"Ikony cierpienia" Ewy Harabasz w Galerii Arsenał

Już po raz jedenasty w Poznaniu będą obchodzone "Dni Judaizmu". W ramach uroczystości odbędą się spotkania, pokazy filmowe oraz wystawy, m.in. Ewy Harabasz w Galerii Arseał. Artystka na podstawie fotografii z pierwszych stron gazet z całego świata i malarstwa zainspirowanego sztuką bizantyjską tworzy współczesne ikony. Otwarcie wystawy nastąpi w piątek, 11 stycznia 2008 roku.
Ewa Harabasz pochodzi z Częstochowy. Oprócz medycyny na Akademii Medycznej w Polsce, studiowała grafikę i malarstwo w Detroit (M.F.A., Wayne State University i B.F.A., College for Creative Studies). Swoje prace prezentowała na kilku wystawach indywidualnych, m.in.: Icons, Luxe Gallery Nowy York, USA (2007), "Icon Station", John Hartell Gallery, Cornell University (2007) oraz kilkunastu prezentacjach zbiorowych, m.in.: APEX Art, Manhattan, Nowy York, USA (2007), POZA, Real Art Ways Hartford (2006), "Second Language", Williams Tower Gallery Houston, USA (2004), "An Imagined Conversation", Brooklyn Jewish Arts Brooklyn, Nowy York (2003).

Ewa Hrabasz "Ikony cierpienia"

Najnowsze prace Ewy Harabasz to "współczesne ikony", w których na wizualne klisze z mass mediów nakładają się inspiracje religijną sztuką ikon i gotyckiego malarstwa. - napisała Bożena Czubak - Sceny i postaci z fotografii prasowych ilustrujących doniesienia o kolejnych wojnach i kataklizmach, artystka przemalowuje i umieszcza na złotym tle z jego symbolicznymi implikacjami sięgającymi duchowych odniesień w złoceniach bizantyjskich ikon czy wczesnośredniowiecznych przedstawieniach religijnych.

Sceny lub zbliżenia z kadrów z wojny w Bośni, Iraku, tragedii w Besłanie, ataku terrorystycznego w londyńskim metrze tracą swój reportażowy charakter. Te "współczesne ikony wojny i cierpienia", według słów autorki tekstu do katalogu towarzyszącego wystawie, mimo religijnych skojarzeń nie nadają się do kontemplacji. Harabasz przyjmuje bardziej krytyczny punkt widzenia, sprzeciwiając się wiktymizacji ofiar współczesnych kataklizmów, czy medialnym praktykom kreowania ich na mimowolnych bohaterów. Wbrew uniwersalizacji tych przedstawień, sakralizacji ich kontekstu, nasyca je dwuznacznością cechującą wszelkie obrazy cierpienia, które jednocześnie uwodzą wizualną atrakcyjnością.


Ewa Hrabasz "Ikony cierpienia"

Pochodząca z Polski (z Częstochowy) artystka zespala w swoich pracach dość odległe inspiracje, pozując postaci z pierwszych stron "New York Times'a" na prawosławnych Świętych, zaś fotograficzne wydruki łącząc z dawnymi technikami malarstwa na drewnie. - kurator wystawy, Bożena Czubak


Ewa Harabasz Ikony cierpienia
11 - 27.I.2008
Wernisaż: 11.01.2008 godzina 18:00

Galeria Miejska "Arsenał"
Stary Rynek 3, Poznań

słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0