Konica Minolta DiMAGE Z5

Koncern Konica Minolta zaprezentował dziś dwa 5-megapikselowe aparaty z popularnej serii 'Z'. Znacznie lepiej wyposażony DiMAGE Z5 posiada obiektyw z 12-krotnym zoomem i stabilizacją AS, stopkę akcesoriów oraz większy, 2-calowy ekran. Podobno jest bardzo szybki.
Koncern Konica Minolta zaprezentował dziś dwa 5-megapikselowe aparaty z popularnej serii 'Z'. Znacznie lepiej wyposażony DiMAGE Z5 posiada obiektyw z 12-krotnym zoomem i stabilizacją AS, stopkę akcesoriów oraz większy, 2-calowy ekran. Podobno jest bardzo szybki.



Dwa zaprezentowane dziś modele, DiMAGE Z5 i DiMAGE Z20 wyglądają dość podobnie. Do nietypowych kształtów serii 'Z' już się co prawda przyzwyczailiśmy. Z5 i Z20 trzymają linię, ale między sobą różnią się wymiarami, wagą i wykończeniem. Właściwościami fotograficznymi także. Wystarczy zestawić specyfikacje obu modeli by wyłapać podstawowe różnice. Nie ulega wątpliwości, że Z5 jest bardziej zaawansowany i znacznie lepiej wyposażony.

Aparat jest bezpośrednim sukcesorem DiMAGE Z3. Najważniejsze wprowadzone zmiany to: podniesienie rozdzielczości z 4 do 5 Megapikseli, zwiększenie ekranu LCD z 1.5" do 2.0", zwiększenie rozmiarów wizjera elektronicznego oraz dodanie funkcji edycji klipów filmowych. Warto odnotować, że gdy oba aparaty trafią do sprzedaży, Konica Minolta nie będzie miała w ofercie żadnego (!) aparatu poniżej 5 Megapikseli.

DiMAGE Z5 wyposażony został w szklany, apochromatyczny obiektyw Konica Minolta APO GT z 12-krotnym zakresem ogniskowych, 35 - 420mm, F2.8 - F4.5. Stabilizator obrazu Anti-Shake, znany z kilku wcześniejszych modeli, kompensuje drgania ręki przez "kontrruchy" całej matrycy CCD. System ten jest sprawdzony i skuteczny.

Lista funkcji obejmuje wszystkie pozycji jakich można spodziewać się po aparacie dla wymagających fotoamatorów. Ustawienia ręczne, kilka programów tematycznych, 3 typy pomiaru światła, pomiar ostrości 1- lub 5-punktowy, pojedynczy, ze śledzeniem obiektu lub ręczny, bracketing ekspozycji, efekty barwne (czarno-białe, sepia, wyższe nasycenie), korekta parametrów obrazu (kontrast i ostrość do +/-1). Rozczarowuje nieco skala czułości, od ISO 50 do (tylko) ISO 320. Tak to jest gdy na sensorze o przekroju 1/2.5" upchnie się aż 5.2 milionów pikseli (w dużym uproszczeniu: im więcej pikseli tym są one mniejsze, a zatem mniej czułe). Zakres czasów migawki też nie powala - od 4 do 1/1000 sek.


Warto zwrócić uwagę na kilka mniej standardowych właściwości. DiMAGE Z5 pozwala na fotografowanie w trybie Super Macro z odległości 1cm od frontowej soczewki. Zaawansowany tryb filmowy oferuje rejestrację w formacie VGA (640x480) z częstotliwością 30 kl/sek. Opcje edycji nagranego materiału rozszerzono o kasowanie wybranych fragmentów. Ciekawie prezentuje się też tryb seryjny: w podstawowej wersji realizowany w tempie 2.2 kl/sek z limitem 3 ujęć w maksymalnej jakości, a w wersji UHS (super-szybkiej) z prędkością (uwaga!) 10 kl/sek. z limitem 20 ujęć - niestety tylko w rozdzielczości 1024 x 768. Co więcej, zdjęcia będą buforowane tak długo jak długo dociśnięty będzie spust migawki. Po jego odpuszczeniu zapisanych zostanie ostatnich 20 ujęć (funkcja Progressive Capture).

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Z5 posiada stopkę akcesoriów i zgodny jest z zaawansowanymi lampami błyskowymi Konica Minolta. Oczywiście do dyspozycji jest też wbudowana lampa błyskowa. Można też zmienić zakres ogniskowych za pomocą opcjonalnych konwerterów. Z niecierpliwością czekamy na wyznaczenie ceny sugerowanej...


