Kup sobie aparat cz.II - kompakty

W pierwszej części zrobiliśmy krótkie wprowadzenie do zakupologii oraz przedstawiliśmy system APS. Tym razem co nieco o kupowaniu prostych aparatów kompaktowych.
W poprzedniej części artykułu zrobiliśmy krótki wstęp na temat planowania zakupu aparatu fotograficznego oraz przedstawiliśmy system APS. W tej części postaramy się przybliżyć najpopularniejszy obecnie format małoobrazkowy.

Czasem możemy spotkać się z używaną wymiennie nazwą "35mm". Liczba ta to po prostu przekątna klatki filmu, który baz problemu możemy kupić w sklepie fotograficznym i na stacji benzynowej. Swoją popularność format ten zawdzięcza dobrej jakości przy stosunkowo niewielkich rozmiarach potrzebnego sprzętu. Przez lata technika, jakość materiałów i stopień zautomatyzowania aparatów małoobrazkowych systematycznie rosły. W tej chwili możemy wybierać między całkowicie zautomatyzowanymi konstrukcjami kompaktowymi, poprzez manualne lustrzanki wymagające znajomości przynajmniej podstaw fotografii aż do bardziej skomplikowanych lustrzanek dających dostęp i do pracy automatycznej, półmanualnej, jak i w pełni manualnej.

Olympus [mju:
-II]
Jak mówiliśmy ostatnio podstawową kwestią przy wyborze aparatu jest jego przeznaczenie lub inaczej nasze plany z nim związane. Nie warto kupować skomplikowanego aparatu, jeśli będzie nam służył dwa razy w roku - i tak nie wykorzystamy 90% jego funkcji. I odwrotnie jeśli mamy ambicje robienia "dobrej fotografii" i gotowi jesteśmy przyjąć odpowiedzialność za nieudane zdjęcie bez zrzucania winy na sprzęt, to warto zainwestować w aparat, którego funkcje z początku będą nam się wydawały nawet niepotrzebne. Apetyt rośnie w miarę jedzenia i lepiej uniknąć tej frustrującej sytuacji gdy chcemy zrealizować jakiś projekt, a jesteśmy ograniczeni posiadanym narzędziem. Na szczęście modeli na rynku jest całe mnóstwo i przy odrobinie zaangażowania znajdziemy coś szytego na nasza miarę.

W tej części naszego przewodnika scharakteryzujemy małoobrazkowe aparaty kompaktowe.

Proste aparaty kompaktowe
Zwane popularnie "point-and-shoot" (w wolnym tłumaczeniu "celuj-i-pstrykaj") proste aparaty kompaktowe to najłatwiejsze w obsłudze modele niewymagające od użytkownika znajomości techniki. Obsługa ogranicza się tu do włączenia, wycelowania i przyciśnięcia spustu migawki. Niemniej słuchając uwag sprzedawcy warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Po pierwsze czy mamy do dyspozycji zoom (czytaj: zuum) zwany poważnie zmienną ogniskową. Ujmując rzecz najprościej chodzi o możliwość optycznego "przybliżenia" obiektu do siebie zamiast przybliżania siebie do obiektu. Liczba podawana w nazwie lub napis na obiektywie oznacza w praktyce jaki jest kąt widzenia aparatu (długość ogniskowej) oraz jakie zbliżenie jest możliwe.

Jeśli mamy do czynienia ze stałą ogniskową (aparaty bez zmmomu) to obiektyw po prostu nie wysuwa się a kadr pozostaje zawsze tej samej szerokości. Najczęściej spotykane wartości to 28, 35 i 38mm. Jest to stosunkowo szeroki kąt widzenia pozwalający np. na uchwycenie pełnej sceny w średniej wielkości pokoju. Jeśli aparat posiada zoom to jego krotność najłatwiej policzyć dzieląc większa wartość ogniskowej przez mniejszą. Przykładowo obiektyw 35 - 70mm oznacza zbliżenie dwukrotne. Zmiana ogniskowej czyli przybliżanie i oddalanie odbywa się za pomocą dwukierunkowego przycisku umieszczonego najczęściej pod kciukiem.

Cechą charakteryzującą kompakty jest to, że obraz który widzimy w celowniku optycznym nie jest tym, który wpada przez obiektyw. Dzieje się tak ponieważ wizjery podglądu kadru są umieszczone najczęściej powyżej lub nawet lekko w bok w stosunku do obiektywu. Nazywamy to błędem paralaksy. Objawia się on tym, że w przypadku fotografowania obiektów, które znajdują się blisko zdjęcie będzie nieco przesunięte w stosunku do tego co widzimy w celowniku. Niektóre celowniki posiadają naniesione linie pomagające w skorygowaniu błędu paralaksy. Sam wizjer to drugi element konstrukcyjny wart uwagi. Sprawdźmy czy jest dostatecznie wyraźny i duży na tyle, że w przypadku fotografowania na przykład w okularach będziemy w stanie objąć wzrokiem cały kadr. Niektórzy producenci zwracają na to uwagę podkreślając tę cechę w nazwie modelu (seria Big Finder Minolty).

Komentarze
Polecane artykuły
Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera
17 Sty 2019
"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.
0
Zobacz 25 zdjęć, które walczą o Nagrodę Publiczności konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018
16 Sty 2019
Miłośnicy fotografii przyrodniczej z całego świata mogą już oddawać głosy na swoją ulubioną fotografię konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018.
2
Oto dlaczego warto zaufać zawodowcom. Wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards
14 Sty 2019
Poznaliśmy wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards. Wyselekcjonowana galeria 50 zdjęć prezentuje to, co najlepsze w fotografii ślubnej: uchwycone emocje i wyczucie momentu. „Twoje zdjęcia powinny być równie nieustraszone jak Twoja miłość“ - zaznaczają organizatorzy Fearless Awards.
0
Opowiedzieć muzykę zdjęciami - rozmowa z Witkiem Orskim
9 Sty 2019
Dzięki technologicznemu partnerstwu BMW i Canon, powstały niezwykłe wizualizacje, ściśle współgrające z muzyką symfoniczną i prezentowane w najlepszych przestrzeniach koncertowych w Polsce. O genezę tego mariażu pytamy ich autora, Witka Orskiego.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!