Leszek Szurkowski o Nikonie D3

Publikujemy kolejny artykuł z cyklu opinii zawodowych fotografów o Nikonie D3. Dziś refleksje Leszka Szurkowskiego. Tradycyjnie tekst ilustrujemy fotografiami wykonanymi Nikonem D3 oraz udostępniamy do pobrania zdjęcia w pełnej rozdzielczości.
Opinia Leszka Szurkowskiego o Nikonie D3:

Od 25 lat fotografuję aparatami Nikona. Zajmuję się rożnymi rodzajami fotografii: fotografią studyjną do celów reklamowych, fotografią natury, architektury, fotografią podróżniczą etc. Ze względu na różnorodność tematów i czasami ekstremalne warunki fotografowania potrzebuję niezawodnego sprzętu i najlepszej optyki. Dotychczas fotografowałem Nikonami FM, FE, F4s, FM2, F5, F100, D70, D200, D2x. W wielu sytuacjach używałem również Coolpixów 8700, 8800, 8400 a teraz P5100.


Dla mnie najważniejszą zaletą D3 jest rewelacyjna jakość obrazu przy wyższych czułościach oraz dokładne oddanie kolorów w dowolnych warunkach. Widać tutaj zalety pełnej klatki i nowego procesora. Jeżeli do tego dołożymy szybkość pracy, nowy 51 polowy system autofokusa, duży 3 calowy ekran wysokiej rozdzielczości, to mamy w ręku prawdziwie profesjonalny i niezawodny aparat nie tylko reporterski.

Ergonomia
Jak zawsze znakomicie zaprojektowany korpus (Giugiaro!). Jedyna uwaga to trochę "oporne" działanie "joystick'a" i niewygodne umiejscowienie przy fotografowaniu z okiem przy wizjerze (w porównaniu do D300).


Intuicyjność obsługi
Dla posiadaczy poprzednich modeli przesiadka bez problemów.
Osobiście wolę skoncentrowanie nastawiania balansu bieli, czułości i formatu zapisu w jednym miejscu (im prościej, tym lepiej) tak jak w D200/D300.

Czułość ISO
Nareszcie mogę bez straty jakości zdjęcia pracować w trudnych warunkach bez statywu. Operowanie czułościami pomiędzy 800-3200 pozwala na bezpośrednie osiągnięcie bardzo dobrych rezultatów w publikacjach wysokiej jakości do formatu A3.


Szybkość
Nowy system autofokusa w połączeniu ze śledzeniem obiektu 3D i 9-11 klatkami na sekundę i oraz buforem pozwala na swobodne fotografowanie obiektów w ruchu.

Bezpieczeństwo
Podwójne gniazdo na karty pamięci CF w dowolnej konfiguracji umożliwia np. zapis plików w dwóch miejscach jednocześnie. Mamy pełną gwarancję, że nie stracimy cennych ujęć.


Studio
D3 w pracy w studio, przy niskich czułościach i świetle lamp błyskowych spisuje się doskonale. Możliwość płynnego i precyzyjnego nastawienia balansu bieli oraz parametrów kontrastu, nasycenia i ostrości (Przetwarzanie obrazu) daje pełną techniczną i kreatywną swobodę. W niektórych sytuacjach brakuje większej ilości pikseli, ale 12MP Nikona można spokojnie porównać do 18MP innych producentów. Pamiętajmy że jest to w założeniach aparat reporterski. Mam nadzieję ze Nikon nie poprzestanie na tym i wkrótce wprowadzi model dla fotografów studyjnych. D3 w połączeniu z nowymi obiektywami z powłokami nanokrystalicznymi dostosowanymi do pracy z matrycą 24x36mm to nowa jakość w tej dziedzinie. Nawet przy przysłonie 2.8 mamy znakomitą ostrość w narożnikach obrazu.


Kolor
Doskonale oddanie tonacji skóry i subtelnych kolorów, wypracowane przejścia tonalne, nawet w warunkach brzegowych. Wyraźny postęp w stosunku do poprzedników (pełna klatka, większy piksel).
Komentarze
Polecane artykuły
W fotografii przyrody nie ma miejsca na powtórki - o swojej pracy z Fujinon XF 200 mm f/2 R opowiada Dariusz Ogłoza
23 Sty 2019
Jak pierwsze profesjonalne supertele Fujifilm, model Fujinon XF 200 mm f/2 R LM OIS WR sprawdza się w boju? Zapytaliśmy o to Dariusza Ogłozę, który od ponad 20 lat zajmuje się fotografią przyrody.
0
Zmarł Walter Chandoha - fotograf, który robił zdjęcia kotów, zanim stało się to modne
22 Sty 2019
Zdjęcia kotów. Czy jest coś bardziej popularnego, a zarazem… mniej profesjonalnego? W dzisiejszych czasach fotografie psów i kotów kojarzą nam się głównie z fotografią amatorską, ale kto z nas nie uśmiechnie się na widok ładnego kociego pyszczka? Już na długo przed internetem twórcy reklam wiedzieli, że może znacząco zwiększyć sprzedaż ich produktu. Temat ten całe swoje życie zgłębiał Walter Chandoha.
1
Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera
17 Sty 2019
"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.
0
Zobacz 25 zdjęć, które walczą o Nagrodę Publiczności konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018
16 Sty 2019
Miłośnicy fotografii przyrodniczej z całego świata mogą już oddawać głosy na swoją ulubioną fotografię konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018.
2