Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera

"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.

Autor: Julia Kaczorowska

17 Styczeń 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Clemens Ascher jest austriackim artystą wizualnym, który pracę i mieszkanie dzieli pomiędzy Londynem a Wiedniem. Jego zdjęcia zwykle kategoryzowane są jako fotografia artystyczna, jednak sam Ascher podkreśla, że zajmuje się również fotografią komercyjną, wciąż w charakterystycznym dla siebie stylu.

- Bardzo cenię to, że fotografia jest “stała”. Pozwala przyjrzeć się bliżej, tak długo jak tylko chcesz. Dzięki temu możesz poświęcić jej tyle czasu, ile potrzebujesz i poczuć jak dany kadr na ciebie oddziałuje - zauważa Ascher.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

Fotografie Aschera z jednej strony są niezwykle minimalistyczne, symetryczne, pełne wizualnego spokoju, a z drugiej intrygujące i - mimo, że może się to wydawać sprzecznością - pełne energii.

- Moja fikcyjne projekty są najbardziej polityczne. Badam wydarzenia społeczne, takie jak kontrola poprzez reklamę i konsumpcję, i staram się pokazać je z pewną ironią - tłumaczy fotograf. - Pomysł na serię “Modernist Lunchbreak” jest wykonaniem na niewielką skalę mojego większego pragnienia stworzenia "równoległego świata". Świata podobnego do naszego, tylko trochę bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - dodaje.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

W niemalże wszystkich projektach Aschera powraca temat podprogowego wpływu kolorów oraz różnych zasad marketingu i reklamy, stale używanych jako narzędzia kontroli społecznej.

- Każdy projekt rozpoczynam od narysowania szkiców. Potem staram się je wiernie odtworzyć, w międzyczasie zbierając elementy tła na sesję zdjęciową. Aktorów fotografuję jak podczas normalnej sesji modowej, w studio lub w plenerze, zależnie od pory roku - opowiada fotograf. - Największe wyzwanie podczas tych zdjęć? Znajdowanie obsady, cała organizacja sesji… Szczególnie, że i tak zawsze wszystko zmienia się w ostatniej chwili. Trzeba umieć zachować spokój.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

Clemens Ascher inspiracji szuka między innymi w modernizmie, surrealizmie oraz sztuce abstrakcyjnej. Aktualnie pracuje nad nową serią zdjęć związaną z militariami.

Więcej zdjęć fotografa znajdziecie pod adresem clemensascher.com.

Skopiuj link

Autor: Julia Kaczorowska

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Talent Roku 2024 - poznaliśmy zwycięzców konkursu na projekt dokumentalny
Talent Roku 2024 - poznaliśmy zwycięzców konkursu na projekt dokumentalny
Za nami 9. edycja konkursu na najciekawsze projekty dokumentalne, organizowanego przez poznański Pix.House. Zobaczcie zdjęcia tegorocznych laureatów.
9
Sony World Photography Awards 2024 - Juliette Pavy fotografką roku
Sony World Photography Awards 2024 - Juliette Pavy fotografką roku
Za nami gala finałowa konkursu SWPA 2024. Główną nagrodę otrzymała Juliette Pavy, której projekt dokumentalny bada skutki kampanii przymusowej sterylizacji grenlandzkich kobiet w XX...
24
World Press Photo 2024 rozstrzygnięte - oto zdjęcie, reportaż i projekty dokumentalne roku
World Press Photo 2024 rozstrzygnięte - oto zdjęcie, reportaż i projekty dokumentalne roku
Poznaliśmy laureatów największego konkursu fotografii prasowej na świecie. W tym roku główną nagrodę zdobył Mohammed Salem za przejmujące zdjęcie dokumentujące konflikt w Strefie...
31
Powiązane artykuły