Informacja prasowa producenta

Koncern Konica Minolta wprowadza na rynek dwa nowe modele aparatów cyfrowych DiMAGE serii Z o rozdzielczości 5 milionów pikseli. Pierwszym z nich jest DiMAGE Z5 - kolejny aparat cyfrowy wyposażony w rewolucyjny system stabilizacji matrycy CCD Anti-Shake, zmniejszający drgania aparatu powstające przy fotografowaniu z ręki. Technologia ta wykorzystuje unikalny mechanizm stabilizacji przetwornika CCD, działający w szerszym zakresie niż konwencjonalne systemy korygujące ruch soczewek wewnątrz obiektywu. Przetwornik CCD spoczywa na ruchomym mocowaniu, które porusza się, kompensując ruch aparatu, wykrywany przez czujniki ruchu. W przeciwieństwie do elektronicznych systemów stabilizacji, technologia Anti-Shake nie pogarsza jakości obrazu.

Duży, 2-calowy monitor LCD gwarantuje duży komfort w trakcie komponowania kadru, zmiany ustawień w menu i podczas oglądania zapisanych obrazów. Z5 wyposażony jest w przetwornik CCD wielkości 5 mln pikseli oraz obiektyw Konica Minolta APO GT o zakresie 35-420 mm f/2,8-4,5, z 12-krotnym zoomem optycznym. Ten całkowicie szklany, apochromatyczny obiektyw, zapewnia doskonałe odwzorowanie barw i ostrość detali. Soczewki ze szkła AD zmniejszają aberrację chromatyczną oraz dystorsję przy wszystkich długościach ogniskowej. Funkcja śledzenia ostrości Predictive Focus Control zwiększa dokładność ustawienia ostrości w trakcie fotografowania poruszających się obiektów.




Z5 umożliwia również zapis filmów rozdzielczości 640 x 480 (VGA) przy częstotliwości 30 klatek na sekundę, co zapewnia wysoką jakość obrazu podczas odtwarzania filmu na ekranie komputera i telewizora. W trybie zapisu progresywnego, aparat chwyta obrazy w tempie 10 klatek na sekundę i przesyła je do wewnętrznego bufora pamięci, dopóki spust migawki pozostaje wciśnięty. Wystarczy jednak zdjęcie palca ze spustu, aby zapisać ostatnie 20 klatek na karcie pamięci, w postaci obrazów wielkości 1024 x 768. Aparat jest kompatybilny z trzema typami zewnętrznych lamp błyskowych Program Flash 5600HS(D) / 3600HS(D) / 2500(D), znacznie poszerzających możliwości oświetlenia. Opcjonalna nasadka szerokokątna ułatwia fotografowanie krajobrazów i małych pomieszczeń, zwiększając kąt widzenia obiektywu do odpowiednika 26 mm.

DiMAGE Z5 dostępny będzie w sprzedaży od połowy lutego 2005, w dwóch wersjach kolorystycznych: czarnej i srebrnej.

Pozostałe cechy aparatu
:
  • Wszystkie typy sterowania naświetleniem: program, automatyka przysłony, automatyka czasu oraz tryb ręczny.
  • Zasilanie z popularnych baterii alkalicznych lub akumulatorów Ni-MH typu R6.
  • Tryb super makro pozwalający fotografować z odległości 1 cm od obiektu
  • Podgląd histogramu w czasie rzeczywistym
  • Różnorodne tryby barwne dla twórczego fotografowania
  • Trzy metody pomiaru światła dla sprostania różnorodnym sytuacjom zdjęciowym
  • Standard PictBridge dla bezpośredniego drukowania bez komputera
Ważniejsze zmiany w stosunku do modelu Z3:
  • Zwiększenie matrycy CCD z 4 do 5 milionów pikseli
  • Zwiększenie wielkości monitora LCD z przekątnej 1,5 cala na 2 cale.
  • Zwiększenie rozmiarów wizjera elektronicznego.
  • Dodanie funkcji usuwania niepotrzebnych fragmentów filmu


