Aparat pod choinkę - poradnik kupującego (edycja 2006)

Aparat cyfrowy to od kilku lat jedno z najczęściej kupowanych urządzeń elektronicznych i chyba jeden z najlepszych prezentów jakie można komuś podarować lub otrzymać. Aby nie kupować w ciemno, zanim ogarnęło nas na dobre świąteczne szaleństwo, prezentujemy kolejną odsłonę naszego poradnika. A w niej wskazówki, porady i zestawienie wszystkich najważniejszych modeli na rynku. Zapraszamy!


"Jaki aparat mam kupić dla siebie / na prezent?", to chyba najczęściej zadawane pytanie jakie słyszą nasi redaktorzy i koledzy po fachu, a pewnie także osoby uchodzące w towarzystwie za znawców. Bycie "znawcą" to rola trudna bo poza znajomością sprzętu trzeba być także domorosłym psychologiem, który w kilku zdaniach będzie umiał zbadać przyszłego nabywcę i postawić właściwą diagnozę. Postanowiliśmy nieco ułatwić sobie życie i oddać sprawy w ręce zainteresowanych.

W tym celu, podobnie jak rok temu, przygotowaliśmy poradnik kupującego, który odpowie na część pytań i pomoże rozeznać się w aktualnej ofercie rynkowej. Nasi stali Czytelnicy zapewne pamiętają zeszłoroczny artykuł na ten temat. Na początek zachęcamy do przeczytania tego tekstu, bo w dużej części jest on nadal aktualny. W tym miejscu przypomnimy najważniejsze kwestie, a także postaramy się odpowiedzieć na nowe pytania wynikające z obecnej sytuacji rynkowej. Na kolejnej stronie prezentujemy też kompletne zestawienie wszystkich modeli (markowych producentów) dostępnych w polskich sklepach.

Każdy "znawca" zapytany o wybór aparatu musi odpowiedzieć serią pytań pomocniczych:
  • Jakim budżetem dysponujesz?
  • Do czego ma służyć aparat?
  • Dla kogo jest on przeznaczony?
Te informacje pozwolą zawęzić poszukiwania do kilkunastu modeli. W dalszej kolejności pojawią się pytania szczegółowe: czy aparat ma być duży czy mały? czy ma mieć funkcje manualne czy wystarczą programy tematyczne? długi czy krótki obiektyw? aparat nowy czy używany? Z kolei nabywca musi uświadomić sobie kilka rzeczy: że rozdzielczość matrycy nie ma aż tak dużego znaczenia jak się wszystkim wydaje; że nie warto kupować aparatów za Oceanem; że warto dowiedzieć się czegoś o sklepie, w którym chcemy dokonać zakupu; że aparat wymaga akcesoriów, a same akcesoria mogą być tak samo dobrym prezentem jak aparat. Odpowiedzi na "pytania podstawowe" szukaj poniżej. Pozostałymi zajęliśmy się w ostatniej części poradnika.



Budżet
Sprawa kluczowa - ile chcemy wydać na aparat. To od ceny zależy poziom zaawansowania, ilość funkcji i przeznaczenie sprzętu. W ciągu ostatniego roku obserwowaliśmy postępujący spadek cen aparatów cyfrowych i akcesoriów, a obecny poziom jest już tak niski, że producenci balansują na granicy opłacalności. Jednak wszystko ma swoje granice. Za przyzwoity a niezbyt drogi model kompaktowy trzeba zapłacić nie mniej niż 1200 złotych. Poniżej tej kwoty znajdziemy propozycje dla początkujących użytkowników, a powyżej także aparaty, które mają "coś więcej" (np. oryginalną funkcję, wysoką rozdzielczość, manualne tryby pracy). Odradzamy zakup aparatów tańszych niż 500 złotych, choć i w tej grupie zdarzają się miłe niespodzianki.

Jeśli wiemy, że osoba obdarowana jest pasjonatem fotografii (np. posiada już lustrzankę analogową) i możemy pozwolić sobie na droższy zakup, warto pomyśleć od lustrzance cyfrowej. Ich ceny zaczynają się już od 2000 złotych. Wszystko co powyżej to propozycje dla pasjonatów, zaawansowanych amatorów, czy wreszcie półprofesjonalistów. Z całą pewnością warto zrobić wywiad i, w miarę możliwości, wybrać coś na wyrost, zgodnie z zasadą, że zawsze lepiej mieć więcej funkcji niż mniej (choć i tu zalecamy umiar).

