18 praktycznych zasad fotografii cyfrowej

Jak zrobić udaną fotografię z wakacji i uniknąć podstawowych błędów? Przedstawiamy krótki poradnik dla amatorów przygotowany przez studentów Akademii Fotografii.
Niniejszym tekstem rozpoczynamy cykl artykułów poradnikowych pisanych przez studentów i wykładowców Akademii Fotografii na różnym stopniu zaawansowania. Tym razem Jakub Gładkowski i Paweł Ryczkowski, studenci I roku Akademii Fotografii w Warszawie, radzą amatorom jak zrobić udaną fotografię z wakacji i uniknąć klasycznych błędów. Warto wydrukować i zabrać na wakacyjny wyjazd 18 krótkich porad.



1. Nie spiesz się.

2. Pamiętaj, że aparaty najczęściej wyposażone są w zoomy (czyli obiektywy "bliżej - dalej"). Korzystaj z tego. Pamiętaj jednak, że lepszy efekt często uzyskasz podchodząc lub odchodząc od bohatera fotografii. Portret zrobiony z małej odległości szerokim kątem (ustawienie "na trzy drzewka") zdeformuje twarz i zamiast świetnej foty narazi cię na niezadowolenie modela. Wtedy lepiej się trochę odsunąć i zmienić ustawienie naszego obiektywu na tele ("jedno drzewko").

3. Nie rób zdjęcia pod słońce, gdyż postacie będą zaciemnione. Gdy jednak to robisz, doświetl takie zdjęcie lampą błyskową.

4. Właściwy kadr wybierz już podczas fotografowania. Gdy będziesz zdjęcie przycinać w komputerze zmniejszysz jego jakość.

5. Masz podgląd, więc obejrzyj zdjęcie przed jego zrobieniem i wtedy zdecyduj, czy lepszy będzie kadr pionowy, czy może poziomy.

masz podgląd, więc obejrzyj zdjęcie przed jego zrobieniem i wtedy zdecyduj, czy lepszy będzie kadr pionowy, czy może poziomy.

6. Staraj się, by nieba nie było zbyt dużo w kadrze.

7. Pomyśl nad innym ujęciem fotografowanego obiektu niż w środku kadru. Dzięki temu zdjęcia mogą być bardziej intrygujące.

8. Przy fotografowaniu postaci, zdecyduj się czy chcesz zrobić tylko zbliżenie twarzy, sylwetkę od pasa w górę czy całą postać. Zdjęcia, w których nie wiadomo, którą część osoby autor chciał sfotografować są drażniące.


jedną scenę można sfotografować na wiele sposobów. Warto zastanowić się nad doborem kadru, pamiętając, że ciekawszy efekt uzyskamy, jeśli fotografowany obiekt nie znajdzie się w środku kadru...

9. Przy kadrowaniu postaci nie "obcinaj" jej w kolanach, kostkach u nóg lub nadgarstkach, wygląda to nienaturalnie.

10. Fotografując postać ustaw ostrość na oczy osoby fotografowanej.

11. Przed zrobieniem zdjęcia obiektowi, poszukaj wpierw ciekawego punktu widzenia, na przykład obchodząc go wokół.

12. Nie staraj się by osoba fotografowana wypełniała cały kadr. Często zdjęcie mniejszej sylwetki w ciekawym miejscu może mieć w sobie większą magię.

Ptasia perspektywa: wystarczy rozejrzeć się i spróbować wejść na ogrodzenie, samochód czy drzewo...

13. Zastanów się nad perspektywą. Nie bój się robić zdjęcia w nietypowych pozycjach. Masz do wyboru perspektywę ptasią (zdjęcie zrobione z góry), żabią (zdjęcie zrobione z dołu) i normalną (zdjęcie wykonane z poziomu twarzy fotografującego). Warto położyć się na plaży, by zrobić komuś zdjęcie lub wejść na dach samochodu. Pamiętaj też, że kiepsko wyglądać będzie dziecko bawiące się na piasku, sfotografowane przez stojącego tatę mającego 190 cm wzrostu. Ptasia perspektywa pokaże jak małe jest dziecko, a chyba chodzi o to, aby pokazać jak ważną jest osobą.

