Tomasz Gudzowaty i Judit Berekai wyróżnieni w konkursie Best of Photojournalism 2006

Wśród laureatów tegorocznego konkursu Best of Photojournalism organizowanego przez amerykańskie stowarzyszenie fotografów prasowych NPPA (National Press Photographers Association) znalazło się polskie nazwisko - Tomasz Gudzowaty. Wspólnie z węgierką Judit Berekei otrzymał trzy wyróżnienia w kategoriach "reportaż sportowy" i "najlepszy opublikowany reportaż".
Reportaż Tomasza Gudzowatego "Beijing Shichahai Sports School", wyróżniony w kategorii reportaż sportowy, opowiada o słynnej pekińskiej szkole sportowej Shichahai. Jej czterech absolwentów zdobyło na olimpiadzie w Atenach 5 złotych medali - więcej niż niejeden kraj. Od 1958 roku mury szkoły opuściło 20 złotych medalistów olimpiad i mistrzostw świata. Nic dziwnego, że szkoła jest oczkiem w głowie chińskich władz.

fot. Tomasz Gudzowaty, "Shipwreckers"

Reportaż Tomasza Gudzowatego "Shipwreckers" prezentowany ostatnio w Yours Gallery otrzymał wyróżnienie w kategorii "najlepszy opublikowany reportaż". Do konkursu zgłoszono 12 zdjęć z albumu pod tym samym tytułem, na których autor pokazuje pracę robotników w stoczniach w pobliżu miasta Chittagong w Bangladeszu. Warto zauważyć, że zdjęcia z publikacji książkowych (niezależnie od nakładu) są oceniane w tej samej kategorii, co reportaże z wysokonakładowych magazynów.

Tomasz Gudzowaty & Judit Berekai, Polska, Yours Photography/Focus, tradycyjne hinduskie zapasy

Współpracująca z Tomaszem Gudzowatym Judit Berekai otrzymała wyróżnienie w kategorii reportażu sportowego za "Kusti wrestlers" - materiał o tradycyjnych zapasach w Indiach. Część spośród nagrodzonych zdjęć została włączona także do reportażu nagrodzonego na tegorocznym World Press Photo.

Organizacja National Press Photographers Association powstała w Bostonie w 1946 w celu promowania najwyższych standardów i etyki dziennikarstwa fotograficznego oraz wolności mediów. Organizowany przez NPPA konkurs "Best of Photojournalism" cieszy się dużym prestiżem.



Fotoreportaże oceniane są w ponad 24 kategoriach, z których najważniejsze: "Fotoreporter Roku 2006", "Najlepszy opublikowany reportaż", "Enterprise Picture Stories" (kategoria zbliżona do "Życie codzienne"), podzielone są na dwie podkategorie - opublikowane w nakładzie powyżej i poniżej 115 000 egzemplarzy. Fotoreporterem Roku 2006 w kategorii wysokonakładowej został David Guttenfelder z Associated Press, drugie miejsce zajął Smiley Pool z The Dallas Morning News, zaś na trzecim miejscu znalazł się niezależny fotoreporter Massimo Mastrorillo. Fotoreporterem Roku 2006 w kategorii niskonakładowej został Josh Meltzer z The Roanoke Times. Drugie i trzecie miejsce zajęli kolejno David Ahntholz z Naples Daily News, i Jed Conklin z The Spokesman-Review. Oprócz fotoreporterów w konkursie oceniani są także fotoedytorzy, strony internetowe (w tym fotoblogi) i stacje telewizyjne.

Gratulujemy Tomaszowi i Judit, a czytelników zachęcamy do przeczytania wywiadu z laureatem w dziale ludzie.
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
CineStill °Cs TCS-1000 wymiesza chemię i zapewni jej odpowiednią temperaturę podczas wywoływania filmów
24 Wrz 2018
Wywoływanie filmów w domu to duża oszczędność i możliwość wpływu na to, jak będzie prezentował się negatyw. Problemem może być utrzymanie odpowiedniej temperatury odczynników. Z odsieczą przychodzi nowe urządzenie firmy CineStill.
0
Venus Optics pokaże na Photokinie 12 nowych szkieł Laowa - od rybiego oka, przez szerokokątny zoom aż po obiektywy filmowe
24 Wrz 2018
Venus Optics w krótkim czasie wybił się na jednego z najprężniej działających producentów manualnej optyki. Na targach Photokina zobaczymy aż 7 nowych pozycji i 5 kolejnych wariantów znanych konstrukcji, w tym modele przeznaczone dla filmowców.
0
Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 - nowy król obiektywów makro?
24 Wrz 2018
Marka Irix, która dostarczyła nam dwóch bardzo ciekawych obiektywów szerokokątnych wkracza na rynek z modelem tele makro, który ma być jedną z najdoskonalszych konstrukcji przeznaczonych do fotografowania małych obiektów.
0
Leica Sofort teraz w nowej czarnej odsłonie
24 Wrz 2018
W połowie 2016 roku Leica aparatem Sofort zadebiutowała w świecie fotografii natychmiastowej. Wtedy też aparat był dostępny w trzech wariantach kolorystycznych - białym, pomarańczowym i miętowym. Tym razem do tego grona dołącza kolor czarny.
0