Konica Minolta DiMAGE Z3 - 12x Anti-Shake

Nie zdążyliśmy dobrze oswoić się z modelem DiMAGE Z2 a już zapowiedziano jego następcę. DiMAGE Z3 posiada większy, 12-krotny zoom optyczny oraz 4-megapiskelowy sensor CCD. Istotną poprawką jest zaadaptowanie systemu redukcji drgań Anti-shake znanego z linii "A".
Nie zdążyliśmy dobrze oswoić się z modelem DiMAGE Z2 a już zapowiedziano jego następcę. DiMAGE Z3 posiada większy, 12-krotny zoom optyczny oraz 4-megapiskelowy sensor CCD. Istotną poprawką jest zaadaptowanie systemu redukcji drgań Anti-shake znanego z linii "A".

Konica Minolta DiMAGE Z3

Charakterystyczna obudowa aparatów DiMAGE Z została w Z3 jeszcze bardziej zaokrągloną i unowocześniona. Nowy model jest nieco większy od poprzednikow, zapewne za sprawą potężniejszego obiektywu. Jego ogniskowa to aż 35 - 420mm (12-krotny zoom), a jasność to F2.8 dla szerokiego kata i F4.5 dla maksymalnego zbliżenia. Przy tak dużym zbliżeniu bardzo przyda się system stabilizacji obrazu, który zaadaptowano tu z zaawansowanych modeli DiMAGE A1 i A2. Przypomnijmy, że Anti-shake to unikatowy system, który kompensuje drgania ręki nie poprzez ruch grupy soczewek, a przez "kontr-drganie" całego układu CCD.

Aparat przeznaczony jest dla zaawansowanych amatorów i oferuje pełną obsługę manualną (tryb ręczny) i półmanualną (priorytet czasu i przysłony). Dla początkujących przewidziano oczywiście tryb automatyczny i kilka programów tematycznych. Do dyspozycji są 3 tryby pomiaru światła, korekta ekspozycji, korekta parametrów obrazu, automatyczny i ręczny dobór czułości (ISO 100 - 400).

Kolejna zmiana w stosunku do Z2 dotyczy systemu pomiaru ostrości - możemy korzystać z 5 (a nie 3) punktów pomiarowych. Sprawdzona technologia Rapid AF pozwala na bardzo szybkie ostrzenie - zgodnie z informacją producenta 0.15 sek. przy szerokim ujęciu oraz 0.2 sek. przy maksymalnym zbliżeniu. System AF pracuje w trybach strojenia pojedynczego (z zablokowaniem ostrości) i śledzącego (podążającego za obiektem). Producent chwali też takie właściwości jak szybki czas startowy, małe opóźnienie migawki oraz dobre odświeżanie monitora gwarantujące rzeczywisty podgląd widzianego przez obiektyw obrazu.



Dobra szybkość aparatu przejawia się też w parametracj trybu seryjnego. W trybie podstawowym możemy fotografować w tempie 2.2 kl/sek. z limitem 5 ujęć w serii, natomiast tryb UHS pozwala na zapis sekwencji w rewelacyjnym tempie 10 kl/sek. z limitem 15 ujęć. Niestety ten drugi tylko w rozdzielczości 1280 x 960, niemniej szybkość pracy i większa pojemność bufora to niewątpliwe atuty. Rozdzielczość w trybie wideo spadła z rekordowego 800 x 600 w DiMAGE Z2 do 640 x 480 w Z3. Jeszcze jedna zauważalna zmiana konstrukcyjna dotyczy wizjera. Przypomnijmy, że Z2 posiadał nowatorski system polegający na przekazywaniu za pomocą układu luster obrazu z dużego monitora LCD do celownika. DiMAGE Z3 posiada w tym miejscu drugi wyświetlacz - wizjer elektroniczny EVF.

Konica Minolta DiMAGE Z3 zasilany jest 4 bateriami "AA" co ze względu na popularność akumulatorów NiMH jest wielką wygodą. Interesującym dodatkiem do aparatu może być zewnętrzna lampa błyskowa - DiMAGE Z3 posiada stopkę akcesoriów. Na razie nie wiadomo kiedy aparat i dedykowane do niego akcesoria trafią do sprzedaży, ale warto zwrócić uwagę, że poprzedni DiMAGE Z2 to ciągle model bardzo młody i ciekawy. Dodajmy na koniec, że DiMAGE Z3 dostępny będzie w dwóch wersjach kolorystycznych - srebrnej i czarnej!


