Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera

"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.

0
Julia Kaczorowska
17 Styczeń 2019
Artykuł na: 2-3 minuty

Clemens Ascher jest austriackim artystą wizualnym, który pracę i mieszkanie dzieli pomiędzy Londynem a Wiedniem. Jego zdjęcia zwykle kategoryzowane są jako fotografia artystyczna, jednak sam Ascher podkreśla, że zajmuje się również fotografią komercyjną, wciąż w charakterystycznym dla siebie stylu.

- Bardzo cenię to, że fotografia jest “stała”. Pozwala przyjrzeć się bliżej, tak długo jak tylko chcesz. Dzięki temu możesz poświęcić jej tyle czasu, ile potrzebujesz i poczuć jak dany kadr na ciebie oddziałuje - zauważa Ascher.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

Fotografie Aschera z jednej strony są niezwykle minimalistyczne, symetryczne, pełne wizualnego spokoju, a z drugiej intrygujące i - mimo, że może się to wydawać sprzecznością - pełne energii.

- Moja fikcyjne projekty są najbardziej polityczne. Badam wydarzenia społeczne, takie jak kontrola poprzez reklamę i konsumpcję, i staram się pokazać je z pewną ironią - tłumaczy fotograf. - Pomysł na serię “Modernist Lunchbreak” jest wykonaniem na niewielką skalę mojego większego pragnienia stworzenia "równoległego świata". Świata podobnego do naszego, tylko trochę bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - dodaje.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

W niemalże wszystkich projektach Aschera powraca temat podprogowego wpływu kolorów oraz różnych zasad marketingu i reklamy, stale używanych jako narzędzia kontroli społecznej.

- Każdy projekt rozpoczynam od narysowania szkiców. Potem staram się je wiernie odtworzyć, w międzyczasie zbierając elementy tła na sesję zdjęciową. Aktorów fotografuję jak podczas normalnej sesji modowej, w studio lub w plenerze, zależnie od pory roku - opowiada fotograf. - Największe wyzwanie podczas tych zdjęć? Znajdowanie obsady, cała organizacja sesji… Szczególnie, że i tak zawsze wszystko zmienia się w ostatniej chwili. Trzeba umieć zachować spokój.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

Clemens Ascher inspiracji szuka między innymi w modernizmie, surrealizmie oraz sztuce abstrakcyjnej. Aktualnie pracuje nad nową serią zdjęć związaną z militariami.

Więcej zdjęć fotografa znajdziecie pod adresem clemensascher.com.

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Luca Vasconi: „Dobre zdjęcie musi pokazywać emocje między fotografem, a fotografowanym”
Luca Vasconi: „Dobre zdjęcie musi pokazywać emocje między fotografem, a fotografowanym”
Absolwent politologii po kilku latach pracy biurowej zdecydował się porzucić pracę, rutynę i wygody i wyruszyć w podróż - początkowo bez aparatu. Dziś Luca Vasconi...
19
1
Siena International Photo Awards 2019 - kilkoro Polaków z wyróżnieniami
Siena International Photo Awards 2019 - kilkoro Polaków z wyróżnieniami
Główną nagrodę w piątej edycji konkursu zdobył Brytyjczyk Jonathan Banks za zdjęcie “A Boy in the Crowd”, które okazało się najlepsze spośród fotografii zgłoszonych przez autorów ze 161...
78
1
Marcin Giba wśród zwycięzców Urban Photo Awards 2019. Zobaczcie nagrodzone prace
Marcin Giba wśród zwycięzców Urban Photo Awards 2019. Zobaczcie nagrodzone prace
Za nami 10., jubileuszowa edycja konkursu fotografii ulicznej Urban Photo Awards. Miło nam poinformować, że polski fotograf Marcin Giba zdobył 1. Miejsce w jednej z...
85
3
Powiązane artykuły