"Trudne zdjęcia staną się łatwe" (część 1) - kurs fotografii cyfrowej

Jak zrobić dobry portret? Czym się kierować, żeby przywieźć z wakacyjnych podróży ciekawe zdjęcia? Jak fotografować architekturę: wnętrza i sylwetki budynków? Prezentujemy kolejną część "Kursu fotografii cyfrowej wydawnictwa Helion i Fotopolis.pl".
PORTRETY
Fotografia portretowa jest jedną z tych dziedzin, które są znacznie trudniejsze, niż się na pozór wydaje. Wykonanie dobrego portretu wymaga dobrego sprzętu, umiejętności i sprawnego współdziałania z osobą fotografowaną, lecz najważniejsze jest dobre oświetlenie.
Zawodowi fotograficy wykorzystują zwykle kilka lamp błyskowych z nakładkami zmiękczającymi. Większość fotografów portretowych ma swoje własne stałe preferencje dotyczące ustawienie świateł, które stosują do większości zadań fotografii portretowej. Ponieważ przez wiele lat dzień w dzień pracują z tymi samymi ustawieniami, mają czas na doszlifowanie parametrów oświetlenia tak, aby uzyskać jak najlepsze efekty.

Większość amatorów nie posiada wystarczającej ilości czasu ani środków, aby stosować tak złożone oświetlenie, ale na szczęście można robić doskonałe portrety przy znacznie prostszym oświetleniu.

Lampy błyskowe umieszczone na aparacie
Dobry portret można także zrobić przy użyciu lampy błyskowej umieszczonej na aparacie lub lampy wbudowanej. Jeśli jest to lampa wbudowana, należy mieć na uwadze, że powoduje ona występowanie bardzo ostrych, kontrastowych cieni. Zrób kilka zdjęć, obserwuj powstający cień i zmieniaj położenie fotografowanej osoby, aparatu i tła, aby w jak największym stopniu zniwelować cień. Rysunek 14.1 przedstawia portret górnej części ciała wykonany przy użyciu wbudowanej lampy błyskowej.

Portret ten został wykonany przy użyciu wbudowanej lampy błyskowej.
Lampa umieszczona na wysokości głowy osoby fotografowanej powoduje powstawanie za jej sylwetką cienia


Jak widać na rysunku 14.1, źródło wąskiej smugi światła, jakim jest wbudowana lampa błyskowa, powoduje powstawanie bardzo ciemnego, ostrego cienia tuż za fotografowanym obiektem. Aby jak najbardziej ograniczyć cień, staraj się ustawić osobę fotografowaną jak najbliżej tła. Chociaż zdjęcie jest prawidłowo naświetlone, z powodu cienia wydaje się zbyt ciemne.

Zewnętrzne lampy błyskowe
Jeśli Twój aparat posiada zewnętrzną lampę błyskową, możesz kupić specjalny przewód, który umożliwia odsunięcie lampy na bok od aparatu. Zdjęcie przedstawione na rysunku 14.2 wykonałem, odsuwając lampę około 90 cm dzięki zastosowaniu przewodu o długości 1,2 m. Uzyskane w ten sposób zdjęcie jest znacznie lepsze od pierwszego.

Rysunek 14.2. Odsunięcie lampy w prawo usunęło cień po jednej stronie sylwetki, ale spowodowało powstanie jeszcze głębszego cienia po drugiej stronie

Użycie odsuniętej od aparatu lampy eliminuje problem cienia rzucanego na tło, lecz wywołuje inny problem. Na rysunku 14.2 tło po lewej stronie fotografowanej osoby jest podświetlone, co eliminuje cień po tej stronie, ale równocześnie po prawej stronie mamy do czynienia z jeszcze głębszym cieniem. Odsunięta lampa powoduje także powstawanie cieni w okolicach punktów charakterystycznych twarzy, co nie jest jednak złym zjawiskiem. Cienie nadają twarzy wyraz i sprawiają, że portret jest bardziej realistyczny.

Co dwie lampy to nie jedna
Jeśli posiadasz dodatkową lampę z czujnikiem błysku (patrz rozdział 6, Niezbędne akcesoria), możesz użyć jej do oświetlenia tła. Aby uzyskać jak najlepsze rezultaty, musisz poeksperymentować z ustawieniami jasności błysku i położenia drugiej lampy zależnej, lecz gra jest warta świeczki, o czym możesz się przekonać, oglądając rysunek 14.3.
Lampa zależna rozwiązuje wszystkie problemy związane z cieniem. Cienie na tle znikają całkowicie, a finalne zdjęcie wygląda bardziej naturalnie.

