III Biennale Fotografii w Poznaniu

25 kwietnia w Poznaniu rozpoczyna się III Biennale Fotografii. W Miejskiej Galerii Arsenał zaprezentowane zostaną prace twórców młodych i mniej znanych, wybranych przez sześciu kuratorów z całej Polski. Biennale towarzyszyć będą też inne wystawy, spotkanie i seminarium.
25 kwietnia w Miejskiej Galerii Arsenał w Poznaniu zainaugurowane zostanie III Biennale Fotografii. To fotograficzne wydarzenie odbywa się od 1998 roku, co dwa lata. Temat jest inny za każdym razem - inicjatorzy Biennale przyjęli, że fotografia jest rzeczywistością na tyle szybko się zmieniającą i dotykającą tak różnych problemów, że każdą jego edycję trzeba formułować na nowo. Pierwsze Biennale Fotografii poświęcone było Polom indywidualności i pokazywało osobowości polskiej fotografii - nazwiska znane i postawy zdefiniowane. Drugie, zorganizowane w 2000 roku, nosiło tytuł Krystalizacje i postawiło sobie za cel wskazanie oraz nazwanie we współczesnej fotografii różnych nurtów, tendencji, opcji, rodzących się i istniejących obok siebie.

Projekt "Ex oriente lux", fot. Andrzej Górski, Janów Podlaski, "stajnia" 2002

W 2003 roku Biennale zaprezentuje prace twórców raczej młodych i mniej znanych, w których rzeczywistość oglądana jest przez pryzmat indywidualnych doświadczeń. Kamera jest w nich towarzyszem i komentatorem problemów odmienności, tożsamości, realności, która czasem wydaje się nam nierealna. Nie chodzi tu jednak o fotografię reportażową, ale o fotografię, która reaguje na zastane zdarzenia wyrażając je w różnorodnej formie: od fotografii dwuwymiarowej po instalacje i projekcje multimedialne. Zaproszeni do wystawy artyści, wytypowani przez sześciu kuratorów z różnych ośrodków artystycznych w Polsce (Kraków, Wrocław, Gdańsk, Poznań, Łódź, Lublin) nie pokazują zdarzeń dramatycznych i tragicznych, wydarzeń z pierwszych stron gazet. W osobisty i dyskretny sposób przyglądają się temu, co zwyczajne, odkrywając w codzienności niecodzienność.

Sylwia Kowalczyk, Autoprojekcje (fragment), 2002

Nie-codzienność sugeruje takie rozumienie fotografii, w którym zaczyna ona łączyć rzeczywistość społeczną i artystyczną. Fotografia pełni tu szczególną funkcję: nazwałabym ją "towarzyszeniem" codzienności, w opozycji do emancypacyjnej funkcji fotografii awangardowej. Fotografia nie zmienia świata, lecz jest zawsze obok niego. Jednak nie jest przecież tak, że obraz fotograficzny jest neutralny. Spojrzenie "naznacza" rzeczywistość. Jednocześnie pozwala otworzyć obszar nie-codzienności. Świat zaczyna dziwić wtedy, kiedy jego fragmenty zostają przeniesione, wykadrowane, opowiedziane. Kiedy przestają po prostu "być", a zaczynają "być dla kogoś". Jednak nawet przy przekształceniu fotografia nadal dokumentuje nasze przebywanie w świecie. Nie-codzienność fotografii łączyłaby zatem niemożliwe: w bliskim znajdując dystans, w zwyczajnym - fascynujące. (kurator)

Wystawa fotografii Nie-codzienność prezentowana będzie w Galerii Miejskiej Arsenał od 25 kwietnia do 18 maja 2003 (Stary Rynek 3, tel./fax 61 852 95 01/02)

III Biennale towarzyszyć będą:

Sympozjum Nie-codzienność poruszające problematykę III Biennale Fotografii, 26 kwietnia (sobota), godz. 11.00 w Galerii Miejskiej Arsenał, z udziałem krytyków sztuki, teoretyków fotografii i artystów, m.in. Agnieszka Kurant, Józef Żuk-Piwkowski, Berislav Valušek (Chorwacja)

Spotkanie z Evą Rubinstein 24 kwietnia 2003, godzina 18, Sala Kominkowa Centrum Kultury Zamek

Wystawy:
*Centrum Kultury Zamek ul. Św. Marcin 80/82
Czarne na białym od 9 kwietnia do 4 maja 2003
Akt w czeskiej fotografii od 9 kwietnia do 4 maja 2003
Fotografie Gilberta Garcina od 23 kwietnia do 20 maja 2003
*Galeria "U Jezuitów" ul. Dominikańska 8, Poznań, tel/fax (0-61) 853 33 59
Krzysztof Cichosz Fotoinstalacje (przeczytaj więcej w dziale wystawy
Dotknięcie realności
*ABC Gallery ul.Wroniecka 17, tel. (0-61) 853-02-91/ 92
Widzialne-niewidzialne
Nenad Fabijanić (Chorwacja)
*Galeria "Fotoplastykon", ul. Św. Marcin 53a, tel/fax: 061 853 77 88
Portret

Więcej informacji na stronach Galerii Miejskiej Arsenał i Centrum Kultury Zamek
Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
1
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12