Waldemar Jama i "Paralaksa"

W Małej Galerii ZPAF właśnie rozpoczęła się wystawa najnowszego cyklu fotografii Waldemara Jamy. Lalki i manekiny, które artysta fotografuje od lat stały się teraz narzędziem do ciekawej interpretacji sensu paralaksy.
Waldemar Jama od lat 60-tych fotografuje manekiny, teatralne marionetki, kukiełki oraz fantomy. Jest to świat wizerunków będący "sygnałem do bezpośredniej konfrontacji z realnością świata", jak pisze Adam Sobota w jednym ze swoich ostatnich esejów. Najnowszy cykl fotografii Jamy, na którym nieodmiennie pojawiają się nieożywieni bohaterowie, artysta nazwał Paralaksą. Termin PARALAKSA oznacza błąd w odczytywaniu wskazań przyrządów w wyniku nieodpowiedniego ustawienia oka wobec ustanowionej skali. W rozumieniu czysto fotograficznym oznacza nieco inny zakres widzenia obrazu wobec tego co można zobaczyć w celowniku aparatu.

fot. Waldemar Jama, Paralaksa

Według kuratora wystawy, Marka Grygla: Dla autora lalki są naiwną imitacją człowieka, jego ukrytych zachowań, pewnej tajemnicy wiodącej w stronę nieodgadnionej pustki i rozpaczy, coś maskują, ukrywają, ich odbiór związany jest zawsze z pewnym "przesunięciem".

Jama zmienia położenie poszczególnych, fragmentarycznych elementów: nakłada korpusy manekinów na ich bezwłose głowy, ręce lalek na ich nóżki oraz zestawia korpusy w nowe geometryzujące kształty i figury. Co w ten sposób chciał osiągnąć? Czy jest to nowa interpretacja terminu Paralaksa, którym metaforycznie nazwał swój nowy cykl?

fot. Waldemar Jama, Paralaksa

Jest to próba dopasowania poszczególnych elementów i ich jednoczesnej dekonstrukcji. Autorowi chodzi zapewne o odczucie błędu, przesunięcia, owej "paralaksy" nie tylko w odniesieniu do materialnej substancji tych przedmiotów ale również w odczytaniu stanu ich ducha - jeśli przyjmiemy umownie, że z takim stanem mamy tutaj do czynienia. Jest to jednocześnie poszukiwanie "syntezy pewnych postaw, które determinują ludzi" jak napisał w jednym z listów. (Marek Grygiel)

Ekspozycja fotografii z najnowszego cyklu Waldemara Jamy Paralaksa prezentowana będzie w Małej Galerii ZPAF w Warszawie (pl. Zamkowy 8) do końca kwietnia 2003.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
7
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0