Leszek Szurkowski o Nikonie D3

Publikujemy kolejny artykuł z cyklu opinii zawodowych fotografów o Nikonie D3. Dziś refleksje Leszka Szurkowskiego. Tradycyjnie tekst ilustrujemy fotografiami wykonanymi Nikonem D3 oraz udostępniamy do pobrania zdjęcia w pełnej rozdzielczości.
Opinia Leszka Szurkowskiego o Nikonie D3:

Od 25 lat fotografuję aparatami Nikona. Zajmuję się rożnymi rodzajami fotografii: fotografią studyjną do celów reklamowych, fotografią natury, architektury, fotografią podróżniczą etc. Ze względu na różnorodność tematów i czasami ekstremalne warunki fotografowania potrzebuję niezawodnego sprzętu i najlepszej optyki. Dotychczas fotografowałem Nikonami FM, FE, F4s, FM2, F5, F100, D70, D200, D2x. W wielu sytuacjach używałem również Coolpixów 8700, 8800, 8400 a teraz P5100.


Dla mnie najważniejszą zaletą D3 jest rewelacyjna jakość obrazu przy wyższych czułościach oraz dokładne oddanie kolorów w dowolnych warunkach. Widać tutaj zalety pełnej klatki i nowego procesora. Jeżeli do tego dołożymy szybkość pracy, nowy 51 polowy system autofokusa, duży 3 calowy ekran wysokiej rozdzielczości, to mamy w ręku prawdziwie profesjonalny i niezawodny aparat nie tylko reporterski.

Ergonomia
Jak zawsze znakomicie zaprojektowany korpus (Giugiaro!). Jedyna uwaga to trochę "oporne" działanie "joystick'a" i niewygodne umiejscowienie przy fotografowaniu z okiem przy wizjerze (w porównaniu do D300).


Intuicyjność obsługi
Dla posiadaczy poprzednich modeli przesiadka bez problemów.
Osobiście wolę skoncentrowanie nastawiania balansu bieli, czułości i formatu zapisu w jednym miejscu (im prościej, tym lepiej) tak jak w D200/D300.

Czułość ISO
Nareszcie mogę bez straty jakości zdjęcia pracować w trudnych warunkach bez statywu. Operowanie czułościami pomiędzy 800-3200 pozwala na bezpośrednie osiągnięcie bardzo dobrych rezultatów w publikacjach wysokiej jakości do formatu A3.


Szybkość
Nowy system autofokusa w połączeniu ze śledzeniem obiektu 3D i 9-11 klatkami na sekundę i oraz buforem pozwala na swobodne fotografowanie obiektów w ruchu.

Bezpieczeństwo
Podwójne gniazdo na karty pamięci CF w dowolnej konfiguracji umożliwia np. zapis plików w dwóch miejscach jednocześnie. Mamy pełną gwarancję, że nie stracimy cennych ujęć.


Studio
D3 w pracy w studio, przy niskich czułościach i świetle lamp błyskowych spisuje się doskonale. Możliwość płynnego i precyzyjnego nastawienia balansu bieli oraz parametrów kontrastu, nasycenia i ostrości (Przetwarzanie obrazu) daje pełną techniczną i kreatywną swobodę. W niektórych sytuacjach brakuje większej ilości pikseli, ale 12MP Nikona można spokojnie porównać do 18MP innych producentów. Pamiętajmy że jest to w założeniach aparat reporterski. Mam nadzieję ze Nikon nie poprzestanie na tym i wkrótce wprowadzi model dla fotografów studyjnych. D3 w połączeniu z nowymi obiektywami z powłokami nanokrystalicznymi dostosowanymi do pracy z matrycą 24x36mm to nowa jakość w tej dziedzinie. Nawet przy przysłonie 2.8 mamy znakomitą ostrość w narożnikach obrazu.


Kolor
Doskonale oddanie tonacji skóry i subtelnych kolorów, wypracowane przejścia tonalne, nawet w warunkach brzegowych. Wyraźny postęp w stosunku do poprzedników (pełna klatka, większy piksel).
Komentarze
Polecane artykuły
Życie fotograficzne i uczuciowe - historia Tadeusza Rolke
20 Maj 2019
Świadek minionego stulecia - powstaniec warszawski, przymusowy robotnik, stalinowski więzień i... bon vivant. Od kilkudziesięciu lat nie rozstaje się z aparatem, inspirując kolejne pokolenia artystów. Właśnie kończy 90 lat. Życie i twórczość kultowego fotografa przybliża autorka wywiadu rzeki z Tadeuszem Rolke, Małgorzata Purzyńska.
1
Nie żyje Bogdan Konopka - wybitny przedstawicieli nurtu „fotografii elementarnej“, autor pierwszej Kolekcji Wrzesińskiej
20 Maj 2019
W wieku 66 lat zmarł Bogdan Konopka - jeden z najważniejszych przedstawicieli nurtu „fotografii elementarnej“, odznaczony brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
0
Young Poland 2019 - oto najlepsze zdjęcia młodych polskich fotografów z konkursu Grand Press Photo
17 Maj 2019
Young Poland to specjalna sekcja konkursu GPP, kierowana do twórców, którzy nie ukończyli jeszcze 26 roku życia. Zobaczcie, jakie zdjęcie podbiły w tym roku serca jurorów.
2
Poznaliśmy laureatów Grand Press Photo 2019. Zobacz najlepsze polskie zdjęcia prasowe minionego roku
16 Maj 2019
Tegoroczna edycja najważniejszego polskiego konkursu fotografii prasowej Grand Press Photo dobiegła końca. Oto najlepsze zdjęcia polskich fotoreporterów.
8