"Spojrzenie na morze" Małgorzaty i Jerzego Karnasiewiczów

Do 31 maja 2006 roku w Świeciu prezentowane są fotografie Małgorzaty i Jerzego Karnasiewiczów z projektu zatytułowanego "Spojrzenie na morze". Cykl autorzy rozpoczęli w 1999 roku podróżując po portach i przystaniach rybackich wzdłuż wybrzeża Bałtyku.
O projekcie Spojrzenie na morze opowiadają autorzy Małgorzata i Jerzy A. Karnasiewiczowie:

Projekt "Spojrzenie na morze" zrodził się 7 lat temu i zaowocował niedługo potem pierwszą wystawą w Krakowie w maju 2002 roku, a w październiku w Świeciu (dotychczas wystawa miała osiem edycji). Pierwszą część projektu "Spojrzenie na morze" realizowaliśmy w latach 1999-2001 w znanych portach; rybackich, jachtowych, żeglugi wielkiej, m.in.: we Władysławowie, Pucku, Szczecinie, Gdańsku i Gdyni. Natomiast drugą część, od jesieni 2004 do wiosny 2005, w małych przystaniach rybackich, wzdłuż wybrzeża Bałtyku, od Mielna do Świnoujścia.

fot. Małgorzata i Jerzy A. Karnasiewiczowie "Spojrzenie na morze"

W naszej fotografii marynistycznej na próżno szukać sielskich pejzaży, wschodów i zachodów słońca, wzburzonego morza. Operujemy zbliżeniem, detalem, gdyż to powoduje u oglądającego chęć wyobrażenia sobie tego, co jest poza kadrem. Zdjęcia zgrupowaliśmy w czterech cyklach: czerwony, niebieski, detale, nierzeczywiste obrazy. I właśnie ten ostatni cykl rozbudowaliśmy względem wystawy z 2002 roku. Dlaczego? Przede wszystkim z tego względu, że ta część ekspozycji była najczęściej i najobszerniej komentowana. Te esy floresy, różnobarwne plamy, czyli po prostu abstrakcyjne obrazy, które powstają przez odbicie w wodzie, tego co rzeczywiste. Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, powstają i znikają, w ciągu kilku sekund. Te obrazy, na których zacierają się granice między fotografią a malarstwem, podobają się zarówno przedszkolakom, jak i ich dziadkom zwłaszcza tym, którzy zaliczyli nie jeden rejs w swoim życiu.

fot. Małgorzata i Jerzy A. Karnasiewiczowie "Spojrzenie na morze"

Ale nie poprzestaliśmy tylko na tym co ładne, kolorowe i przyjemne. Przecież rolą fotografa jest prowokowanie do myślenia, wzbudzenie refleksji. Stąd pomysł na drugą części projektu "Spojrzenie na morze", obejmującą elementy nabrzeża. Jesienią 2004 roku, pokonaliśmy samochodem blisko 150 kilometrów, od Mielna do Świnoujścia. Zaglądaliśmy do każdej miejscowości, a dalej już piechotą wędrowaliśmy plażą, fotografując rozmaite elementy pejzażu: falochrony, fragmenty mola, konstrukcje i oczywiście kutry, bez których trudno wyobrazić sobie w ogóle nadmorski pejzaż. W większości znajdowaliśmy przycupnięte na plaży kutry (tam, gdzie kiedyś była przystań rybacka) w opłakanym stanie; przeżarte na wskroś rdzą, zdewastowane, albo też takie, na których pozostawiono dowody miłości, rysunki, graffiti.

fot. Małgorzata i Jerzy A. Karnasiewiczowie "Spojrzenie na morze"

Tę część projektu w całości pokażemy na wystawie w Elblągu w czerwcu br. w ramach Dni Morza. Będzie to kilkanaście miniatur w fotografii sepiowanej. Zawęziliśmy kolorystykę do sepii, bo chcieliśmy zwrócić uwagę, że ten pejzaż nadmorski z kutrami w roli głównej po prostu ginie. - Małgorzata i Jerzy A. Karnasiewiczowie, Kraków, luty 2006


Cykl zatytułowany Spojrzenie na morze można oglądać do 31 maja 2006 roku w Prywatnej Galerii Fotografii w Ośrodku Medycyny Pracy przy ulicy Bydgoskiej 1 w Świeciu.

Po ekspozycji w Świeciu projekt będzie prezentowany:
  • Centrum Kultury i Współpracy Międzynarodowej ŚWIATOWID Galeria Nobilis pl. Jagielloński 1 w Elblągu ramach Dni Morza (do 24 lipca 2006).Wernisaż 24 czerwca (sobota) o godzinie 14.00
  • Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Gniewie (lipiec / sierpień 2006)

Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
0
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12