"Trudne zdjęcia staną się łatwe" (część 1) - kurs fotografii cyfrowej

0
Marta Majewska
19 Listopad 2003
Artykuł na: 4-5 minut
Jak zrobić dobry portret? Czym się kierować, żeby przywieźć z wakacyjnych podróży ciekawe zdjęcia? Jak fotografować architekturę: wnętrza i sylwetki budynków? Prezentujemy kolejną część "Kursu fotografii cyfrowej wydawnictwa Helion i Fotopolis.pl".
FOTOGRAFIA KRAJOBRAZOWA I PODRÓŻNICZA
Niewielu ludzi jedzie na wakacje bez aparatu. W każdym parku narodowym, kurorcie czy wielkim mieście na pewno spotkasz ludzi, którzy pstrykają zdjęcia wszystkiego, co znajdzie się na linii ich wzroku. Wykonanie dobrych zdjęć krajobrazowych i podróżniczych jest jednak znacznie trudniejsze, niż się wydaje. W tym rozdziale przeanalizujemy kilka zdjęć i zastanowimy się, dlaczego są dobre lub złe.

Pamiętaj o motywie głównym
Kiedy fotografujesz przepiękny krajobraz, pamiętaj, że zdjęcia muszą mieć motyw główny - coś, co przykuwa uwagę i wzbudza nasze zainteresowanie danym zdjęciem. Bez punktu skupienia uwagi fotografia jest nijaka i nieciekawa. Rysunek 14.4 ilustruje, jak łatwo zamienić nudne zdjęcie w interesującą fotografię.

Rysunek 14.4. To zdjęcie Skyline Arch jest poprawne z technicznego punktu widzenia, jednak brakuje na nim punktu skupienia uwagi - motywu głównego

Czy to zdjęcie przedstawia łuk, czy może ścieżkę prowadzącą do łuku? Trudno powiedzieć. Ostrość i parametry ekspozycji zostały ustawione perfekcyjnie, lecz kiedy patrzymy na to zdjęcie, widzimy tylko to, że łuk jest krzywy. Zdjęcie przedstawione na rysunku 14.5 jest znacznie lepsze.

Rysunek 14.5. Zbliżenie poprawia widoczność łuku. Drzewa i turysta dają wyobrażenie o gabarytach motywu głównego

Drugie zdjęcie dzięki zbliżeniu i umieszczeniu kilku detali na pierwszym planie informuje nas, jaki duży w rzeczywistości jest łuk. Pionowe elementy (drzewa i turysta) widoczne na zdjęciu to dla oglądającego punkty odniesienia, co podkreśla przekrzywienie łuku.

Zdjęcie na rysunku 14.5 podlega również zasadzie trzecich (patrz rozdział 15.), która mówi, że motyw główny (w tym przypadku łuk) powinien leżeć na przecięciu linii, które dzielą kadr na części trzecie.

Staraj się przekazać skalę obiektów
Podczas fotografowania krajobrazów ważne jest uświadamianie oglądającemu skali obiektów na zdjęciu. Bez punktu odniesienia widz nie wie, jak duży w rzeczywistości jest przedmiot na zdjęciu. Rysunek 14.6 przedstawia dwa podobne zdjęcia, na których wrażenie skali jest zupełnie różne.

Rysunek 14.6. Te dwa zdjęcia Wielkiego Kanionu pokazują, jakie znaczenie ma uświadomienie skali obiektów na zdjęciu

Zdjęcia te zostały wykonane w odstępie kilku sekund z tego samego punktu. Zdjęcie po lewej nie oddaje ogromu kanionu. Zdjęcie po prawej jest bardzo podobne, lecz widoczne są na nim sylwetki ludzi w punkcie widokowym znajdującym się nad kanionem. Na tle kanionu ludzie wyglądają jak krasnoludki, co daje wrażenie skali.

Małe rzeczy w wielkich miejscach
Kiedy zwiedzamy wielkie miasto, na przykład Nowy Jork, naturalnym odruchem staramy się zrobić wielkie zdjęcie wielkiego miasta. Jednak dopóki nie sfotografujemy taksówki przejeżdżającej przez rzekę New Jersey, nie będziemy mogli uchwycić całego Nowego Jorku - lub innego dużego miasta - na jednym zdjęciu.

Oczywiście, możesz - i powinieneś - robić standardowe ujęcia Statuy Wolności, Times Square (moje ulubione miejsce), Empire State Building i Chrysler Building oraz portu morskiego na South Street. Jednak wtedy Twój album ze zdjęciami z wakacji będzie wyglądał zupełnie tak samo, jak albumy innych wakacyjnych turystów odwiedzających Nowy Jork.

Zamiast dążyć do uzyskania wielkiego zdjęcia, szukaj małych elementów, które uczynią każde ujęcie niepowtarzalnym. Esencja i klimat miasta wyraża się często w detalach (patrz rysunek 14.7).

W czasie złej pogody też można zrobić dobre zdjęcia
Wielu ludzi myśli, że dobre zdjęcia krajobrazowe i podróżnicze można zrobić tylko w jasny, słoneczny dzień. Niestety, na pogodę wpływu nie mamy. Na szczęście brzydka pogoda nie musi być nieszczęściem - również w niesprzyjających warunkach pogodowych można zrobić interesujące, całkiem niezłe zdjęcia. Groźne niebo i rozproszone w pochmurny dzień światło może przyczynić się do powstania zdjęcia o niezwykłym, złowrogim nastroju. Rysunek 14.8 przedstawia dwa takie przykłady.

Rysunek 14.7. Jeśli nie możesz zrobić jednego dużego zdjęcia całego miasta, zrób wiele zdjęć rzeczy, które są dla danego miejsca charakterystyczne i czynią je wyjątkowym

Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Nie wiesz jaki film wybrać? Strona Filmtypes rozwieje twoje wątpliwości
Nie wiesz jaki film wybrać? Strona Filmtypes rozwieje twoje wątpliwości
Na początku przygody z fotografią analogową zorientowanie się w dostępnych materiałach i ich właściwościach może przysporzyć bólu głowy. Z pomocą przychodzi nowa...
60
0
62
0
3
0