"Betonowe dziedzictwo" w CSW - blokowiska oczami artystów

0
Marta Majewska
11 Lipiec 2007
Artykuł na: 4-5 minut
Do 2 września w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej prezentowana jest ekspozycja poświęcona fenomenowi osiedli z wielkiej płyty. W projekcie "Betonowe dziedzictwo. Od Le Corbusiera do blokersów" udział biorą artyści różnych dziedzin, w tym zarówno znani, jak i młodzi fotografowie.
Punktem wyjścia ekspozycji jest postać architekta - Le Corbusiera, nazwanego "papieżem modernizmu", ale jednocześnie "Leninem architektury". Razem z innymi architektami swojej generacji Le Corbusier sformułował idee, które legły u podstaw realizacji współczesnych, masowo powstających osiedli mieszkaniowych. Współcześnie mieszkanie, blok - i szerzej - osiedle z wielkiej płyty - jest ramą, która w dużej mierze determinuje warunki bytowe i świadomość milionów ludzi w Polsce i na świecie - i jest przedmiotem dyskusji o subkulturach, patalogiach, estetyce oraz przyszłości blokowisk.

Blok, reż. Hieronim Neumann, 1982

Na wystawie możemy oglądać oryginalne plany osiedli mieszkaniowych Le Corbusiera, rysunki oraz makietę i archiwalną dokumentację fotograficzną dotyczącą Jednostki Marsylskiej - archetypu bloku mieszkalnego jako maszyny do mieszkania - jak określają ją kuratorzy wystawy Ewa Gorządek i Stach Szabłowski. W tekście kuratorskim możemy także przeczytać: W Polsce corbusierowska idea domu jako funkcjonalistycznej "maszyny do mieszkania" doczekała się dwuznacznego urzeczywistnienia; modernistyczna utopia spełniła się na wielką skalę, ale jednocześnie uległa daleko idącej deformacji, czasem wręcz patologii. Bloki, wielka płyta, prefabrykowane budownictwo stało się w czasach najnowszych obiektem miażdżącej krytyki. Neguje się zarówno monotonną, "szarą", "betonową" estetykę blokowisk, oferowane przez nie standardy, jak i zachowania społeczne generowane przez tego rodzaju otoczenie architektoniczne. W potocznej opinii bloki są wylęgarnią wszelkiego rodzaju patologii, z (sub)kulturą "blokersów" na czele.

Katarzyna Józefowicz, Dywan, 2000

Ekspozycja prezentuje zarówno dzieła znane (np. Bródno 2000 Pawła Althamera, Z mojego okna Józefa Robakowskiego czy Falowiec Julity Wójcik), jak i projekty, które powstały specjalnie z myślą o tej wystawie. Zobaczymy prace fotografów (m.in. Kuba Bąkowski, Rafał Bujnowski, Michał Budny, Mikołaj Długosz, Aneta Grzeszykowska&Jan Smaga, Katarzyna Józefowicz, Julia Staniszewska, grupa Twożywo, Maria Zbąska) i innych twórców (wideo, muzyka, plany architektoniczne).

Betonowe dziedzictwo prezentuje różne artystyczne głosy w dyskusji o blokowisku: od estetycznej fascynacji ich homogeniczną, zgeometryzowaną przestrzenią (np. w pracach Nicolasa Grospierre'a czy Michała Budnego), przez projekty o charakterze dokumentacyjnym, społecznym i analitycznym, po futurologiczne spekulacje na temat przyszłości osiedli z wielkiej płyty (np. w wideo Jarosława Kozakiewicza). - podkreślają kuratorzy.

"Betonowe dziedzictwo. Od Le Corbusiera do blokersów"
do 2 września 2007
Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski
Al. Ujazdowskie 6
Warszawa

Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Mistrzowie czeskiej fotografii we Wrocławiu
Mistrzowie czeskiej fotografii we Wrocławiu
Dokonania czeskich twórców na trwałe zapisały się na kartach historii światowej fotografii. Najciekawsze prace przedstawicieli głównych nurtów do 25 października można...
0
0
#NoBeautyInPlastic - wystawa Daniela Petryczkiewicza w Hali Koszyki
#NoBeautyInPlastic - wystawa Daniela Petryczkiewicza w Hali Koszyki
Projekt #NoBeautyInPlastic jest niemy. Zafoliowany. Nie wydaje dźwięków ani oddechów. Modele owinięci folią wyglądają jakby się dusili, tak jak Ziemia tonąca w...
21
0
Fujifilm partnerem Warszawskiej Szkoły Fotografii i Grafiki Projektowej. Średni format dla każdego słuchacza
Fujifilm partnerem Warszawskiej Szkoły Fotografii i Grafiki Projektowej. Średni format dla każdego...
Producent poinformował o zawiązaniu współpracy z WSFiGP. Wszyscy słuchacze będą mogli od teraz bezpłatnie korzystać z aparatów Fujifilm X oraz GFX.
18
0
Powiązane artykuły