcia seryjne
  • 1,8 kl./s (maks. 20 kl.)
  • tryb UHS (1024 x 768) - 10 kl./s maks. 20 zdjęć
  • tryb progresywny: zapisa ostatnich 20 klatek
Rejestracja filmu
  • 320 x 240, 30 lub 15 kl./s)
  • z dźwiękiem mono
  • tryb filmowania w nocy
  • długość ograniczona pojemnością nośnika
Monitor LCD2-calowy TFT LCD, 114 tys. pikseli
Synchronizacja z lampąn.d.
Lampa błyskowawbudowana:
  • LP 8 m (ISO 100)
  • zasięg: 0,2 m - 3,6 m (W), 1,2 m - 2,2 m (T)
zewnętrzna:
  • gorąca stopka zgodna z lampami Konica Minolta
Kontrola błysku
  • auto (tryb niedostępny z trybach manualnym, preselekcji przysłony i czasu)
  • błysk wypełniający
  • redukcja czerwonych oczu
  • synchronizacja z długimi czasami
  • korekta siły błysku +/- 2 EV co 1/3 EV
Stopka akcesoriówtak
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjerelektroniczny, 114 tys. pikseli, korekcja dioptryczna od ?3 do +1 D
Punkt oczny16,9 mm
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 s lub 10 s
ZłączaUSB 2.0 (Full-speed - odpowiednik USB 1.1), wyjście AV (NTSC/PAL), gniazdo zasilacza
Pilotb.d.
Zasilanie4 baterie alkaliczne AA lub akumulatory niklowo-wodorkowe, zasilacz sieciowy AC-11 (6 V)
Wydajność zasilania (zdjęcia)
  • zdjęcia: 240/420 (baterie alkaliczne/akumulatory Ni-MH 2500 mAh)
  • playback: 240/330 minut (baterie alkaliczne/akumulatory Ni-MH 2500 mAh)
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczne0 - 40 stopni Celsjusza
Gwint statywutak
Obudowaplastik
Wymiary108,5 x 80 x 84 mm
Waga340 g (bez baterii i nośnika pamięci)
Akcesoriaw zestawie:
  • pasek
  • dekielek na obiektyw
  • zaślepka gorącej stopki
  • kabel AV
  • kabel USB
  • karta SD 16 MB
  • płyta CD z programami DiMAGE Master Lite i Kodak EasyShare
  • 4 baterie alkaliczne AA
opcjonalne:
  • zasilacz sieciowy AC-11
  • futerał
  • skórzany pasek
  • konwerter szerokokątny ZCW-300
  • przejściówka do mocowania filtrów i konwerterów ZCA-300
  • lampy błyskowe Program/Maxxum Flash 3600HS (D), 5600HS (D), 2500(D)
Oprogramowanieb.d.
Uwagiwycofany z produkcji
  • stabilizacja obrazu Anti-Shake
  • nanoszenie daty
  • kopiowanie plików
  • przygotowanie pliku do e-maila (640 x 480)
  • podgląd histogramu
  • obracanie obrazu
  • redukcja szumów
  • edycja filmów wideo
  • PictBridge
  • Exif Print
  • Print Image Matching III
Artykuł na Fotopolis3271
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0