P l . r e c . f o t o . . .

0
Marta Majewska
5 Kwiecień 2002
Artykuł na: 4-5 minut
Pl.rec.foto to największa polska lista dyskusyjna skupiająca ludzi, których pasją jest fotografia. Przy pomocy badań przeprowadzonych w Internecie wśród uczestników dyskusji na pl.rec.foto i ankiety, którą przeprowadził miesięcznik Foto wśród swoich czytelników, można określić czym grupa czytelników czasopisma różni się od uczestników internetowych dyskusji.
Ludzi, którzy zajmują się fotografią hobbystycznie i półprofesjonalnie jest w Polsce mnóstwo. Chodzi mi o tą grupę osób, która, nie ograniczając się do prostych mechanizmów idioten kamera, potrafi pracować z lustrzankami oraz wykorzystuje swoje aparaty częściej niż na wakacjach i podczas rodzinnych uroczystości. Jest to grupa osób, która chce robić lepsze zdjęcia, ciągle marzy o bardziej profesjonalnym sprzęcie i lubi oglądać zdjęcia innych. Możliwości rozwijania się, poszerzania swoich umiejętności i zdobywania nowych doświadczeń jest w Polsce dużo. Oprócz tradycyjnych czasopism (m.in.: Foto, Foto Kurier, Pozytyw, Twój Magazyn Fotograficzny, Twoje Studio, Kwartalnik Fotografia), klubów i pubów fotograficznych oraz warsztatów i kursów, kilka lat temu pojawiły się również listy dyskusyjne. Obecnie jest ich trzy: pl.rec.foto, pl.rec.foto.art, pl.rec.foto.cyfra.
W jaki sposób oddziałują na polską fotografię półprofesjonalną i czy integrują społeczność ludzi, których pasją jest fotografia?
Przy pomocy badań przeprowadzonych w Internecie wśród uczestników dyskusji na pl.rec.foto i ankiety, którą przeprowadził miesięcznik Foto (największy nakład z polskich czasopism fotograficznych) wśród swoich czytelników, można określić czym grupa czytelników Foto różni się od uczestników dyskusji na pl.rec.foto (lista dyskusyjna o fotografii o największej ilości członków). Odpowiadając na to pytanie należy jednak pamiętać o tym, że niektórzy ludzie równocześnie czytają Foto i dyskutują na liście.
Wśród czytelników miesięcznika Foto dominującą grupą są mężczyźni (91%) w wieku 25-29 lat (28%) i 30-39 lat (22%). Podobne wyniki uzyskaliśmy w przeprowadzonej w Internecie ankiecie. Przebadani uczestnicy dyskusji na pl.rec.foto to w 100% mężczyźni (na liście jest kilka kobiet, ale żadna z nich nie wypełniła ankiety). Około 42% badanych jest w grupie wiekowej 19-24, 25% ankietowanych ma od 25 do 29 lat, natomiast jedna trzecia badanych jest w wieku 30-39 lat. Mniejszy odsetek ludzi starszych na pl.rec.foto nie powinien dziwić, ponieważ w Polsce osoby młodsze (pon. 35 lat) najczęściej korzystają z Internetu.



Grupa wiekowa jest o tyle ważna, że osoby starsze, wychowane przed 1989 rokiem, fotografowały głównie na radzieckich lub enerdowskich kopiach zachodnich aparatów, które można było wówczas kupić. Nawet młodsi fotografowie często zaczynali od Zorek i Fiedów, które dostali od rodziców. W rezultacie polscy fotoamatorzy często mniejszą uwagę poświęcają sprzętowi, jakości odbitek czy ostrości zdjęcia. Zarówno czytelnicy {ITLFoto], jak i uczestnicy dyskusji na pl.rec.foto są przekonani, że nie ważny jest sprzęt i techniczne parametry, ale to, jak zdjęcie jest skadrowane, co przekazuje. Przekaz jest oczywiście niezwykle ważny, ale o klasie fotografika świadczy również to, czy zdjęcie zostało wykonane poprawnie. Finałowe prace polskich konkursów fotograficznych i zdjęcia umieszczane w internetowych galeriach są często niedoświetlone, prześwietlone lub nieostre.

Poprzednia

Komentarze
Więcej w kategorii: Fotofelietony
Sergey Ponomarev – misja fotografa została spełniona
Sergey Ponomarev – misja fotografa została spełniona
Zdjęcie roku, to bez wątpienia ogromne wyróżnienie. Dla mnie jednak królową nagród prasowych jest pierwsze miejsce za reportaż w kategorii „General news”.
5
2
Kinowska: „Zdjęcie roku World Press Photo wkurza”
Kinowska: „Zdjęcie roku World Press Photo wkurza”
Zdjęcie Warrena Richardsona, uznane przez Jury za najlepsze zdjęcie prasowe roku 2015, denerwuje i wyprowadza z równowagi. Z kilku powodów.
0
1
Lifelogging - przyszłość, czy zmora fotografii?
Lifelogging - przyszłość, czy zmora fotografii?
Podczas gdy największe firmy w ostatnim czasie na nowo rozpętują wojnę na megapiksele, swojego rodzaju rewolucja w fotografii może nadejść nieoczekiwanie ze strony urządzeń przeznaczonych dla...
6
0