Konica Minolta DiMAGE Z5

0
Tomasz Gutkowski
21 Styczeń 2005
Artykuł na: 9-16 minut
Koncern Konica Minolta zaprezentował dziś dwa 5-megapikselowe aparaty z popularnej serii 'Z'. Znacznie lepiej wyposażony DiMAGE Z5 posiada obiektyw z 12-krotnym zoomem i stabilizacją AS, stopkę akcesoriów oraz większy, 2-calowy ekran. Podobno jest bardzo szybki.

Koncern Konica Minolta zaprezentował dziś dwa 5-megapikselowe aparaty z popularnej serii 'Z'. Znacznie lepiej wyposażony DiMAGE Z5 posiada obiektyw z 12-krotnym zoomem i stabilizacją AS, stopkę akcesoriów oraz większy, 2-calowy ekran. Podobno jest bardzo szybki.

Dwa zaprezentowane dziś modele, DiMAGE Z5 i DiMAGE Z20 wyglądają dość podobnie. Do nietypowych kształtów serii 'Z' już się co prawda przyzwyczailiśmy. Z5 i Z20 trzymają linię, ale między sobą różnią się wymiarami, wagą i wykończeniem. Właściwościami fotograficznymi także. Wystarczy zestawić specyfikacje obu modeli by wyłapać podstawowe różnice. Nie ulega wątpliwości, że Z5 jest bardziej zaawansowany i znacznie lepiej wyposażony.

Aparat jest bezpośrednim sukcesorem DiMAGE Z3. Najważniejsze wprowadzone zmiany to: podniesienie rozdzielczości z 4 do 5 Megapikseli, zwiększenie ekranu LCD z 1.5" do 2.0", zwiększenie rozmiarów wizjera elektronicznego oraz dodanie funkcji edycji klipów filmowych. Warto odnotować, że gdy oba aparaty trafią do sprzedaży, Konica Minolta nie będzie miała w ofercie żadnego (!) aparatu poniżej 5 Megapikseli.

DiMAGE Z5 wyposażony został w szklany, apochromatyczny obiektyw Konica Minolta APO GT z 12-krotnym zakresem ogniskowych, 35 - 420mm, F2.8 - F4.5. Stabilizator obrazu Anti-Shake, znany z kilku wcześniejszych modeli, kompensuje drgania ręki przez "kontrruchy" całej matrycy CCD. System ten jest sprawdzony i skuteczny.

Lista funkcji obejmuje wszystkie pozycji jakich można spodziewać się po aparacie dla wymagających fotoamatorów. Ustawienia ręczne, kilka programów tematycznych, 3 typy pomiaru światła, pomiar ostrości 1- lub 5-punktowy, pojedynczy, ze śledzeniem obiektu lub ręczny, bracketing ekspozycji, efekty barwne (czarno-białe, sepia, wyższe nasycenie), korekta parametrów obrazu (kontrast i ostrość do +/-1). Rozczarowuje nieco skala czułości, od ISO 50 do (tylko) ISO 320. Tak to jest gdy na sensorze o przekroju 1/2.5" upchnie się aż 5.2 milionów pikseli (w dużym uproszczeniu: im więcej pikseli tym są one mniejsze, a zatem mniej czułe). Zakres czasów migawki też nie powala - od 4 do 1/1000 sek.

Warto zwrócić uwagę na kilka mniej standardowych właściwości. DiMAGE Z5 pozwala na fotografowanie w trybie Super Macro z odległości 1cm od frontowej soczewki. Zaawansowany tryb filmowy oferuje rejestrację w formacie VGA (640x480) z częstotliwością 30 kl/sek. Opcje edycji nagranego materiału rozszerzono o kasowanie wybranych fragmentów. Ciekawie prezentuje się też tryb seryjny: w podstawowej wersji realizowany w tempie 2.2 kl/sek z limitem 3 ujęć w maksymalnej jakości, a w wersji UHS (super-szybkiej) z prędkością (uwaga!) 10 kl/sek. z limitem 20 ujęć - niestety tylko w rozdzielczości 1024 x 768. Co więcej, zdjęcia będą buforowane tak długo jak długo dociśnięty będzie spust migawki. Po jego odpuszczeniu zapisanych zostanie ostatnich 20 ujęć (funkcja Progressive Capture).

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Z5 posiada stopkę akcesoriów i zgodny jest z zaawansowanymi lampami błyskowymi Konica Minolta. Oczywiście do dyspozycji jest też wbudowana lampa błyskowa. Można też zmienić zakres ogniskowych za pomocą opcjonalnych konwerterów. Z niecierpliwością czekamy na wyznaczenie ceny sugerowanej...

