Maurycy Gomulicki "Kultura i beton"

Maurycy Gomulicki to fotografik, twórca obiektów, aranżacji przestrzennych, książek artystycznych, fotograficznych dzienników z podróży codziennych i egzotycznych, krótkich form filmowych oraz kolekcjoner. Jego projekt "Pink not Dead" prezentowany jako szósta odsłona cyklu "W centrum uwagi" można było zobaczyć rok temu w warszawskim CSW. Tym razem, w Galerii Kordegarda pokazany zostanie cykl fotograficznych portretów poświęconych Warszawie. Wystawa Maurycego Gomulickiego "Kultura i beton" to kolejny portret miasta z cyklu "Pokój z widokiem".
Maurycy Gomulicki urodził się w 1969 roku w Warszawie. W latach 1987-1992 studiował grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; 1997 - 1998 Centro Multimedia del Centro Nacional de las Artes, México D.F.; 1994 Nuova Accademia di Belle Arti, Mediolan; 1992 - 1993 Facultat de Bellas Artes, Barcelona.

W piśmie "Machina" prowadził rubrykę poświęconą najdziwniejszym gadżetom świata zatytułowana Rzecz kultowa (później kontynuował ją we "Fluidzie"). W ramach projektu MEXXXICO Erotica Shop Gomulicki w Meksyku zaprojektował wspólnie z Jorge Covarrubias i Salvadorem Quiroz, sieć różowych sex-shopów. Przez szereg lat projektował okładki do książek naukowych w wydawnictwie PWN oraz ilustracje dla dzieci w miesięczniku "Pentliczek". Publikował m.in. w pismach "Fluid", "Piktogram - talking pictures magazine" i "Trzaskopismo". Zilustrował ponadto meksykańskie wydanie "Iwony, księżniczki Burgunda" Witolda Gombrowicza (Yvonne, Princesa de Borgo/a Mexico: El Milagro, 1996).

Gomulicki na swoim koncie ma 5 filmów animowanych. Wspólnie z Jeronimo Hagermanem w 2006 roku wydal album fotograficzny Funebre, poświęcony fantazjom pogrzebowym w różnych częściach świata. Swoje grafiki komputerowe, rysunki, instalacje, fotografie, prezentował m.in. w Muzeum Warszawskiej ASP, Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego i Małej Galerii ZPAF CSW w Warszawie, Galerii FF w Łodzi, Centre d'Art Contemporain w Grenoble (1992), Ernst Múzeum w Budapeszcie (1997), a także podczas Triennale of Painting i Triennale of Print w Osace (1990, 1991), Miesiąca Fotografii w Bratysławie (1997), Energy Stills, SAPS, México DF, Meksyk (2003), "Za czerwonym horyzontem"/"Beyond The Red Horizon" (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, ROSIZO/Moskwa; 2004), Videobrasil, SESC, Sao Paulo, Brazylia - Detonadores, OPA, Guadalajara, Meksyk (2005).W 2006 roku w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie odbyła się zbiorowa wystawa projektu Gomulickiego zatytułowana "Pink not Dead" z udziałem zaproszonych przez niego artystów z Polski i Meksyku. Artysta mieszka i pracuje w Meksyku i Warszawie.

fot. Maurycy Gomulicki z wystawy "Kultura i beton"

Poniżej zamieszczamy tekst o wystawie dostarczony przez organizatorów:

Fotograficzne portrety miast autorstwa Maurycego Gomulickiego odkrywają fragmenty przestrzeni umykające spojrzeniu mniej uważnego przechodnia. Znane są jego cykle fotograficzne z Meksyku, Odessy, St. Petersburga i Moskwy. Jednak najwięcej prac artysta poświęcił Warszawie. Tworzą one swoisty anty-album ukazujący małą architekturę, dzikie zakątki odkryte w centrum, czy elementy z innej rzeczywistości dostrzeżone w miejskiej przestrzeni. Przygotowana przez Gomulickiego książka o Warszawie zawierająca zdjęcia jego autorstwa i teksty o mieście napisane przez zaproszonych autorów ukaże się niebawem nakładem wydawnictwa Fundacji Bęc Zmiana.

W Kordegardzie fragmenty warszawskiego cyklu spotkają się z cytatami z albumu o Warszawie końca lat 60., autorstwa wybitnego fotografika, ucznia Jana Bułhaka - Edmunda Kupieckiego. Album Kupieckiego to jeden z klasyków książki o Warszawie. Piękne czarno-białe zdjęcia prezentują oficjalny portret Warszawy, dając nam możliwość zobaczenia wcieleń architektonicznego soc-modernizmu w stanie pierwotnym, niezeszpeconym późniejszymi przybudówkami czy degradacją związaną z upływem czasu.

Gomulicki przedstawia w Kordegardzie wybór swoich fotografii skonfrontowany z powiększeniami niektórych zdjęć z opisanego albumu. Na instalację fotograficzną składają się wycięte w kształt koła, powiększenia zdjęć. Warszawę sprzed trzydziestu kilku lat ukazaną z lotu ptaka lub od strony wielkich architektonicznych realizacji (w obiektywie Kupieckiego), konfrontuje z Warszawą nieoczywistego piękna utrwaloną na zdjęciach własnego autorstwa. Na tle czarno-białych fotografii prezentuje tęczę z barwnych grzbietów książek ze sławnej serii NIKE opublikowanej przez wyd. Czytelnik, która stanowiła rodzaj poodwilżowego okna na świat. Z trudem zdobyte książki pieczołowicie ustawiano na półkach domowych regałów. Tak zapamiętana przez Maurycego z dzieciństwa, kulturalna architektura wnętrz, zainspirowała go do stworzenia tej instalacji.
- kurator Magda Kardasz


Maurycy Gomulicki Kultura i beton
8.05 - 8.07.2007
wernisaż wystawy: 7 maja 2007 godzina 19

Galeria Kordegarda
Krakowskie Przedmieście 15/17
00-071 Warszawa

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0