Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera

"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.

0

Autor: Julia Kaczorowska

17 Styczeń 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Clemens Ascher jest austriackim artystą wizualnym, który pracę i mieszkanie dzieli pomiędzy Londynem a Wiedniem. Jego zdjęcia zwykle kategoryzowane są jako fotografia artystyczna, jednak sam Ascher podkreśla, że zajmuje się również fotografią komercyjną, wciąż w charakterystycznym dla siebie stylu.

- Bardzo cenię to, że fotografia jest “stała”. Pozwala przyjrzeć się bliżej, tak długo jak tylko chcesz. Dzięki temu możesz poświęcić jej tyle czasu, ile potrzebujesz i poczuć jak dany kadr na ciebie oddziałuje - zauważa Ascher.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

Fotografie Aschera z jednej strony są niezwykle minimalistyczne, symetryczne, pełne wizualnego spokoju, a z drugiej intrygujące i - mimo, że może się to wydawać sprzecznością - pełne energii.

- Moja fikcyjne projekty są najbardziej polityczne. Badam wydarzenia społeczne, takie jak kontrola poprzez reklamę i konsumpcję, i staram się pokazać je z pewną ironią - tłumaczy fotograf. - Pomysł na serię “Modernist Lunchbreak” jest wykonaniem na niewielką skalę mojego większego pragnienia stworzenia "równoległego świata". Świata podobnego do naszego, tylko trochę bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - dodaje.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

W niemalże wszystkich projektach Aschera powraca temat podprogowego wpływu kolorów oraz różnych zasad marketingu i reklamy, stale używanych jako narzędzia kontroli społecznej.

- Każdy projekt rozpoczynam od narysowania szkiców. Potem staram się je wiernie odtworzyć, w międzyczasie zbierając elementy tła na sesję zdjęciową. Aktorów fotografuję jak podczas normalnej sesji modowej, w studio lub w plenerze, zależnie od pory roku - opowiada fotograf. - Największe wyzwanie podczas tych zdjęć? Znajdowanie obsady, cała organizacja sesji… Szczególnie, że i tak zawsze wszystko zmienia się w ostatniej chwili. Trzeba umieć zachować spokój.

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

fot. Clemens Ascher, z projektu "Modernist Lunchbreak"

Clemens Ascher inspiracji szuka między innymi w modernizmie, surrealizmie oraz sztuce abstrakcyjnej. Aktualnie pracuje nad nową serią zdjęć związaną z militariami.

Więcej zdjęć fotografa znajdziecie pod adresem clemensascher.com.

Autor: Julia Kaczorowska

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Aktualne problemy świata - znamy projekty finalistów Open Call Fotofestiwal 2021
Aktualne problemy świata - znamy projekty finalistów Open Call Fotofestiwal 2021
Program Otwarty Fotofestiwalu pozwala na przegląd aktualnych zjawisk w fotografii i na przyjrzenie się tematom, które interesują twórców. Oto 6 finalistów, których...
0
0
Oto najlepsze zdjęcia uliczne minionego roku - wyniki 10. Leica Street Photo
Oto najlepsze zdjęcia uliczne minionego roku - wyniki 10. Leica Street Photo
Ponad 2500 zgłoszeń i 10 tys. zdjęć z całego świata. Poznaliśmy wyniki pierwszej międzynarodowej edycji konkursu fotografii ulicznej, organizowanego przez Leica...
249
5
Warszawa lat 50. i 60. - wnuczka odkrywa niepublikowane zdjęcia babci
Warszawa lat 50. i 60. - wnuczka odkrywa niepublikowane zdjęcia babci
Zdjęcia Krystyny Gnass ukazują Warszawę lat 50. i 60. Prawdopodobnie nigdy nie opuściłyby domowej szafy, gdyby nie wnuczka.
79
0
Powiązane artykuły