"Trzy spojrzenia" Mariana Schmidta w Luksferze

MFF 07. W najbliższy czwartek, 26 kwietnia 2007 roku w warszawskiej Luksferze odbędzie się wernisaż dyrektora Warszawskiej Szkoły Fotografii, cenionego artysty - Mariana Schmidta. Na ekspozycji zaprezentowanych zostanie ponad pięćdziesiąt prac, z których połowa nie była wcześniej wystawiana. Część stanowić będą zupełnie nowe zdjęcia z ostatnich podróży artysty do Rumunii, na Kretę oraz z Bliskiego Wschodu: Izraela, Jordanii i Turcji. Razem z wernisażem odbędzie się spotkanie prasowe poświęcone 6. Fotofestiwalowi w Łodzi.
fot. Marian Schmidt

Marian Schmidt urodził się w Żyrardowie w 1945 roku. Wychował się w Wenezueli i w Stanach Zjednoczonych. Zanim na dobre zainteresował się w fotografią, zajmował się matematyką, reżyserią filmową, muzyką i dziennikarstwem. Od 1978 do 1980 roku pracował dla nowojorskiej agencji fotograficznej Black Star w rejonie Zatoki Perskiej, natomiast w 1980 roku osiedlił się w Paryżu, gdzie współpracował z prestiżową agencją fotograficzną Rapho. Z tą agencją związał się na stałe i zaprzyjaźnił z najwybitniejszymi fotografami reprezentującymi nurt fotografii humanistycznej: Robertem Doisneau, Edouardem Boubatem i Willym Ronisem.
Schmidt wykładał w ASP w Poznaniu oraz w łódzkiej Szkole Filmowej, gdzie w 2002 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dyscyplinie fotografia artystyczna. Obecnie jest dyrektorem i wykładowcą Warszawskiej Szkoły Fotografii. Jest autorem albumu Hommes de science wydanego przez wydawnictwo Hermann w Paryżu. W 1994 ukazał się album fotograficzny Marian Schmidt wydany w Paryżu przez wydawnictwo Cercle d'art. Jest także autorem albumu Niecodzienne rozmowy z ks. Janem Twardowskim wydanego w Warszawie przez wydawnictwo Prószyński i S-ka w 2000 roku.

Na swoim koncie ma ponad pięćdziesiąt prestiżowych wystaw fotograficznych m.in. w Nowym Jorku, Berlinie, Paryżu, Londynie, Tokio, Zurychu, Dreźnie, Fort-de-France, Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Szczecinie, Łodzi i Żyrardowie. Jego fotografie znajdują się w zbiorach Muzeum Fotografii w Charleroi (Belgia), Muzeum Folkwang (Essen), Bibliotece Narodowej (Paryż), Muzeum Narodowym (Gdańsk), Bibliotece Historii Współczesnej (Paryż), Ministerstwie Badań Naukowych i Technologii (Paryż), Muzeum Mazowsza Zachodniego (Żyrardów), Leica (Solms), Kodak-Pathé (Paryż) oraz w kolekcjach prywatnych w Stanach Zjednoczonych, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Włoszech, Belgii, Islandii i Polsce.

fot. Marian Schmidt

Poniżej publikujemy materiały prasowe:

Fotografie Mariana Schmidta można podzielić na trzy różne kierunki. Każdy z tych kierunków wymaga innego spojrzenia, innej techniki i często innego sprzętu: fotografia humanistyczna, portret, metafora pejzażu (naturalnego i miejskiego). Sceny miejskie, w których autor znajduje się zawsze we właściwym miejscu i właściwym momencie, aby opowiedzieć wielowątkową historię o ludziach i ich otoczeniu. Portrety to spotkania z nietuzinkowymi postaciami, które poznajemy przez zdjęcie. Nie tylko widzimy twarze, ale poznajemy ich osobowość, rozpoznajemy emocje i stan ducha. Pejzaż to kolejne, zupełnie nowe spojrzenie Mariana Schmidta - metaforyczne przedstawienie otaczającego świata. Abstrakcyjne faktury, kształty, odcienie układające się w znaczenia, których autor pozostawia samodzielną interpretację każdemu oglądającemu.

O twórczości Mariana Schmidta napisali:

Henri Cartier-Bresson (w liście osobistym do Mariana Schmidta, na temat albumu "Hommes de science", Paryż, 11.01.1991):
Każda twarz (naukowca) jest znakiem zapytania: co się dzieje w ich myślach?

Catherine Goffaux ("Photographies Magazine" nr 62, Paryż, 1994 r.):
Marian Schmidt, fotograf humanista z nurtu Ronisa, Boubat, skupia swoją uwagę na człowieku i jego unikalnej osobowości oraz jego wnętrzu. Prawie każda twarz, którą Marian Schmidt fotografuje jest dowodem tej indywidualności człowieka zajętego głęboką refleksją.

Aimé Esposito-Far'se ("Point Art", nr 11, Paryż 1994/95):
Mariana Schmidta można określić jako fotografa, który zatrzymuje na moment to co wymyka się czasowi... Jeżeli Marian Schmidt jest świadkiem momentu, tym ulotnym przejściem między przeszłością i przyszłością, to dlatego, że on sam bez wątpienia nosi w sobie tą wyższą świadomość naszej nietrwałości. W swoim najgłębszym odbiorze naszej ludzkiej kruchości, odczuwa, że każda chwila naszego życia jest darem. Dlatego też nic nie jest bardziej istotne niż nasze przeżycie chwili. Moment jest ostatecznością teraźniejszości.

Grzegorz Przyborek (Fotografia 10/2002):
Ostatnie prace Mariana Schmidta to seria nieskończona i zapowiedź nowego etapu w jego twórczości. Twórczość ta oparta była zawsze o bazę czystego i klarownego obrazu, doprowadzonego do perfekcji kompozycyjnej, chwytającego iluzje niemożliwe do wymyślenia. Fotografie Schmidta pozostawały na styku realnej, istniejącej rzeczywistości i ulotnego, niedostrzegalnego zjawiska, które bez fotografii byłoby niewidoczne. Jego nowe prace to jakby krok dalej - w stronę niewidzialnej emanacji rzeczywistości oczyszczonej z realności, pełnej wartości duchowych, wielowarstwowych znaczeń i sensów.


Marian Schmidt Trzy spojrzenia - fotografie
27 kwietnia - 3 czerwca 2007
wernisaż: 26 kwietnia 2007 godzina 19

Galeria Luksfera
ul. Ząbkowska 27/31
03-736 Warszawa (na terenie Wytwórni Wódek "Koneser")
tel. 22 619 91 63


Fotografie można oglądać i kupować od środy do piątku w godz. 14.00-19.00 oraz w soboty i niedziele w godz. 11.00-17.00.

Razem z wernisażem odbędzie się spotkanie prasowe poświęcone 6. Fotofestiwalowi w Łodzi. Zapraszamy.


Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1