"Betonowe dziedzictwo" w CSW - blokowiska oczami artystów

Do 2 września w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej prezentowana jest ekspozycja poświęcona fenomenowi osiedli z wielkiej płyty. W projekcie "Betonowe dziedzictwo. Od Le Corbusiera do blokersów" udział biorą artyści różnych dziedzin, w tym zarówno znani, jak i młodzi fotografowie.
Punktem wyjścia ekspozycji jest postać architekta - Le Corbusiera, nazwanego "papieżem modernizmu", ale jednocześnie "Leninem architektury". Razem z innymi architektami swojej generacji Le Corbusier sformułował idee, które legły u podstaw realizacji współczesnych, masowo powstających osiedli mieszkaniowych. Współcześnie mieszkanie, blok - i szerzej - osiedle z wielkiej płyty - jest ramą, która w dużej mierze determinuje warunki bytowe i świadomość milionów ludzi w Polsce i na świecie - i jest przedmiotem dyskusji o subkulturach, patalogiach, estetyce oraz przyszłości blokowisk.

Blok, reż. Hieronim Neumann, 1982

Na wystawie możemy oglądać oryginalne plany osiedli mieszkaniowych Le Corbusiera, rysunki oraz makietę i archiwalną dokumentację fotograficzną dotyczącą Jednostki Marsylskiej - archetypu bloku mieszkalnego jako maszyny do mieszkania - jak określają ją kuratorzy wystawy Ewa Gorządek i Stach Szabłowski. W tekście kuratorskim możemy także przeczytać: W Polsce corbusierowska idea domu jako funkcjonalistycznej "maszyny do mieszkania" doczekała się dwuznacznego urzeczywistnienia; modernistyczna utopia spełniła się na wielką skalę, ale jednocześnie uległa daleko idącej deformacji, czasem wręcz patologii. Bloki, wielka płyta, prefabrykowane budownictwo stało się w czasach najnowszych obiektem miażdżącej krytyki. Neguje się zarówno monotonną, "szarą", "betonową" estetykę blokowisk, oferowane przez nie standardy, jak i zachowania społeczne generowane przez tego rodzaju otoczenie architektoniczne. W potocznej opinii bloki są wylęgarnią wszelkiego rodzaju patologii, z (sub)kulturą "blokersów" na czele.

Katarzyna Józefowicz, Dywan, 2000

Ekspozycja prezentuje zarówno dzieła znane (np. Bródno 2000 Pawła Althamera, Z mojego okna Józefa Robakowskiego czy Falowiec Julity Wójcik), jak i projekty, które powstały specjalnie z myślą o tej wystawie. Zobaczymy prace fotografów (m.in. Kuba Bąkowski, Rafał Bujnowski, Michał Budny, Mikołaj Długosz, Aneta Grzeszykowska&Jan Smaga, Katarzyna Józefowicz, Julia Staniszewska, grupa Twożywo, Maria Zbąska) i innych twórców (wideo, muzyka, plany architektoniczne).

Betonowe dziedzictwo prezentuje różne artystyczne głosy w dyskusji o blokowisku: od estetycznej fascynacji ich homogeniczną, zgeometryzowaną przestrzenią (np. w pracach Nicolasa Grospierre'a czy Michała Budnego), przez projekty o charakterze dokumentacyjnym, społecznym i analitycznym, po futurologiczne spekulacje na temat przyszłości osiedli z wielkiej płyty (np. w wideo Jarosława Kozakiewicza). - podkreślają kuratorzy.

"Betonowe dziedzictwo. Od Le Corbusiera do blokersów"
do 2 września 2007
Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski
Al. Ujazdowskie 6
Warszawa
Komentarze
Polecane artykuły
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!