Rysunek 14.3. Dodatkowa lampa zależna z czujnikiem błysku umieszczona za fotografowaną osobą pomaga usunąć cienie i powoduje, że obiekt wyraźnie odcina się od ciemnego tła


Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów
potrzebnych do wykonywania portretów


Niezbędne akcesoria:
  • gładkie tło.
Akcesoria opcjonalne:
  • zewnętrzna lampa błyskowa (lub dwie),
  • przewód połączeniowy (aby odsunąć lampę od aparatu),
  • czujnik błysku (w celu użycia więcej niż jednej lampy),
  • uchwyty do lamp,
  • statyw.
Rady i wskazówki:
  • Tło jest prawie tak samo istotne jak fotografowany obiekt. Pstrokate i obfite w szczegóły tła odwracają uwagę oglądającego od motywu głównego.
  • Używaj długich ogniskowych (odpowiadających zakresowi 85 - 105 mm w przypadku aparatów na film 35-milimetrowy). Krótsze ogniskowe wyciągają nosy i zniekształcają inne elementy twarzy - szpecą.
  • Ustawiaj duży otwór przysłony, aby zmniejszyć głębię ostrości, ale upewnij się, że głębia obejmuje całą twarz, od nosa do uszu.
  • Aparat ustaw trochę powyżej poziomu oczu osoby fotografowanej. Zdjęcia wykonane pod mniejszym kątem na pewno nie upiększają.
  • Jeśli fotografujesz przy użyciu wbudowanej lampy błyskowej lub lampy przymocowanej do aparatu, zadbaj o w miarę ciemne tło, aby cienie powstałe tuż za modelem lub modelką były niewidoczne. Fotografowana osoba powinna patrzeć nieznacznie w bok, żeby uniknąć efektu czerwonych oczu.
  • W celu zapewnienia równomiernego oświetlenia można użyć więcej niż jednej zewnętrznej lampy błyskowej. Uniesienie lampy powyżej głowy osoby fotografowanej zmniejsza cień za jej sylwetką, ale należy uważać, aby nie spowodować powstania cieni pod nosem i oczami.
  • Używaj statywu, aby stabilnie utrzymywać kadr.

Komentarze
Polecane artykuły
Jacek Deneka Fotografem Roku konkursu Drone Awards 2019
12 Lip 2019
Jacek Deneka został laureatem Drone Awards 2019. Jednak ta edycja konkursu okazała się wyjątkowo udana dla Polaków. W kategorii „Nature“ zwyciężył Jeremiasz Gądek, a zdjęcia Bartka Wierzbickiego, Grzegorza Tatara i Marcina Giby znalazły się w finałowej galerii.
1
Czy zdjęcia mogą coś zmienić? Te przyczyniły się do zakończenia pracy dzieci w USA
1 Lip 2019
Na początku XX wieku National Child Labour Comittee zatrudniło fotografa w celu udokumentowania wykorzystywania nieletnich do pracy na terenie Stanów Zjednoczonych. Był nim Lewis Hine, a zdjęcia, które wykonał, po raz pierwszy uświadomiły problem opinii publicznej.
0
Alexis Goodwin: „Może powstać niezwykły uliczny kadr, gdy zostanie potraktowany jak kampania reklamowa“
28 Cze 2019
Co się dzieje gdy profesjonalny retuszer i ilustrator sięga po fotografię jako środek wyrazu? Seria Alexisa Goodwina pod tytułem „Shanghai Dreams“ proponuje nam surrealistyczną wizję Szanghaju. Goodwin lawiruje między fantazją a rzeczywistością, uwypuklając codzienne czynności Szanghajczyków, które kształtują kulturę i atmosferę miasta.
2
e-oko.pl - sklep fotograficzny na „najwyższym poziomie”
24 Cze 2019
O marzeniu, które przerodziło się w rzeczywistość, potrzebie ciągłego doskonalenia, zmieniającym się rynku fotograficznym i o tym dlaczego warto skupić się na człowieku, a nie samych liczbach - rozmawialiśmy z Cezarym Janickim, współwłaścicielem e-oko.pl.
1