Żabia perspektywa: warto się schylić lub położyć, żeby osiągnąć pożądany efekt

14. Nie szukaj wzrokiem tylko osób i budynków. Cień dziecka, odbicie budynku w kałuży mogą o twoich wakacjach powiedzieć więcej.

15. Jeśli światła jest mało np. w nocy lub w ciemnym pomieszczeniu, lampa błyskowa aparatu cyfrowego może sobie nie poradzić z oświetleniem tematu fotografii, gdy będziemy za daleko. Lampy takie działają dobrze w odległości maksimum 3-4 m.

16. Pamiętaj by ładować baterie w twoim aparacie i w wolnych chwilach kasować zdjęcia, które nie wyszły. Nigdy nie wiadomo, kiedy będzie potrzebne wolne miejsce na karcie pamięci i baterie do zrobienia zdjęcia.

17. Zabezpiecz aparat przed warunkami zewnętrznymi. Piasek, woda, zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura mogą go uszkodzić. Chroń go także przed upadkiem. Futerał to dobry zakup.

18. Czy warto fotografować wszystko? Mając kartę pamięci o dużej pojemności możesz zrobić tysiące zdjęć. Pamiętaj jednak, że zdjęcia są po to, by je oglądać a nie trzymać na twardym dysku. Zbyt duża ilość zdjęć może zanudzić podczas pokazywania. Powinieneś wybrać najlepsze zdjęcia i tylko te pokazywać.

tekst: Jakub Gładkowski i Paweł Ryczkowski, zdjęcia: redakcja

Już wkrótce zaprezentujemy kolejne artykuły z cyklu Poradnik fotograficzny AF i fotopolis.pl.

Akademia Fotografii regularnie organizuje "Wakacyjne Kursy Fotografii Cyfrowej" na których można dowiedzieć się więcej o sekretach udanego zdjęcia.
Więcej informacji o kursach na stronie www.akademiafotografii.pl
 
Komentarze
Polecane artykuły
Gregor Sailer: “Próbuję znaleźć dostęp do światów, do których trudno dostać się z zewnątrz”
15 Gru 2017
Centra szkolenia bojowego w USA i Europie, wierne repliki europejskich miast w Chinach, całe miasta do testowania pojazdów w Szwecji czy wioski tworzone na pokaz w Rosji. Absurdalne światy, pełne iluzji i kłamstwa w służbie polityki i ekonomii, to obiekt  zainteresowań austriackiego fotografa Gregora Sailera.
0
National Geographic Nature Photographer of the Year 2017 - zobaczcie zwycięskie zdjęcia
14 Gru 2017
Wydarzenia organizowane przez National Geographic zawsze gwarantują nam solidną dawkę niezwykłych zdjęć przyrodniczych. Nie inaczej jest i tym razem. Właśnie poznaliśmy zwycięzców tegorocznej edycji National Geographic Nature Photographer of the Year.
0
Życie, twórczość i filozofia Ansela Adamsa zamknięte w 80-minutowym dokumencie. Obowiązkowy seans dla fotografów
13 Gru 2017
Ansel Adams to jeden z najbardziej znanych i inspirujących fotografów wszech czasów. Na przestrzeni lat z pewnością dużo o nim słyszeliście, ale mało co tak szczegółowo przedstawia jego życie i twórczość jak ten dokument z 2002 roku.
0
Oto najlepsze polskie zdjęcia teatralne ostatniego roku. Znamy zwycięzców III Konkursu Fotografii Teatralnej
12 Gru 2017
Już po raz trzeci jury ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Teatralnej przyznali nagrody fotografom, których praca skupia się wokół spektakli wystawianych na deskach teatrów. Zobaczcie nagrodzone prace.
0