Do czego
Drugim ważnym kryterium jest przeznaczenie aparatu - do jakich celów i jak często będzie wykorzystywany. Nie ma sensu przepłacać, jeśli z góry wiadomo, że przyszły właściciel robi zdjęcia tylko przy okazjach rodzinnych kilka razy do roku. Warto za to zainwestować w sprzęt dla osoby, która fotografią się interesuje i traktuje sprzęt fotograficzny jak "towarzysza dnia codziennego". W naszym zestawieniu (na następnej stronie) dokonaliśmy następującego podziału):
  • (zdjęcia) codzienne - obejmuje zastosowanie okazjonalne, np. wizyty i znajomych, uroczystości rodzinne, jak i wszelkie inne codzienne zastosowania (mowa o użytkownikach, które noszą aparat zawsze przy sobie i prowadzą dziennik fotograficzny)
  • (zdjęcia) dokumentacyjne - inaczej zastosowanie biznesowe, aparat służy np. do udokumentowania postępów na budowie lub archiwizacji dokumentów
  • hobby - dotyczy osób zainteresowanych fotografią, lubiących kreatywną zabawę z aparatem, fotografujących nie tylko dla udokumentowania najważniejszych wydarzeń, ale także dla czystej przyjemności
  • (aparat) pomocniczy - idealny dla osób zajmujących się na poważnie fotografią, potrzebujących drugiego, poręcznego i szybkiego modelu jako sprzętu pomocniczego (np. do oszacowania ekspozycji w przypadku, gdy podstawowy aparat jest analogowy)
  • (zdjęcia) reporterskie - zarabiamy (lub chcemy zarabiać) wykonując reportaże i fotografując ważne wydarzenia, potrzebujemy szybkiego, wytrzymałego i niezawodnego aparatu o wszechstronnych możliwościach
  • (zdjęcia) studyjne - sprzęt spełniający wymagania fotografii studyjnej (posiadający gniazdo synchronizacji z lampami itd.)


Dla kogo
Wymienione powyżej kategorie po części określają dla kogo sprzęt ma być przeznaczony. Jednak klucze mogą być różne i być może poniższy podział - ze względu na poziom zaawansowania przyszłego użytkownika - ułatwi kupującemu zadanie.:
  • początkujący - osoby, które nie miały wcześniej do czynienia z aparatem cyfrowym a potrzebują go od czasu do czasu, głównie do dokumentowania uroczystości rodzinnych (bez dużych wymagań)
  • amatorzy - osoby fotografujące amatorsko, okazjonalnie lub dokumentujący codzienne wydarzenia, a niemające kłopotów z obsługą urządzeń elektronicznych, w tym aparatów cyfrowych
  • ambitni amatorzy - osoby zainteresowane fotografią lub sprzętem fotograficznym, fotografujące dla przyjemności
  • pasjonaci - osoby poważnie zaangażowane w fotografowanie, myślące o zorganizowaniu w przyszłości własnej wystawy, ale bez ambicji zarabiania na robieniu zdjęć
  • półprofesjonaliści / profesjonaliści - osoby, dla których fotografia jest jednym z głównych / jedynym źródłem utrzymania


Oczywiście powyższy podział jest umowny i trzeba go traktować jako pomysły na dopasowanie "aparatu do człowieka". Na przykład granica między osobą początkującą a amatorem jest dość cienka, a każdy "początkujący" może w przeciągu kilku miesięcy stać się pasjonatem. Ogólne wskazanie jest takie by kupować aparat na wyrost, chyba że wiemy, iż przyszły właściciel - na przykład osoba starsza - potrzebuje czego prostego w obsłudze i nie będzie rozwijać swoich fotograficznych umiejętności. Zwracamy uwagę, że jeszcze rok temu zalecaliśmy kupowanie sprzętu dopasowanego optymalnie do aktualnie posiadanych umiejętności. Wtedy argumentem był szybki postęp technologiczny i spadające ceny. Jednak obecnie doszliśmy do momentu, w którym ceny nie będą spadać już tak szybko, a poziom jest tak wyrównany i wyśrubowany, że żadnej rewolucji nie należy się spodziewać.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
2
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0