Informacja prasowa Konica Minolta Polska

Japoński koncern Konica Minolta wprowadza na rynek cztery nowe modele aparatów cyfrowych DiMAGE. Pierwszym z nich jest najnowszy model z serii Z, DiMAGE Z3 - trzeci na świecie, po modelach A1 i A2, aparat cyfrowy wyposażony w rewolucyjny system stabilizacji matrycy CCD Anti-shake, minimalizujący drgania aparatu i umożliwiający wykonywanie zdjęć z ręki przy czasach migawki nawet 8-krotnie dłuższych niż normalnie.

Technologia Anti-shake, wykorzystuje unikalny mechanizm stabilizacji przetwornika CCD, działający w szerszym zakresie niż konwencjonalne systemy korygujące ruch soczewek wewnątrz obiektywu. Przetwornik CCD spoczywa na ruchomym mocowaniu, które porusza się zgodnie z ruchami aparatu, wykrywanymi przez czujniki ruchu. W przeciwieństwie do innych, optycznych lub elektronicznych, systemów stabilizacji, technologia Anti-shake nie pogarsza jakości obrazu.

Z3 wyposażony jest w przetwornik CCD o rozdzielczości 4 mln pikseli oraz obiektyw Konica Minolta APO GT o rekordowym zakresie 35-420 mm f/2,8-4,5, z 12-krotnym zoomem optycznym. Ten całkowicie szklany, apochromatyczny obiektyw, zapewnia doskonałe odwzorowanie barw i ostrość detali. Soczewki ze szkła AD zmniejszają aberrację chromatyczną oraz dystorsję przy wszystkich długościach ogniskowej. Zoom ten zapewnia maksymalne powiększenie odpowiadające ogniskowej 420 mm czyli powiększenie 8-krotnej lornetki! Powiększenie można jeszcze bardziej zwiększyć dzięki 4-krotnemu zoomowi cyfrowemu.

Aparat błyskawicznie nastawia ostrość, dzięki systemowi Rapid AF oraz dedykowanemu procesorowi. Funkcja śledzenia ostrości Predictive Focus Control umożliwia fotografowanie poruszających się obiektów. Z3 umożliwia również zapis cyfrowych filmów wideo w rozdzielczości 640 x 480 (VGA) przy częstotliwości 30 klatek na sekundę, co zapewnia wysoką jakość obrazu podczas odtwarzania filmu na ekranie komputera i telewizora.


Pozostałe cechy aparatu:
  • Krótki czas uruchomienia (ok.1,7 sekundy), małe opóźnienie wyzwolenia migawki (ok.0,06 sekundy) i krótkie odstępy pomiędzy kolejnymi obrazami (ok.1 sekunda)
  • Zapis progresywny: ciągłe obrazy seryjne umożliwiające uchwycenie niepowtarzalnego momentu
  • Możliwość założenia jednej z trzech zewnętrznych lamp błyskowych Program Flash: 2500(D), 3600HS(D) oraz 5600HS(D).
  • Wszystkie typy sterowania naświetleniem: program, automatyka przysłony, automatyka czasu oraz tryb ręczny.
  • Tryb obrazów seryjnych UHS z prędkością zapisu 10 klatek na sekundę, w rozdzielczości 1280 x 960
  • Zasilanie z popularnych baterii alkalicznych lub akumulatorów Ni-MH typu R6.
  • Dołączone oprogramowanie VideoImpression 2 do edycji i zapisu filmów w formacie VCD, możliwym do obejrzenia na domowym odtwarzaczu DVD.
  • Tryb super makro pozwalający fotografować z odległości 1 cm od obiektu
  • Podgląd histogramu w czasie rzeczywistym
  • Różnorodne tryby barwne dla twórczego fotografowania
  • Trzy metody pomiaru światła dla sprostania różnorodnym sytuacjom zdjęciowym
  • Standard PictBridge dla bezpośredniego drukowania bez komputera
  • Opcjonalny konwerter szerokokątny 0,75x, rozszerzający kąt widzenia obiektywu do odpowiednika ogniskowej 26 mm.