Informacja prasowa producenta

Koncern Konica Minolta wprowadza na rynek dwa nowe modele aparatów cyfrowych DiMAGE serii Z o rozdzielczości 5 milionów pikseli. Pierwszym z nich jest DiMAGE Z5 - kolejny aparat cyfrowy wyposażony w rewolucyjny system stabilizacji matrycy CCD Anti-Shake, zmniejszający drgania aparatu powstające przy fotografowaniu z ręki. Technologia ta wykorzystuje unikalny mechanizm stabilizacji przetwornika CCD, działający w szerszym zakresie niż konwencjonalne systemy korygujące ruch soczewek wewnątrz obiektywu. Przetwornik CCD spoczywa na ruchomym mocowaniu, które porusza się, kompensując ruch aparatu, wykrywany przez czujniki ruchu. W przeciwieństwie do elektronicznych systemów stabilizacji, technologia Anti-Shake nie pogarsza jakości obrazu.

Duży, 2-calowy monitor LCD gwarantuje duży komfort w trakcie komponowania kadru, zmiany ustawień w menu i podczas oglądania zapisanych obrazów. Z5 wyposażony jest w przetwornik CCD wielkości 5 mln pikseli oraz obiektyw Konica Minolta APO GT o zakresie 35-420 mm f/2,8-4,5, z 12-krotnym zoomem optycznym. Ten całkowicie szklany, apochromatyczny obiektyw, zapewnia doskonałe odwzorowanie barw i ostrość detali. Soczewki ze szkła AD zmniejszają aberrację chromatyczną oraz dystorsję przy wszystkich długościach ogniskowej. Funkcja śledzenia ostrości Predictive Focus Control zwiększa dokładność ustawienia ostrości w trakcie fotografowania poruszających się obiektów.

Z5 umożliwia również zapis filmów rozdzielczości 640 x 480 (VGA) przy częstotliwości 30 klatek na sekundę, co zapewnia wysoką jakość obrazu podczas odtwarzania filmu na ekranie komputera i telewizora. W trybie zapisu progresywnego, aparat chwyta obrazy w tempie 10 klatek na sekundę i przesyła je do wewnętrznego bufora pamięci, dopóki spust migawki pozostaje wciśnięty. Wystarczy jednak zdjęcie palca ze spustu, aby zapisać ostatnie 20 klatek na karcie pamięci, w postaci obrazów wielkości 1024 x 768. Aparat jest kompatybilny z trzema typami zewnętrznych lamp błyskowych Program Flash 5600HS(D) / 3600HS(D) / 2500(D), znacznie poszerzających możliwości oświetlenia. Opcjonalna nasadka szerokokątna ułatwia fotografowanie krajobrazów i małych pomieszczeń, zwiększając kąt widzenia obiektywu do odpowiednika 26 mm.

DiMAGE Z5 dostępny będzie w sprzedaży od połowy lutego 2005, w dwóch wersjach kolorystycznych: czarnej i srebrnej.

Pozostałe cechy aparatu
:

  • Wszystkie typy sterowania naświetleniem: program, automatyka przysłony, automatyka czasu oraz tryb ręczny.
  • Zasilanie z popularnych baterii alkalicznych lub akumulatorów Ni-MH typu R6.
  • Tryb super makro pozwalający fotografować z odległości 1 cm od obiektu
  • Podgląd histogramu w czasie rzeczywistym
  • Różnorodne tryby barwne dla twórczego fotografowania
  • Trzy metody pomiaru światła dla sprostania różnorodnym sytuacjom zdjęciowym
  • Standard PictBridge dla bezpośredniego drukowania bez komputera

Ważniejsze zmiany w stosunku do modelu Z3:

  • Zwiększenie matrycy CCD z 4 do 5 milionów pikseli
  • Zwiększenie wielkości monitora LCD z przekątnej 1,5 cala na 2 cale.
  • Zwiększenie rozmiarów wizjera elektronicznego.
  • Dodanie funkcji usuwania niepotrzebnych fragmentów filmu

