Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera

"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.

Autor: Julia Kaczorowska

17 Styczeń 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Clemens Ascher jest austriackim artystą wizualnym, który pracę i mieszkanie dzieli pomiędzy Londynem a Wiedniem. Jego zdjęcia zwykle kategoryzowane są jako fotografia artystyczna, jednak sam Ascher podkreśla, że zajmuje się również fotografią komercyjną, wciąż w charakterystycznym dla siebie stylu.

- Bardzo cenię to, że fotografia jest “stała”. Pozwala przyjrzeć się bliżej, tak długo jak tylko chcesz. Dzięki temu możesz poświęcić jej tyle czasu, ile potrzebujesz i poczuć jak dany kadr na ciebie oddziałuje - zauważa Ascher.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

Fotografie Aschera z jednej strony są niezwykle minimalistyczne, symetryczne, pełne wizualnego spokoju, a z drugiej intrygujące i - mimo, że może się to wydawać sprzecznością - pełne energii.

- Moja fikcyjne projekty są najbardziej polityczne. Badam wydarzenia społeczne, takie jak kontrola poprzez reklamę i konsumpcję, i staram się pokazać je z pewną ironią - tłumaczy fotograf. - Pomysł na serię “Modernist Lunchbreak” jest wykonaniem na niewielką skalę mojego większego pragnienia stworzenia "równoległego świata". Świata podobnego do naszego, tylko trochę bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - dodaje.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

W niemalże wszystkich projektach Aschera powraca temat podprogowego wpływu kolorów oraz różnych zasad marketingu i reklamy, stale używanych jako narzędzia kontroli społecznej.

- Każdy projekt rozpoczynam od narysowania szkiców. Potem staram się je wiernie odtworzyć, w międzyczasie zbierając elementy tła na sesję zdjęciową. Aktorów fotografuję jak podczas normalnej sesji modowej, w studio lub w plenerze, zależnie od pory roku - opowiada fotograf. - Największe wyzwanie podczas tych zdjęć? Znajdowanie obsady, cała organizacja sesji… Szczególnie, że i tak zawsze wszystko zmienia się w ostatniej chwili. Trzeba umieć zachować spokój.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

Clemens Ascher inspiracji szuka między innymi w modernizmie, surrealizmie oraz sztuce abstrakcyjnej. Aktualnie pracuje nad nową serią zdjęć związaną z militariami.

Więcej zdjęć fotografa znajdziecie pod adresem clemensascher.com.

Skopiuj link

Autor: Julia Kaczorowska

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Grand Press Photo 2025 - zobacz najlepsze polskie zdjęcia reportażowe ostatniego roku
Grand Press Photo 2025 - zobacz najlepsze polskie zdjęcia reportażowe ostatniego roku
Poznaliśmy wyniki Grand Press Photo 2025. W największym polskim konkursie fotografii prasowej zwyciężyła Katarzyna Ewa Żak. Zobaczcie wszystkie nagrodzone prace.
10
World Food Photography Awards 2025 - najlepsze zdjęcia kulinarne ostatniego roku. Polka wśród nagrodzonych
World Food Photography Awards 2025 - najlepsze zdjęcia kulinarne ostatniego roku. Polka wśród...
Za nami kolejna edycja największego konkursu fotografii kulinarnej na świecie. Finałowa galeria to jak zwykle kadry daleko wykraczające poza same zdjęcia potraw. Zobaczcie nagrodzę...
22
Zamach na Trumpa i horrory Damaszku - przyznano fotograficzne nagrody Pulitzera 2025
Zamach na Trumpa i horrory Damaszku - przyznano fotograficzne nagrody Pulitzera 2025
Przyznano tegoroczne nagrody Pulitzera. Tym razem wyróżnienia ponownie trafiają do pojedynczych fotografów - za relacje z pamiętnego wiecu wyborczego Donalda Trumpa i więzień...
9
Powiązane artykuły