"Trudne zdjęcia staną się łatwe" (część 1) - kurs fotografii cyfrowej

0

Autor: Marta Majewska

19 Listopad 2003
Artykuł na: 6-9 minut
Jak zrobić dobry portret? Czym się kierować, żeby przywieźć z wakacyjnych podróży ciekawe zdjęcia? Jak fotografować architekturę: wnętrza i sylwetki budynków? Prezentujemy kolejną część "Kursu fotografii cyfrowej wydawnictwa Helion i Fotopolis.pl".

Fotografowanie wielkich budynków

Wielkie budynki mogą być wymagającym obiektem zdjęć, szczególnie w zatłoczonym mieście. Obiektyw szerokokątny umożliwia wykonanie z bliska zdjęć większości budynków, ale rezultaty nie zawsze są piękne, co widzimy na rysunku 14.9.

Rysunek 14.8. Nieprzyjazna pogoda to niezwykły i twórczy środek fotograficzny, co widzimy na powyższych zdjęciach Wielkich Wydm i placu św. Marka w Wenecji
Rysunek 14.9. Obiektyw szerokokątny może spowodować, że budynki wyglądają tak, jakby przewracały się do tyłu, co zauważalne jest na powyższym zdjęciu Bazyliki Świętego Marka w Wenecji

Zdjęcie na rysunku 14.9 jest dynamicznym, ale niezbyt wiernym ujęciem tej okazałej budowli. Zostało wykonane przy użyciu obiektywu szerokokątnego. Jak dowiedzieliśmy się wcześniej, obiektyw szerokokątny musi być utrzymywany idealnie poziomo. Jeśli go przechylimy - co zrobiłem na tym zdjęciu - równoległe pionowe linie zaczną zbiegać się w pewnym punkcie nad budowlą, zniekształcając wyraźne pionowe elementy jej fasady.

Na szczęście przed bazyliką rozciąga się wielki plac. Odsunąwszy się od kościoła, mogłem użyć małego teleobiektywu (105 mm) i wykonałem znacznie lepsze zdjęcie (patrz rysunek 14.10).

Rysunek 14.10. Teleobiektyw pozwala uchwycić znacznie wierniejsze odwzorowanie perspektywy - jeśli jest wystarczająco dużo miejsca na odsunięcie się od budynku

Jak widać, budowla już się nie przewraca, a słynne kopuły i kolumny widzimy w całej okazałości. Oprócz tego, dzięki teleobiektywowi z tej perspektywy uchwyciłem ludzi (i gołębie) znajdujących się na placu, co dodało fotografii ciekawy element ludzki (i zwierzęcy).

Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów potrzebnych do wykonywania zdjęć krajobrazowych i podróżniczych

Niezbędne akcesoria:

  • oprócz aparatu i jakiejś ciekawej scenerii w zasadzie nic nie jest wymagane.

Opcjonalne akcesoria:

  • statyw (szczególnie kiedy fotografujemy wcześnie rano lub późnym popołudniem, kiedy jest najlepsze światło),
  • adapter szerokokątny (aby wykonać duże ujęcia najprościej, jak można),
  • teleadapter (aby uchwycić odległe szczegóły),
  • wodoodporna torba na aparat (przydatna podczas nieuniknionych dni złej pogody),
  • filtr polaryzacyjny (aby zniwelować odblaski w oknach).

Rady i wskazówki:

  • Unikaj sztampy (tzn. sztampowych ujęć pocztówkowych. Jeśli chcesz mieć pocztówkę, kup sobie ją w kiosku). Próbuj ustawiać aparat pod różnymi niezwykłymi kątami lub kadrować w niecodzienny sposób, aby zdjęcie było oryginalne, wyjątkowe - Twoje.
  • Aby podkreślić pewne cechy fotografowanych obiektów, ustawiaj aparat pod małym lub dużym kątem. W większości przypadków ludzie fotografują, trzymając aparat na poziomie oczu. Eksperymentuj z innymi ustawieniami. Ujęcia pod małym kątem uwydatniają wysokość budowli, natomiast na ujęciach wykonywanych pod większymi kątami duże obiekty wydają się małe.
  • Używając obiektywu szerokokątnego, stosuj mały otwór przysłony, aby zwiększyć głębię ostrości. To zapewni ostrość całego kadru. Weź pod uwagę fakt, że mniejsze otwory przysłony to dłuższy czas naświetlania, dlatego uważaj na prędkość migawki i w razie potrzeby użyj statywu.
  • Pamiętaj, że dłuższe ogniskowe i większe otwory przysłony zmniejszają głębię ostrości. Możesz wykorzystać ten fakt, aby wyeksponować i wyizolować interesujący szczegół architektoniczny lub element krajobrazu.
  • Najlepszy czas na robienie zdjęć to wczesny ranek i późne popołudnie. Takie zdanie można znaleźć w każdej książce o fotografii. Zaraz przed zmierzchem lub tuż po wschodzie słońca niebo emanuje miękkim, łagodnym światłem. Światło rozproszone nie powoduje powstawania cieni, co jest jednym z warunków zrobienia perfekcyjnego zdjęcia krajobrazowego. Podczas wschodu i zachodu słońce znajduje się bardzo nisko na firmamencie, tworząc podniosły lub niepokojący nastrój. Nie znaczy to, że nie można robić dobrych zdjęć przez resztę dnia. W południe słońce jest bardzo jasne i znajduje się bezpośrednio nad naszymi głowami, powodując powstawanie na budynkach i elementach przyrody ostro zarysowanych cieni. Musisz uważać na te cienie i starać się ich uniknąć.
  • Fotografując przy ostrym świetle, zaobserwuj, czy na kilku pierwszych zdjęciach nie występują silne rozbłyski. Dostosuj parametry ekspozycji za pomocą opcji kompensacji naświetlenia klatki, jeśli notorycznie uzyskujesz prześwietlone zdjęcia, ale pamiętaj o wyłączeniu kompensacji po zakończeniu fotografowania.
  • Staraj się umieścić na zdjęciach swoich przyjaciół i rodzinę, ale zostaw na tyle dużo miejsca, abyś mógł stwierdzić, gdzie się znajdują. Chyba każdy z nas widział zdjęcie cioci Selmy przed pałacem, którego jednak nie było widać, bo ciocia zasłoniła go w całości.
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Praca w ciemni to nic strasznego. Pomogą ci w niej poradniki Ilford Darkroom Guides
Praca w ciemni to nic strasznego. Pomogą ci w niej poradniki Ilford Darkroom Guides
Stawiasz swoje pierwsze kroki w ręcznym wywoływaniu filmów i odbitek? A może po prostu chcesz odświeżyć swoją wiedzę? Okiełznanie analogowego środowiska pracy ułatwią...
31
0
Fotografia produktowa pod e-commerce - poradnik Jakuba Kaźmierczyka
Fotografia produktowa pod e-commerce - poradnik Jakuba Kaźmierczyka
Chcąc sprzedawać produkty w internecie musisz pokazać produkt, tak żeby zachęcić kupującego. Z drugiej strony wytyczne serwisów aukcyjnych mówią o zachowaniu idealnie białego tła. Jak...
50
1
Nick Turpin udostępnia za darmo 30-minutowy Masterclass o fotografii ulicznej
Nick Turpin udostępnia za darmo 30-minutowy Masterclass o fotografii ulicznej
Interesujesz się streetem? Zobacz jak podchodzi do niego jeden z najważniejszych współczesnych fotografów ulicznych, założyciel kolektywu In-Public, Nick...
182
0
Powiązane artykuły