Więcej fotografii na Aukcji Sztuki Współczesnej

Autor: Marta Sinior

7 Październik 2006
Artykuł na: 4-5 minut
Dom Aukcyjny Rempex postanowił rozszerzyć ofertę fotografii na comiesięcznych Aukcjach Sztuki Współczesnej. Organizatorzy, by podkreślić jej odrębność jako jednej z dziedzin sztuki, stworzyli oddzielny dział. Najbliższa aukcja odbędzie się już w środę, 11 października 2006 roku o godzinie 16 w warszawskiej siedzibie Rempexu. Wszystkie prace wystawione na licytację można oglądać na wystawie przedaukcyjnej trwającej do 11 października 2006.

Udało się nam zebrać bardzo ciekawy zespół prac fotograficznych z wyjątkowym portretem dziadka Zdzisława Beksińskiego na czele. - zachęcają organizatorzy aukcji - To bardzo rzadki przykład psychologicznego ujęcia w twórczości tego artysty. Zwraca uwagę niezwykła ekspresja i siła wyrazu tej twarzy. Romantyczny klimat szaleństwa przywodzący na myśl, zgodnie z sugestią samego autora, twórczość Theodore'a Gericault.

fot. Zdzisław Beksiński (1929-2005)
"Portret dziadka artysty", ok. 1955

W ofercie pojawiły się aż cztery prace jednego z największych klasyków polskiej fotografii, Edwarda Hartwiga. Był jednym z pierwszych, którzy podnieśli fotografię do rangi sztuki, nie bez pewnego wpływu środowiska wileńskiego i osobowości twórczej Jana Bułhaka. Jego ojciec był zawodowym fotografem prowadzącym atelier w Moskwie a potem w Lublinie. Początkowo interesowało Edwarda Hartwiga malarstwo, które próbował uprawiać oczarowany osobowościami malarzy z Kazimierza nad Wisłą, m. in. Zenona Kononowicza. Szybko jednak okazało się, że jego medium jest fotografia, w którą wprowadzać umiał zdobycze malarstwa: najpierw impresjonizmu a potem abstrakcji i surrealizmu. Na temat fotografii pisał: "Fotografia - to sztuka wizualna, którą można realizować tradycyjnymi metodami, warto sięgać też do świata wyobraźni, fantazji. W mojej praktyce często kieruję się intuicją, bez której nie ma sztuki." Pod koniec swego życia podejmował próby z fotografią barwną, czego dwa doskonałe przykłady z lat 90 zobaczyć możemy w naszej ofercie. Poruszał problematykę obrazu abstrakcyjnego i jego współistnienia z formą figuratywną. W jego koncepcji artystycznej grafizacji i eliminacji półtonów podlegało dosłownie każde przedstawienie. Używał różnorodnych metod i interwencji w negatyw. Celem działalności Hartwiga była swoista i samodzielna estetyzacja obrazu, o cechach jak najbardziej malarskich, nie zaś fotogenicznych. Dlatego efektem takich zabiegów okazał się "formalizm plastyczny". Wiele fotografii polskiego twórcy to abstrakcje aluzyjne bądź pragnienie abstrakcji, w których realność fragmentu przypomina o namacalnej rzeczywistości (np. ludzie, owoce). Podkreślenie struktury danej wyobrażeniowej formy, grafizmu linii, często ciemnych tonów jest wyróżnikiem jego eksperymentów. Właśnie nowoczesny eksperyment był zasadniczym drogowskazem bardzo długich poszukiwań artysty. - informacja prasowa organizatorów aukcji

Wystawa przedaukcyjna otwarta jest w dniach 6-11 października 2006 roku w salonie przy ulicy Karowej 31 w Warszawie. Tam również, 11 października 2006 roku odbędzie się IX Aukcja Sztuki Współczesnej. Początek o godzinie 16.

Natomiast aukcje On-Line odbywają się w poniedziałki o nowej godzinie - 13. Pierwsza aukcja sztuki dawnej odbędzie się w najbliższy poniedziałek, 9 października 2006 roku.

Informacje dotyczące reguł aukcji znajdują się tutaj

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły