Więcej fotografii na Aukcji Sztuki Współczesnej

0
Marta Sinior
7 Październik 2006
Artykuł na: 4-5 minut
Dom Aukcyjny Rempex postanowił rozszerzyć ofertę fotografii na comiesięcznych Aukcjach Sztuki Współczesnej. Organizatorzy, by podkreślić jej odrębność jako jednej z dziedzin sztuki, stworzyli oddzielny dział. Najbliższa aukcja odbędzie się już w środę, 11 października 2006 roku o godzinie 16 w warszawskiej siedzibie Rempexu. Wszystkie prace wystawione na licytację można oglądać na wystawie przedaukcyjnej trwającej do 11 października 2006.

Udało się nam zebrać bardzo ciekawy zespół prac fotograficznych z wyjątkowym portretem dziadka Zdzisława Beksińskiego na czele. - zachęcają organizatorzy aukcji - To bardzo rzadki przykład psychologicznego ujęcia w twórczości tego artysty. Zwraca uwagę niezwykła ekspresja i siła wyrazu tej twarzy. Romantyczny klimat szaleństwa przywodzący na myśl, zgodnie z sugestią samego autora, twórczość Theodore'a Gericault.

fot. Zdzisław Beksiński (1929-2005)
"Portret dziadka artysty", ok. 1955

W ofercie pojawiły się aż cztery prace jednego z największych klasyków polskiej fotografii, Edwarda Hartwiga. Był jednym z pierwszych, którzy podnieśli fotografię do rangi sztuki, nie bez pewnego wpływu środowiska wileńskiego i osobowości twórczej Jana Bułhaka. Jego ojciec był zawodowym fotografem prowadzącym atelier w Moskwie a potem w Lublinie. Początkowo interesowało Edwarda Hartwiga malarstwo, które próbował uprawiać oczarowany osobowościami malarzy z Kazimierza nad Wisłą, m. in. Zenona Kononowicza. Szybko jednak okazało się, że jego medium jest fotografia, w którą wprowadzać umiał zdobycze malarstwa: najpierw impresjonizmu a potem abstrakcji i surrealizmu. Na temat fotografii pisał: "Fotografia - to sztuka wizualna, którą można realizować tradycyjnymi metodami, warto sięgać też do świata wyobraźni, fantazji. W mojej praktyce często kieruję się intuicją, bez której nie ma sztuki." Pod koniec swego życia podejmował próby z fotografią barwną, czego dwa doskonałe przykłady z lat 90 zobaczyć możemy w naszej ofercie. Poruszał problematykę obrazu abstrakcyjnego i jego współistnienia z formą figuratywną. W jego koncepcji artystycznej grafizacji i eliminacji półtonów podlegało dosłownie każde przedstawienie. Używał różnorodnych metod i interwencji w negatyw. Celem działalności Hartwiga była swoista i samodzielna estetyzacja obrazu, o cechach jak najbardziej malarskich, nie zaś fotogenicznych. Dlatego efektem takich zabiegów okazał się "formalizm plastyczny". Wiele fotografii polskiego twórcy to abstrakcje aluzyjne bądź pragnienie abstrakcji, w których realność fragmentu przypomina o namacalnej rzeczywistości (np. ludzie, owoce). Podkreślenie struktury danej wyobrażeniowej formy, grafizmu linii, często ciemnych tonów jest wyróżnikiem jego eksperymentów. Właśnie nowoczesny eksperyment był zasadniczym drogowskazem bardzo długich poszukiwań artysty. - informacja prasowa organizatorów aukcji


Wystawa przedaukcyjna otwarta jest w dniach 6-11 października 2006 roku w salonie przy ulicy Karowej 31 w Warszawie. Tam również, 11 października 2006 roku odbędzie się IX Aukcja Sztuki Współczesnej. Początek o godzinie 16.

Natomiast aukcje On-Line odbywają się w poniedziałki o nowej godzinie - 13. Pierwsza aukcja sztuki dawnej odbędzie się w najbliższy poniedziałek, 9 października 2006 roku.


Informacje dotyczące reguł aukcji znajdują się tutaj

Komentarze
Powiązane artykuły
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak robić dobre portrety zwierząt?
Jak robić dobre portrety zwierząt?
Zastanawialiście się kiedyś jak powstają studyjne portrety naszych czworonożnych przyjaciół? Zajrzyjcie za kulisy pracy Vincenta Lagrange’a, który opiera na nich swoja...
0
1
Jak budować fotograficzną markę we współczesnym świecie? Pomoże ci w tym ten darmowy poradnik
Jak budować fotograficzną markę we współczesnym świecie? Pomoże ci w tym ten darmowy poradnik
Dzisiejszy świat jest tak przesycony zdjęciami, a uwaga oglądających tak rozproszona, że wypromowanie własnego stylu może wydawać się niemożliwe. Na szczęście takie...
0
0
Jak fotografować wodospady? Przyglądamy się pracy zawodowego fotografa krajobrazu, Jima Cosseya
Jak fotografować wodospady? Przyglądamy się pracy zawodowego fotografa krajobrazu, Jima Cosseya
Nasza dziennikarka dołącza do Jima Cosseya, by w Parku Narodowym Brecon Beacons nauczyć się robić wspaniałe zdjęcia krajobrazowe.
21
1