Wystawa "Nieoczywiste 09" - dyplomy ASP w Poznaniu

Autor: Marcin Grabowiecki

29 Wrzesień 2009
Artykuł na: 4-5 minut
Pod tytułem "Nieoczywiste 09" kryje się wystawa dyplomów studentów fotografii Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Wernisaż odbędzie się 3 października o godz. 19.00. Całą prezentację można już oglądać od 25 października.

Katedra Fotografii i Zaoczne Studium Fotografii Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu zapraszają na wystawę "Nieoczywiste 09". Zobaczymy na niej dyplomy studentów fotografii Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.

Prezentowana w przestrzeni Starego Browaru wystawa wybranych dyplomów studentów z Katedry Fotografii na poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych stwarza możliwość nie tylko przyjrzenia się indywidualnym projektom, ale daje też pogląd na obecne tendencje i kierunki zauważalne w projektach absolwentów. Wspólnym mianownikiem dla większości prac pozostaje tylko lub aż medium fotograficzne, pojmowane i wykorzystywane bardzo różnorodnie. Dokonany przez promotorów (Krzysztofa J. Baranowskiego, Piotra Chojnackiego, Andrzeja P. Florkowskiego, Piotra Wołyńskiego, Natalię LL i Grzegorza Przyborka) wybór prac eksponowanych wskazuje, iż fotografia dokumentalna pozostaje raczej na marginesie poszukiwań studentów. Jednocześnie widoczne jest większe zainteresowanie tematami i nurtami obecnymi na scenie międzynarodowej, niż tradycją rodzimą. Jedną z najczęściej stosowanych strategii pozostaje ta, którą Charlotte Cotton nazywa "fotograficznym tableau". Jak podkreśla badaczka zasadniczym wyróżnikiem tego typu przedstawień jest ukazanie pewnej narracji w obrębie ram jednego obrazu, przy czym narracja ta pozostaje inscenizacją zaaranżowaną przez artystę. Choć sytuacja ta nie wyklucza funkcjonowania jednej pracy, jako elementu większej serii, to jednak seria prac nigdy nie konstytuuje zależności narracyjnej typowej dla foto-esejów. Niewątpliwie z koncepcji bliskiej założeniom fotograficznego tableau, aczkolwiek nierzadko zmodyfikowanej wyrastają m.in. prace Michała Bugalskiego, Mirosława Czerniaka, Agaty Grzych, Agaty Łogonowicz i Agnieszki Świercz. "Cyrk" Grzych stanowi skrajną realizację tej idei. W tym przypadku bohaterami obrazowych inscenizacji stają się bowiem postaci [ kukiełki wycięte z innych fotografii i odgrywające swe role w sfotografowanej rzeczywistości.

Natomiast "Moje haiku" Świercz nawiązuje, zgodnie z tytułem, do zapisu pojedynczego doświadczenia, szczególnej chwili, jak pisał Czesław Miłosz definiując tę japońską formę poetycką: "(...) w której intuicyjnie pojmujemy głębszą, zasadniczą rzeczywistość ukrytą w rzeczach lub ludziach." Z kolei Bugalski w cyklu "Nie trzeba udowadniać, że się kiedyś żyło" niekiedy rezygnuje z wprowadzania narracji i koncentruje się przede wszystkim na wymownym, zaaranżowanym studium postaci w ich intymnym otoczeniu. Nawiązanie do nurtu fotografii intymnej, skupionej na prywatnym życiu codziennym, dochodzi do głosu także w "Człowieku w środku" Piotra Czarneckiego. W tej monumentalnej fotografii (2x5 m) artysta przywołuje archetyp rodziny, podejmując zagadnienie konwencji jej przestawiania oraz problematyzując jej funkcjonowanie w kulturze chrześcijańskiej (cytaty z Biblii pokrywają całą powierzchnię obrazu). Wśród fotograficznych studiów postaci, projektów intermedialnych, czy video artu warto zwrócić jeszcze uwagę na prace Magdaleny Jastrzębskiej i Macieja Ślusarka. W "Szeregowy, Kapral, Oficer, Generał" Ślusarek wykorzystuje status nadawany przez mundur wojskowy konotujący określone cechy i pozycję. Jastrzębska natomiast sprostała trudnemu zadaniu, jakim jest świadome wykorzystanie mediów w projekcie o charakterze intermedialnym. Ukazując ciekawą, wielopoziomową grę pomiędzy tym, co zewnętrzne i tym, co wewnętrzne, "The Peephole" w przemyślany i uzasadniony semantycznie sposób łączy instalację (biała kanapa, stolik oraz półki) z kolorowymi fotografiami różnorakich wnętrz mieszkalnych, widocznych jedynie przez wizjery umieszczone w poszczególnych elementach mebli.

Polifoniczny charakter wystawy zarówno w warstwie formalnej, jak i tematycznej obrazuje mnogość poszukiwań oraz świadczy o otwartości profesorów prowadzących dyplomy, a tym samym o charakterze poznańskiej Katedry Fotografii. Podjęta niegdyś decyzja o zniesieniu nazw nadających formalne ramy pracowni i ograniczenie jedynie do rozróżnienia numerowego potwierdza dążenie do wyzbywania się sztucznych ograniczeń, które mogłyby się stać balastem dla eksperymentujących studentów.

Nieoczywiste 09

Wystawa dyplomów studentów fotografii Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu

Wernisaż: 3.10, godz. 19:00
Termin: 25.09-6.10

Słodownia Starego Browaru poziom +1 i +2
ul. Półwiejska 42
Poznań

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Spotkania, warsztaty, wystawy i reaktywacja Galerii Bezdomnej Tomka Sikory - nadchodzi Photo Summit Day 2024
Spotkania, warsztaty, wystawy i reaktywacja Galerii Bezdomnej Tomka Sikory - nadchodzi Photo...
Już 10 maja we Wrocławiu startuje Photo Summit Day, czyli wyjątkowy, darmowy festiwal skierowany do pasjonatów fotografii z Dolnego Śląska. W harmonogramie warsztaty, wystawy,...
5
Startuje weekend z Poznańską Nagrodą Fotograficzną - ogłoszenie zwycięzców, wystawa pokonkursowa i spotkania z twórcami
Startuje weekend z Poznańską Nagrodą Fotograficzną - ogłoszenie zwycięzców, wystawa pokonkursowa i...
Już dziś poznamy zwyciezców 1. edycji konkursu fotografii dokumentalnej Poznańska Nagroda Fotograficzna. O godzinie 18.00 w Starym Browarze wystartuje wystawa pokonkursowa połączona ze...
6
Przepływ - menstruacja oczami kobiecego kolektywu TiT
Przepływ - menstruacja oczami kobiecego kolektywu TiT
“Przypływ”, najnowsza wystawa w Łazędze Poznańskiej, przybliża widzom rzadko poruszany temat menstruacji oraz menopauzy. Wernisaż 11 maja o godz. 18.00.
4
Powiązane artykuły