Jan Berdak "Dźwięki światła"

Od 18 listopada 2006 roku w Dobrodzieńskim Ośrodku Kultury i Sportu można oglądać prace członka ZPAF- u, uhonorowanego tytułem A.FIAP - Jana Berdaka. Od lat 80. w swojej twórczości wykorzystuje techniki cyfrowe pozwalające mu na swobodne manipulowanie obrazem i jak sam pisze na "zilustrowanie widzenia świata barw i dźwięków odbitych od oglądanych przeze mnie kobiet i pejzaży".
fot. Jan Berdak "Dźwięki światła"

Fotografia, to zapis światła odbitego od realnych obiektów oświetlonych naturalnymi lub sztucznymi jego źródłami. Zapis ten jest możliwy dzięki materiałom światłoczułym zarówno chemicznym (negatyw na błonie) lub elektronicznym (matryca światłoczuła). Ślady obiektów zostają w ten sposób utrwalone i zapisane na nośnikach dających możliwość dalszej ich obróbki w procesach analogowych lub cyfrowych by w końcu powstały dwuwymiarowe obrazy od których znów musi odbić się światło by rozpoznało je oko człowieka. Tak wiec fotografia to swego rodzaju obieg światła, jeżeli fotograf nie ingeruje w pierwotnie zanotowany obraz, jego dzieło zbliża się do Fotografii dokumentalnej, zbliża - ponieważ zawsze pozostaje subiektywny wybór planu fotograficznego zmieniającego się w zależności od kierunku patrzenia, a przede wszystkim czasu.

Fotograf ingerujący w proces zmienia obraz pierwotny i przybliża go do własnej wizji efektu końcowego. Takie działania są stare jak fotografia, zmieniają się tylko metody, niezależnie od stosowanych metod efekt jest podobny, działania fotografa przypominają działania plastyczne, co prowadzi do wielu nieporozumień w klasyfikacji techniki wykonania pracy. Zasadniczą różnicą jest to, że przypadku fotografii używa się śladów realnie istniejących obiektów, a nie powstałych w wyobraźni autora. Fotografia ma zawsze kontakt z realnie istniejącym światem, choćby nie wiem jak była przerobiona i zmontowana.


fot. Jan Berdak "Dźwięki światła"

Światło ma różne barwy, ale wrażliwe ucho usłyszy też dźwięki widziane okiem. Wystawa, którą prezentuję jest próba zilustrowania mojego widzenia świata barw i dźwięków odbitych od oglądanych przeze mnie kobiet i pejzaży. Do powstania obrazów używałem oczywiście tylko własnych zdjęć montując je metodą cyfrową, często zmieniając perspektywę, proporcje i kolory, tak by osiągnąć nową wartość bardziej zbliżoną do mojej wizji obrazu świata. - Jan Berdak, październik 2006 rok


Jan Berdak urodził się w 1944 roku we Lwowie. Od 1971 roku jest członkiem ZPAF. Posiada tytuł A.FIAP. Autor kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i uczestnik wielu prezentacji w Polsce, Europie, Ameryce i Azji. Brał udział m.in w wystawie 100 nudi / 100 fotografie w 1991 roku w Mediolańskiej La Scali razem z Helmutem Newtonem, Samem Haskinsem i innymi sławami fotografii.

Prace Berdaka publikowane były m.in: w Antologii Fotografii Polskiej, Mistrzowie Polskiego Krajobrazu czy w Fantastic Photography. Jego fotografie w znajdują się w kolekcjach prywatnych i zbiorach muzealnych.

Więcej o autorze można znaleźć na autorskich stronach: berdak.art.pl, jan-berdak.net


Wystawę fotografii Jana Berdaka można oglądać od 18 listopada 2006 roku w Dobrodzieńskim Ośrodku Kultury i Sportu (Dobrodzień, Pl. Wolności 24).


 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0