DiMAGE Z5 - specyfikacja techniczna

NazwaKonica Minolta DiMAGE Z5
Typkompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość5,0 Mp
Sensor1/2,5 cala CCD, 5,2 MP (5 MP efektywnych)
PamięćKarty SD i MMC
Rozdzielczość2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG (DCF 2.0 / DPOF 1.1, Exif 2.2)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine, Standard, Economy
Obiektyw5,83 mm - 69,9 mm (odpowiednik 35 - 420 mm w małym obrazku), f/2,8 - f/4,5, 13 soczewek w 10 grupach
Stabilizacja obrazutak
Zoom cyfrowyMaks. 4 x
Przysłonab.d.
Migawka4 s - 1/1000 s
Tryby ekspozycji
  • Program
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb manualny
  • programy tematyczne: portret, sport, zachód słońca, portret nocny/zdjęcia nocne
Pomiar światłaWielosegmentowy (256), centralnie ważony, punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 0,3 EV
Blokada ekspozycjiTak
Autobracketing3 kl. co 0,3 EV lub 0,5 EV
Metody pomiaru ostrościVideo AF, zasięg:
  • od 0,6 m (szeroki kąt) lub 1,6 m (tele) od przedniej soczewki
  • makro: 0,1 m - 1 m (szeroki kąt) lub 1,2 m - 2,5 m (tele)
  • super makro od 0,01 m
Tryby pracy autofocusa5-punktowy, punktowy, pojedynczy i ciągły
Manual focusTak
Blokada ostrościTak
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 50 / 100 / 200 / 320
Balans bieliAuto, światło dzienne, żarowe, fluorescencyjne, chmury, błysk, ustawienie użytkownika
EfektyWysokie nasycenie kolorów, neutralne kolory, cz-b, sepia
Korekta obrazuWyostrzenie (3 poziomy), kontrast (3 poziomy)
Zdjęcia seryjne2,2 kl./s maks. 8 zdjęć, tryb UHS (1280 x 960) - 10 kl./s maks. 20 zdjęć
Rejestracja filmu
  • 640 x 480, 320 x 240 (30 lub 15 kl./s)
  • MOV
  • z dźwiękiem mono
  • tryb filmowania w nocy
  • aktywny zoom optyczny
  • długość ograniczona pojemnością nośnika
Monitor LCD2-calowy TFT LCD, 114 tys. pikseli
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowaWbudowana, LP 8 m (ISO 100), zasięg: 0,2 m - 3,6 (szeroki kąt), 1,2 m - 2,2 m (tele)
Kontrola błyskuAuto (tryb niedostępny z trybach manualnym, preselekcji przysłony i czasu), błysk wypełniający, redukcja czerwonych oczu, synchronizacja z długimi czasami, korekta siły błysku +/- 2 EV co 0,3 EV
Stopka akcesoriówGorąca stopka
Matówkan.d.
Lustron.d.
WizjerElektroniczny, 114 tys. pikseli, korekcja dioptryczna od –3 do +1 D
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0, wyjście AV (NTSC/PAL), gniazdo zasilacza
Pilotb.d.
ZasilanieCztery baterie alkaliczne AA lub akumulatory niklowo-wodorkowe, zasilacz sieciowy AC-11 (6 V)
Wydajność zasilania (zdjęcia)
  • Zdjęcia: 240/420 (baterie alkaliczne/akumulatory Ni-MH 2500 mAh)
  • playback: 240/330 minut (baterie alkaliczne/akumulatory Ni-MH 2500 mAh)
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczne0 - 40 stopni Celsjusza
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary108,5 mm x 80 mm x 84 mm
Waga340 g (bez baterii i nośnika pamięci)
AkcesoriaW zestawie:
  • pasek
  • dekielek na obiektyw
  • zaślepka gorącej stopki
  • kabel AV
  • kabel USB
  • karta SD 16 MB
  • płyta CD z programem DiMAGE Viewer
  • 4 baterie alkaliczne AA
Opcjonalne:
  • zasilacz sieciowy AC-11
  • futerał
  • skórzany pasek
  • konwerter szerokokątny ZCW-300
  • przejściówka do mocowania filtrów i konwerterów ZCA-300
  • lampy błyskowe Program/Maxxum Flash 3600HS (D), 5600HS (D), 2500(D)
Oprogramowanieb.d.
UwagiStabilizacja obrazu Anti-Shake, nanoszenie daty, kopiowanie plików, przygotowanie pliku do e-maila (640 x 480), podgląd histogramu, obracanie obrazu, redukcja szumów, edycja filmów wideo, PictBridge, Exif Print, Print Image Matching III
Artykuł na Fotopolis2614
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
11
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0