"Radość fotografowania" - cyfrowe oko, czyli nowe obiektywy, drugi fragment książki

Zapraszamy do przeczytania drugiego fragmentu książki "Radość fotografowania. Lustrzanka cyfrowa w praktyce, przewodnik po świecie obrazu" wydanej przez firmę Nikon Polska, a powstałej przy dużym udziale redakcji Fotopolis.pl. Dzisiejszy odcinek został poświęcony ogólnemu omówieniu podstawowych problemów związanych z optyką do lustrzanek cyfrowych. Polecamy!
Ilustracje i fotografie: (C) Leszek Szurkowski


CYFROWE OKO - NOWE OBIEKTYWY

Ze względu na dominację małego obrazka i rozpowszechnienie małoobrazkowych obiektywów również w optyce pojawiła się kwestia "niepełnoklatkowości". Takie obiektywy założone do lustrzanki z matrycą APS-C zawężają swoje pole widzenia. A właściwie to matryca ma mniejsze pole widzenia - określa się to jako pozorne wydłużenie ogniskowej. Dlatego właśnie producenci podają tzw. mnożnik ogniskowej, który w przypadku matryc APS-C wynosi zazwyczaj 1,5x lub 1,6x. Oznacza to, że obiektyw 50 mm w połączeniu z każdym nikonem cyfrowym zamienia się w krótką portretówkę 75 mm. Z powodu wykorzystania sensora o przekątnej ok. 1,5x mniejszej niż klatka małego obrazka zmienia się kąt widzenia przez wizjer aparatu. Ponieważ fotografowie przyzwyczaili się utożsamiaç konkretne ogniskowe obiektywów małoobrazkowych z konkretną perspektywą i polem widzenia, przyjęło się przeliczaç bezwzględną ogniskową danego obiektywu na ogniskową obrazującą faktyczne pole obrazu rejestrowane przez matrycę.

Ilustracje i fotografie: (C) Leszek Szurkowski

Fakt wykorzystania wyłącznie centralnej części obrazu ma dwojakie konsekwencje. Z jednej strony, ponieważ matryca rejestruje środkowy fragment pola widzenia obiektywu, unikamy problemu ze spadkiem ostrości i zwiększeniem zniekształceń w rogach klatki - zdjęcie będzie przedstawiało wyłącznie to, co widzi centralna (czyli najlepsza pod względem jakości obrazu) część obiektywu. To plus. Jest też druga strona medalu. Miłośnicy teleobiektywów mogą się ucieszyć, że ich małoobrazkowa optyka nagle zyskała na długości - nawet jeśli jest to zysk pozorny. Jednak co mają powiedzieç fotografowie, dla których liczą się przede wszystkim zapierające dech w piersiach ujęcia ogromnych przestrzeni? Szerokokątne obiektywy niezbędne do tego celu po założeniu do niepełnoklatkowej lustrzanki cyfrowej tracą swoje walory - imponujący obiektyw 18 mm zapewnia pole widzenia odpowiadające w małym obrazku znacznie mniej efektownym 27 mm.

Ilustracje i fotografie: (C) Leszek Szurkowski

Właśnie z myślą o nich powstały tzw. cyfrowe obiektywy, zazwyczaj jasno oznaczone jako takie przez producenta. W większości przypadków nie kryją one pełnego kadru małego obrazka, ponieważ są przeznaczone wyłącznie do niepełnoklatkowych lustrzanek cyfrowych. Dlatego coraz powszechniejsze są standardowe zoomy o zakresie ogniskowych np. 18-55 mm, które zapewniają pole widzenia zbliżone do najczęściej spotykanego w małym obrazku przedziału 28-80 mm. Nie należy zapominaç, że takie obiektywy nie nadają się do poprawnej technicznie fotografii małoobrazkowej, ponieważ ze względu na to, że nie kryją całej klatki 35 mm, w rogach kadru pojawi się mocne "winietowanie" (wada objawiająca się zauważalnym przyciemnieniem obrazu w skrajnych jego partiach).

Warto pamiętaç, że ogniskowa i zmniejszone pole krycia to nie jedyne cechy "cyfrowej" optyki. Producenci dbają też zazwyczaj o jak najwyższą jakośç powłok przeciwodblaskowych, które w cyfrowej erze nabrały większego znaczenia niż w czasach dominacji fotografii małoobrazkowej.
Komentarze
Polecane artykuły
Witold Ziomek i Michał Sadowski nagrodzeni w konkursie fotografii dronowej Skypixel 2018
22 Mar 2019
Poznaliśmy wyniki tegorocznej odsłony jednego z największych konkursów fotografii lotniczej. Wśród laureatów znalazło się dwóch Polaków. Zobaczcie galerię najlepszych podniebnych zdjęć.
0
Poczuj magię natury płynącą ze zdjęć laureatów International Garden Photographer of the Year
21 Mar 2019
Za nami 12. edycja prestiżowego konkursu International Garden Photographer of the Year. Jak zwykle otrzymujemy urok przyrody najdalszych zakątków świata oraz prawdziwy czar natury z całą paletą barw zaprezentowanych na nagrodzonych zdjęciach laureatów.
0
Polacy wśród zwycięzców FEP European Professional Photographer of the Year 2019. Zobacz najlepsze prace
19 Mar 2019
Organizacja FEP od 1999 roku zrzesza i wspiera zawodowych fotografów pracujących na terenie Europy. Od dekady organizuje także konkurs fotograficzny. Miło nam poinformować, że w tym roku na podium stanęli także fotografowie z Polski.
0
“Nie chcę produkować obrazów, które dostaną dużo lajków na Instagramie” - Rozmowa z Rafałem Milachem
15 Mar 2019
O nowych projektach i wielopłaszczyznowych narracjach, w których mierzy się z problemami współczesnego świata, z pierwszym Polakiem zaproszonym do Magnum Photos rozmawia Marcin Grabowiecki.
4