DiMAGE Z5 - specyfikacja techniczna

NazwaKonica Minolta DiMAGE Z5
Typkompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość5,0 Mp
Sensor1/2,5 cala CCD, 5,2 MP (5 MP efektywnych)
PamięćKarty SD i MMC
Rozdzielczość2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG (DCF 2.0 / DPOF 1.1, Exif 2.2)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine, Standard, Economy
Obiektyw5,83 mm - 69,9 mm (odpowiednik 35 - 420 mm w małym obrazku), f/2,8 - f/4,5, 13 soczewek w 10 grupach
Stabilizacja obrazutak
Zoom cyfrowyMaks. 4 x
Przysłonab.d.
Migawka4 s - 1/1000 s
Tryby ekspozycji
  • Program
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb manualny
  • programy tematyczne: portret, sport, zachód słońca, portret nocny/zdjęcia nocne
Pomiar światłaWielosegmentowy (256), centralnie ważony, punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 0,3 EV
Blokada ekspozycjiTak
Autobracketing3 kl. co 0,3 EV lub 0,5 EV
Metody pomiaru ostrościVideo AF, zasięg:
  • od 0,6 m (szeroki kąt) lub 1,6 m (tele) od przedniej soczewki
  • makro: 0,1 m - 1 m (szeroki kąt) lub 1,2 m - 2,5 m (tele)
  • super makro od 0,01 m
Tryby pracy autofocusa5-punktowy, punktowy, pojedynczy i ciągły
Manual focusTak
Blokada ostrościTak
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 50 / 100 / 200 / 320
Balans bieliAuto, światło dzienne, żarowe, fluorescencyjne, chmury, błysk, ustawienie użytkownika
EfektyWysokie nasycenie kolorów, neutralne kolory, cz-b, sepia
Korekta obrazuWyostrzenie (3 poziomy), kontrast (3 poziomy)
Zdjęcia seryjne2,2 kl./s maks. 8 zdjęć, tryb UHS (1280 x 960) - 10 kl./s maks. 20 zdjęć
Rejestracja filmu
  • 640 x 480, 320 x 240 (30 lub 15 kl./s)
  • MOV
  • z dźwiękiem mono
  • tryb filmowania w nocy
  • aktywny zoom optyczny
  • długość ograniczona pojemnością nośnika
Monitor LCD2-calowy TFT LCD, 114 tys. pikseli
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowaWbudowana, LP 8 m (ISO 100), zasięg: 0,2 m - 3,6 (szeroki kąt), 1,2 m - 2,2 m (tele)
Kontrola błyskuAuto (tryb niedostępny z trybach manualnym, preselekcji przysłony i czasu), błysk wypełniający, redukcja czerwonych oczu, synchronizacja z długimi czasami, korekta siły błysku +/- 2 EV co 0,3 EV
Stopka akcesoriówGorąca stopka
Matówkan.d.
Lustron.d.
WizjerElektroniczny, 114 tys. pikseli, korekcja dioptryczna od –3 do +1 D
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0, wyjście AV (NTSC/PAL), gniazdo zasilacza
Pilotb.d.
ZasilanieCztery baterie alkaliczne AA lub akumulatory niklowo-wodorkowe, zasilacz sieciowy AC-11 (6 V)
Wydajność zasilania (zdjęcia)
  • Zdjęcia: 240/420 (baterie alkaliczne/akumulatory Ni-MH 2500 mAh)
  • playback: 240/330 minut (baterie alkaliczne/akumulatory Ni-MH 2500 mAh)
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczne0 - 40 stopni Celsjusza
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary108,5 mm x 80 mm x 84 mm
Waga340 g (bez baterii i nośnika pamięci)
AkcesoriaW zestawie:
  • pasek
  • dekielek na obiektyw
  • zaślepka gorącej stopki
  • kabel AV
  • kabel USB
  • karta SD 16 MB
  • płyta CD z programem DiMAGE Viewer
  • 4 baterie alkaliczne AA
Opcjonalne:
  • zasilacz sieciowy AC-11
  • futerał
  • skórzany pasek
  • konwerter szerokokątny ZCW-300
  • przejściówka do mocowania filtrów i konwerterów ZCA-300
  • lampy błyskowe Program/Maxxum Flash 3600HS (D), 5600HS (D), 2500(D)
Oprogramowanieb.d.
UwagiStabilizacja obrazu Anti-Shake, nanoszenie daty, kopiowanie plików, przygotowanie pliku do e-maila (640 x 480), podgląd histogramu, obracanie obrazu, redukcja szumów, edycja filmów wideo, PictBridge, Exif Print, Print Image Matching III
Artykuł na Fotopolis2614
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Od dzisiaj aparatów Fujifilm możesz używać do konferencji online. Niestety nie wszystkich
Od dzisiaj aparatów Fujifilm możesz używać do konferencji online. Niestety nie wszystkich
Idąc śladem Canona, Fujifilm udostępnia specjalne oprogramowanie, które pozwoli zamienić aparaty producenta w kamery internetowe i używać ich do wideokonferencji,...
5
2
Sony FDR-AX43 - handycam wiecznie żywy
Sony FDR-AX43 - handycam wiecznie żywy
Jeśli myśleliście, że w dobie filmujących aparatów handycamy odeszły do lamusa, Sony ma dla was propozycję, które może zmienić wasze zdanie. Model FDR-AX43 to...
0
0
Sony ZV-1 - pierwszy aparat kompaktowy stworzony specjalnie z myślą o vlogerach. Do tego dobrze wyceniony
Sony ZV-1 - pierwszy aparat kompaktowy stworzony specjalnie z myślą o vlogerach. Do tego dobrze...
Vlogowanie wydaje się proste, dopóki nie okaże się ile sprzętu potrzeba, by stworzyć dobrej jakości materiał. Sony chce uporać się z tym problemem prezentując...
6
3
Powiązane artykuły