18 praktycznych zasad fotografii cyfrowej

Jak zrobić udaną fotografię z wakacji i uniknąć podstawowych błędów? Przedstawiamy krótki poradnik dla amatorów przygotowany przez studentów Akademii Fotografii.
Niniejszym tekstem rozpoczynamy cykl artykułów poradnikowych pisanych przez studentów i wykładowców Akademii Fotografii na różnym stopniu zaawansowania. Tym razem Jakub Gładkowski i Paweł Ryczkowski, studenci I roku Akademii Fotografii w Warszawie, radzą amatorom jak zrobić udaną fotografię z wakacji i uniknąć klasycznych błędów. Warto wydrukować i zabrać na wakacyjny wyjazd 18 krótkich porad.



1. Nie spiesz się.

2. Pamiętaj, że aparaty najczęściej wyposażone są w zoomy (czyli obiektywy "bliżej - dalej"). Korzystaj z tego. Pamiętaj jednak, że lepszy efekt często uzyskasz podchodząc lub odchodząc od bohatera fotografii. Portret zrobiony z małej odległości szerokim kątem (ustawienie "na trzy drzewka") zdeformuje twarz i zamiast świetnej foty narazi cię na niezadowolenie modela. Wtedy lepiej się trochę odsunąć i zmienić ustawienie naszego obiektywu na tele ("jedno drzewko").

3. Nie rób zdjęcia pod słońce, gdyż postacie będą zaciemnione. Gdy jednak to robisz, doświetl takie zdjęcie lampą błyskową.

4. Właściwy kadr wybierz już podczas fotografowania. Gdy będziesz zdjęcie przycinać w komputerze zmniejszysz jego jakość.

5. Masz podgląd, więc obejrzyj zdjęcie przed jego zrobieniem i wtedy zdecyduj, czy lepszy będzie kadr pionowy, czy może poziomy.

masz podgląd, więc obejrzyj zdjęcie przed jego zrobieniem i wtedy zdecyduj, czy lepszy będzie kadr pionowy, czy może poziomy.

6. Staraj się, by nieba nie było zbyt dużo w kadrze.

7. Pomyśl nad innym ujęciem fotografowanego obiektu niż w środku kadru. Dzięki temu zdjęcia mogą być bardziej intrygujące.

8. Przy fotografowaniu postaci, zdecyduj się czy chcesz zrobić tylko zbliżenie twarzy, sylwetkę od pasa w górę czy całą postać. Zdjęcia, w których nie wiadomo, którą część osoby autor chciał sfotografować są drażniące.


jedną scenę można sfotografować na wiele sposobów. Warto zastanowić się nad doborem kadru, pamiętając, że ciekawszy efekt uzyskamy, jeśli fotografowany obiekt nie znajdzie się w środku kadru...

9. Przy kadrowaniu postaci nie "obcinaj" jej w kolanach, kostkach u nóg lub nadgarstkach, wygląda to nienaturalnie.

10. Fotografując postać ustaw ostrość na oczy osoby fotografowanej.

11. Przed zrobieniem zdjęcia obiektowi, poszukaj wpierw ciekawego punktu widzenia, na przykład obchodząc go wokół.

12. Nie staraj się by osoba fotografowana wypełniała cały kadr. Często zdjęcie mniejszej sylwetki w ciekawym miejscu może mieć w sobie większą magię.

Ptasia perspektywa: wystarczy rozejrzeć się i spróbować wejść na ogrodzenie, samochód czy drzewo...

13. Zastanów się nad perspektywą. Nie bój się robić zdjęcia w nietypowych pozycjach. Masz do wyboru perspektywę ptasią (zdjęcie zrobione z góry), żabią (zdjęcie zrobione z dołu) i normalną (zdjęcie wykonane z poziomu twarzy fotografującego). Warto położyć się na plaży, by zrobić komuś zdjęcie lub wejść na dach samochodu. Pamiętaj też, że kiepsko wyglądać będzie dziecko bawiące się na piasku, sfotografowane przez stojącego tatę mającego 190 cm wzrostu. Ptasia perspektywa pokaże jak małe jest dziecko, a chyba chodzi o to, aby pokazać jak ważną jest osobą.

Żabia perspektywa: warto się schylić lub położyć, żeby osiągnąć pożądany efekt

14. Nie szukaj wzrokiem tylko osób i budynków. Cień dziecka, odbicie budynku w kałuży mogą o twoich wakacjach powiedzieć więcej.

15. Jeśli światła jest mało np. w nocy lub w ciemnym pomieszczeniu, lampa błyskowa aparatu cyfrowego może sobie nie poradzić z oświetleniem tematu fotografii, gdy będziemy za daleko. Lampy takie działają dobrze w odległości maksimum 3-4 m.

16. Pamiętaj by ładować baterie w twoim aparacie i w wolnych chwilach kasować zdjęcia, które nie wyszły. Nigdy nie wiadomo, kiedy będzie potrzebne wolne miejsce na karcie pamięci i baterie do zrobienia zdjęcia.

17. Zabezpiecz aparat przed warunkami zewnętrznymi. Piasek, woda, zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura mogą go uszkodzić. Chroń go także przed upadkiem. Futerał to dobry zakup.

18. Czy warto fotografować wszystko? Mając kartę pamięci o dużej pojemności możesz zrobić tysiące zdjęć. Pamiętaj jednak, że zdjęcia są po to, by je oglądać a nie trzymać na twardym dysku. Zbyt duża ilość zdjęć może zanudzić podczas pokazywania. Powinieneś wybrać najlepsze zdjęcia i tylko te pokazywać.

tekst: Jakub Gładkowski i Paweł Ryczkowski, zdjęcia: redakcja

Już wkrótce zaprezentujemy kolejne artykuły z cyklu Poradnik fotograficzny AF i fotopolis.pl.

Akademia Fotografii regularnie organizuje "Wakacyjne Kursy Fotografii Cyfrowej" na których można dowiedzieć się więcej o sekretach udanego zdjęcia.
Więcej informacji o kursach na stronie www.akademiafotografii.pl
 
Komentarze
Polecane artykuły
Polacy wśród finalistów Urban Photo Awards 2018. Zobaczcie nagrodzone zdjęcia
20 Wrz 2018
Międzynarodowy konkurs fotografii miejskiej Urban 2018 wchodzi w fazę finałową. Poznaliśmy nagrodzone cykle i nazwiska finalistów sekcji pojedynczej. Wśród nich znalazło się aż 5 Polaków.
0
Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace
18 Wrz 2018
Poznaliśmy wyniki jednego z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych fotografii dokumentalnej. Tegoroczną nagrodę główną Leica Oskar Barnack Award otrzymał belgijski fotograf Max Pinckers. Natomiast wyróżnienie dla wschodzącego talentu powędrowało w ręce pochodzącej z Rosji Mary Gelman. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.
1
Fotografia przyrodnicza na luzie. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2018
17 Wrz 2018
Naturze nie brakuje poczucia humoru! Jeśli nie wierzycie, zobaczcie zdjęcia finalistów konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od 4 lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
1
Eduardo Asenjo Matus: “Na zdjęciach staram się pokazać swoją rzeczywistość”
12 Wrz 2018
Przed wejściem do świata fotografii Chilijczyk Eduardo Asenjo Matus zajmował się malarstwem, ale wkrótce w jego domu zaczęło brakować już ścian do powieszenia obrazów. Dziś jako fotograf mierzy się ze swoją chorobą, starając się opowiedzieć o niej za pomocą zdjęć.
0