Konica Minolta DiMAGE Z3 - specyfikacje

NazwaKonica Minolta DiMAGE Z3
TypCyfrowy aparat kompaktowy dla zaawansowanego amatora
Efektywna rozdzielczość4,0 Mp
Sensor1/2.5 cala CCD, 4.2 Megapikseli (4 MP efektywnych)
PamięćSD/MMC, 16 MB w zestawie
Rozdzielczość2272 x 1704, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG (DCF 2.0 / DPOF 1.1, Exif 2.2)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine, Standard, Economy (JPEG)
Obiektyw
  • 12x zoom, 5.83mm - 69.9mm (odpowiednik: 35-420mm)
  • F2.8 - F4.9
  • 13 soczewek w 10 grupach (apochromatyczny)
  • stabilizacja obrazu na poziomie sensora CCD
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowymaks. 4x
Przysłonab.d.
Migawka
  • 1/1000 - 4 sek (tryby P, A)
  • 1/1000 - 15 sek. (tryby S, M)
  • Bulb do 30 sek.
Tryby ekspozycji
  • Program (P)
  • Preselekcja przysłony (A)
  • Preselekcja czasu (S)
  • Tryb manualny (M)
  • Programy tematyczne (portret, sport, zachód słońca, portret nocny / zdjęcia nocne)
Pomiar światłaWielosegmentowy (256), skoncentrowany i punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 0.3 EV
Blokada ekspozycjiTak
Autobracketingb.d.
Metody pomiaru ostrości
  • Video AF: pojedynczy lub ciągły ze śledzeniem obiektu
  • ręczne strojenie ostrości
Tryby pracy autofocusa
  • Szerokie pole (3 punktów) lub jednopunktowy
  • zakres: 0.6 / 2m (W / T) - nieskończoność, Makro: od 10cm / 1m (W / T), Super makro: od 1cm
Manual focusTak
Blokada ostrościTak
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 50 / 100 / 200 / 400
Balans bieliAuto, światło dzienne, żarowe, fluorescencyjne, chmury, błysk, ustawienie użytkownika
EfektyBarwy naturalne, barwy żywe, monochromatyczne, sepia
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne
  • Tryb standardowy: 2.5 kl./sek. do 5 zdjęć
  • tryb UHS (1280 x 960): 10 kl./sek. do 15 zdjęć
Rejestracja filmu640 x 480, 320 x 240
Monitor LCDTFT LCD, przekątna 38 mm, 113 000 pikseli
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • Wbudowana: LP 8 m (ISO 100), pomiar przedbłysku TTL
  • Tryby pracy: błysk wypełniający, redukcja czerwonych oczu, synchronizacja z długimi czasami
  • sanki mocowania lampy zewnętrznej
Kontrola błyskub.d.
Stopka akcesoriówTak
Matówkan.d.
Lustron.d.
Wizjer
  • Elektroniczny EVF
  • korekta dioptryczna od -3 do +1
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz10 sek.
ZłączaUSB 1.1, wyjście wideo (NTSC/PAL)
Pilotb.d.
Zasilanie4 baterie alkaliczne lub akumulatory niklowo-wodorkowe, zasilacz sieciowy
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak
Obudowaplastik
Wymiary108.5 x 80 x 83.5mm
Waga335g
Akcesoria
  • pasek NS-DG7000
  • dekiel na sanki SC-1000
  • pokrywka na obiektyw LF-243
  • kabel wideo AVC-700
  • karta SD 16 MB
  • kabel USB-2
  • cztery baterie alkaliczne
  • DiMAGE Viewer CD-ROM
  • ArcSoft VideoImpression 2 CD-ROM
OprogramowanieArcSoft VideoImpression 2, DiMAGE Viewer
Artykuł na Fotopolis2090
 
Komentarze
Polecane artykuły
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2
Peak Design Everyday Messenger - test torby fotograficznej
10 Paź 2018
Ma być torbą idealną, stworzoną z myślą o każdej potrzebie fotografa. Druga generacja torby jest jeszcze bliżej tego celu, ponieważ wprowadzono w niej kilka drobnych, ale ważnych usprawnień. W czasie swojej wyprawy do Budapesztu oraz miejskich, codziennych podróży sprawdziłem, jak w praktyce sprawuje się druga generacja torby fotograficznej Peak Design Everyday Messenger.
1
Google Pixel 3 i Pixel 3 XL - oficjalne zdjęcia przykładowe
10 Paź 2018
Jesteście ciekawi, jak w praktyce wypadają najnowsze smartfony Google? Zobaczcie oficjalne zdjęcia przykładowe wykonane zaprezentowanymi modelami Pixel 3 i Pixel 3 XL.
2