Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera

0
Julia Kaczorowska
17 Styczeń 2019
Artykuł na: 4-5 minut

"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.

Clemens Ascher jest austriackim artystą wizualnym, który pracę i mieszkanie dzieli pomiędzy Londynem a Wiedniem. Jego zdjęcia zwykle kategoryzowane są jako fotografia artystyczna, jednak sam Ascher podkreśla, że zajmuje się również fotografią komercyjną, wciąż w charakterystycznym dla siebie stylu.

- Bardzo cenię to, że fotografia jest “stała”. Pozwala przyjrzeć się bliżej, tak długo jak tylko chcesz. Dzięki temu możesz poświęcić jej tyle czasu, ile potrzebujesz i poczuć jak dany kadr na ciebie oddziałuje - zauważa Ascher.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

Fotografie Aschera z jednej strony są niezwykle minimalistyczne, symetryczne, pełne wizualnego spokoju, a z drugiej intrygujące i - mimo, że może się to wydawać sprzecznością - pełne energii.

- Moja fikcyjne projekty są najbardziej polityczne. Badam wydarzenia społeczne, takie jak kontrola poprzez reklamę i konsumpcję, i staram się pokazać je z pewną ironią - tłumaczy fotograf. - Pomysł na serię “Modernist Lunchbreak” jest wykonaniem na niewielką skalę mojego większego pragnienia stworzenia "równoległego świata". Świata podobnego do naszego, tylko trochę bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - dodaje.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

W niemalże wszystkich projektach Aschera powraca temat podprogowego wpływu kolorów oraz różnych zasad marketingu i reklamy, stale używanych jako narzędzia kontroli społecznej.

- Każdy projekt rozpoczynam od narysowania szkiców. Potem staram się je wiernie odtworzyć, w międzyczasie zbierając elementy tła na sesję zdjęciową. Aktorów fotografuję jak podczas normalnej sesji modowej, w studio lub w plenerze, zależnie od pory roku - opowiada fotograf. - Największe wyzwanie podczas tych zdjęć? Znajdowanie obsady, cała organizacja sesji… Szczególnie, że i tak zawsze wszystko zmienia się w ostatniej chwili. Trzeba umieć zachować spokój.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

Clemens Ascher inspiracji szuka między innymi w modernizmie, surrealizmie oraz sztuce abstrakcyjnej. Aktualnie pracuje nad nową serią zdjęć związaną z militariami.

Więcej zdjęć fotografa znajdziecie pod adresem clemensascher.com.

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Powiązane artykuły
Więcej w kategorii: Galerie
Jacek Deneka Fotografem Roku konkursu Drone Awards 2019
Jacek Deneka Fotografem Roku konkursu Drone Awards 2019
Jacek Deneka został laureatem Drone Awards 2019. Jednak ta edycja konkursu okazała się wyjątkowo udana dla Polaków. W kategorii „Nature“ zwyciężył Jeremiasz Gądek, a...
454
1
Alexis Goodwin: „Może powstać niezwykły uliczny kadr, gdy zostanie potraktowany jak kampania reklamowa“
Alexis Goodwin: „Może powstać niezwykły uliczny kadr, gdy zostanie potraktowany jak kampania...
Co się dzieje gdy profesjonalny retuszer i ilustrator sięga po fotografię jako środek wyrazu? Seria Alexisa Goodwina pod tytułem „Shanghai Dreams“ proponuje nam...
23
2
StreetFoto San Francisco 2019 - galeria laureatów to fotografia uliczna w najczystszej postaci
StreetFoto San Francisco 2019 - galeria laureatów to fotografia uliczna w najczystszej postaci
Za nami czwarta edycja StreetFoto San Francisco International Street Photography Awards - niezwykle prestiżowego konkursu skupionego wokół fotografii ulicznej. W gronie finalistów znaleźli się...
23
2