"Betonowe dziedzictwo" w CSW - blokowiska oczami artystów

Do 2 września w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej prezentowana jest ekspozycja poświęcona fenomenowi osiedli z wielkiej płyty. W projekcie "Betonowe dziedzictwo. Od Le Corbusiera do blokersów" udział biorą artyści różnych dziedzin, w tym zarówno znani, jak i młodzi fotografowie.
Punktem wyjścia ekspozycji jest postać architekta - Le Corbusiera, nazwanego "papieżem modernizmu", ale jednocześnie "Leninem architektury". Razem z innymi architektami swojej generacji Le Corbusier sformułował idee, które legły u podstaw realizacji współczesnych, masowo powstających osiedli mieszkaniowych. Współcześnie mieszkanie, blok - i szerzej - osiedle z wielkiej płyty - jest ramą, która w dużej mierze determinuje warunki bytowe i świadomość milionów ludzi w Polsce i na świecie - i jest przedmiotem dyskusji o subkulturach, patalogiach, estetyce oraz przyszłości blokowisk.

Blok, reż. Hieronim Neumann, 1982

Na wystawie możemy oglądać oryginalne plany osiedli mieszkaniowych Le Corbusiera, rysunki oraz makietę i archiwalną dokumentację fotograficzną dotyczącą Jednostki Marsylskiej - archetypu bloku mieszkalnego jako maszyny do mieszkania - jak określają ją kuratorzy wystawy Ewa Gorządek i Stach Szabłowski. W tekście kuratorskim możemy także przeczytać: W Polsce corbusierowska idea domu jako funkcjonalistycznej "maszyny do mieszkania" doczekała się dwuznacznego urzeczywistnienia; modernistyczna utopia spełniła się na wielką skalę, ale jednocześnie uległa daleko idącej deformacji, czasem wręcz patologii. Bloki, wielka płyta, prefabrykowane budownictwo stało się w czasach najnowszych obiektem miażdżącej krytyki. Neguje się zarówno monotonną, "szarą", "betonową" estetykę blokowisk, oferowane przez nie standardy, jak i zachowania społeczne generowane przez tego rodzaju otoczenie architektoniczne. W potocznej opinii bloki są wylęgarnią wszelkiego rodzaju patologii, z (sub)kulturą "blokersów" na czele.

Katarzyna Józefowicz, Dywan, 2000

Ekspozycja prezentuje zarówno dzieła znane (np. Bródno 2000 Pawła Althamera, Z mojego okna Józefa Robakowskiego czy Falowiec Julity Wójcik), jak i projekty, które powstały specjalnie z myślą o tej wystawie. Zobaczymy prace fotografów (m.in. Kuba Bąkowski, Rafał Bujnowski, Michał Budny, Mikołaj Długosz, Aneta Grzeszykowska&Jan Smaga, Katarzyna Józefowicz, Julia Staniszewska, grupa Twożywo, Maria Zbąska) i innych twórców (wideo, muzyka, plany architektoniczne).

Betonowe dziedzictwo prezentuje różne artystyczne głosy w dyskusji o blokowisku: od estetycznej fascynacji ich homogeniczną, zgeometryzowaną przestrzenią (np. w pracach Nicolasa Grospierre'a czy Michała Budnego), przez projekty o charakterze dokumentacyjnym, społecznym i analitycznym, po futurologiczne spekulacje na temat przyszłości osiedli z wielkiej płyty (np. w wideo Jarosława Kozakiewicza). - podkreślają kuratorzy.

"Betonowe dziedzictwo. Od Le Corbusiera do blokersów"
do 2 września 2007
Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski
Al. Ujazdowskie 6
Warszawa
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0