W poszukiwaniu tożsamości - sztuka współczesna Azji Centralnej

W Piwnicach Zamku w Centrum Sztuki Współczesnej prezentowana jest wystawa zatytułowana "Sztuka z Azji Centralnej". Ekspozycja prezentuje sztukę trzech byłych republik radzieckich: Kazachstanu, Kirgistanu i Uzbekistanu. Została uznana za najciekawsze wydarzenie ubiegłorocznego 51. Międzynarodowego Biennale Sztuki Wenecji (2005), gdzie przygotowano ją w ramach wspólnego Pawilonu Azji Centralnej.

Sztukę owych krajów, które nie tak dawno uzyskały niezależność polityczną, charakteryzuje oryginalność pod względem zarówno artystycznym, jak i etnicznym. Poszukiwanie tożsamości jest głównym problemem, z którym mierzą się artyści Azji Centralnej. Realizują swe pomysły w formie fotografii i wideo. Czerpią natomiast z mitologiczno-poetyckiej narracji, sięgają do zapomnianych już podań i legend swych narodów.

fot. K. Kozyra, "Sztuka z Azji Centralnej", CSW


Wystawę rozpoczyna (na parterze Zamku Ujazdowskiego) praca wideo Erbossyna Meldibekowa Pastan. Tytuł filmiku jest nazwą współczesnego postsowieckiego państwa w Azji Środkowej. Państwo owe stworzono na użytek autorskiej mitologii artysty. Jest to dla Meldibekowa państwo neobarbarzyńskie, pozbawione ideologii i religii, zaś wszelkie wartości uległy całkowitej desakralizacji. W Pastanie artysta dobrowolnie poddaje się razom niewidocznego prześladowcy, który obsypuje go przy tym najpotworniejszymi kazachskimi wyzwiskami.

fot. K. Kozyra, "Sztuka z Azji Centralnej", CSW


W kolejnych salach, już w Piwnicach Zamku, znajdują się: praca wideo Paryż Maksyma Boroniłowa i Romana Maskaljewa, instalacja Ku zrozumieniu ograniczeń Rustama Chalfina i Julii Tichonowej (rysunki Chalfina oraz filmy realizowane z Tichonową: Barbarzyńcy z północy, cz. I Młoda para i cz.II Miłosne wyścigi), Na drodze Almaguli Menlibajewej (w skład instalacji wchodzą też wideodokumentacje wcześniejszych performance'ów Menlibajewej: Apa, Stepowy barok, Pogoń za dzikimi owcami, Dżihad, Na strzelnicy), Transsyberyjskie amazonki (wideo) Gulnary Kasmaljewej i Muratbeka Dżumaljewa, Instrukcja przetrwania (tłumaczenie Instrukcji na urzędowe języki piętnastu byłych republik ZSRR) Siergieja Masłowa, Chcę pojechać do Hollywood (zdjęcia i wideo) Aleksandra Nikołajewa, cykl fotografii autorstwa Jeleny Worobiewej i Wiktora Worobiewa, wideo Snajper Saida Atabekowa, filmy Wiaczesława Akunowa i Siergieja Tychina, Kąt, Gliniana ryba. Osobną część wystawy stanowi Archiwum wideo z Azji Centralnej złożone z ośmiu programów.

fot. K. Kozyra, "Sztuka z Azji Centralnej", CSW


Wystawę warto zobaczyć, jednak żeby zobaczyć wszystko, trzeba poświęcić ponad godzinę. Każda z prac prezentowana jest w innym pomieszczeniu zamkowych piwnic. Zwiedzający mogą swobodnie przechodzić z jednej sali do drugiej, nie odbierając sobie przyjemności poznawania nietypowej sztuki Azji Centralnej w kameralnej atmosferze.

fot. K. Kozyra, "Sztuka z Azji Centralnej", CSW


Wystawę przygotowano we współpracy z Galerią Kurama z Biszkeku (Kirgistan). CSW jako pierwsza instytucja po pokazie w Wenecji ma okazję prezentować sztukę nieobecnych dotąd na światowej scenie artystycznej terytoriów Azji Centralnej. Ekspozycję zrealizowano dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza i Austriackiego Forum Kultury.

Wystawa prezentowana jest w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (al. Ujazdowskie 6) do 17 kwietani 2006 roku.

Komentarze
Polecane artykuły
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - zdjęcia przykładowe
19 Lut 2019
Czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to mocne wejście producenta w system Sony E i ukłon w stronę zawodowców? Zobaczcie zdjęcia przykładowe.
0
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
7
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1
Kilka godzin z Panasonic Lumix S1 - pierwsze wnioski
1 Lut 2019
Podczas dorocznego Digital Imaging Seminar, Panasonic zdradził wreszcie pełną specyfikację swojej pierwszej pełnej klatki, a w ręce dziennikarzy powędrowały pierwsze egzemplarze modeli S1 i S1R...
7