W poszukiwaniu tożsamości - sztuka współczesna Azji Centralnej

W Piwnicach Zamku w Centrum Sztuki Współczesnej prezentowana jest wystawa zatytułowana "Sztuka z Azji Centralnej". Ekspozycja prezentuje sztukę trzech byłych republik radzieckich: Kazachstanu, Kirgistanu i Uzbekistanu. Została uznana za najciekawsze wydarzenie ubiegłorocznego 51. Międzynarodowego Biennale Sztuki Wenecji (2005), gdzie przygotowano ją w ramach wspólnego Pawilonu Azji Centralnej.

Sztukę owych krajów, które nie tak dawno uzyskały niezależność polityczną, charakteryzuje oryginalność pod względem zarówno artystycznym, jak i etnicznym. Poszukiwanie tożsamości jest głównym problemem, z którym mierzą się artyści Azji Centralnej. Realizują swe pomysły w formie fotografii i wideo. Czerpią natomiast z mitologiczno-poetyckiej narracji, sięgają do zapomnianych już podań i legend swych narodów.

fot. K. Kozyra, "Sztuka z Azji Centralnej", CSW


Wystawę rozpoczyna (na parterze Zamku Ujazdowskiego) praca wideo Erbossyna Meldibekowa Pastan. Tytuł filmiku jest nazwą współczesnego postsowieckiego państwa w Azji Środkowej. Państwo owe stworzono na użytek autorskiej mitologii artysty. Jest to dla Meldibekowa państwo neobarbarzyńskie, pozbawione ideologii i religii, zaś wszelkie wartości uległy całkowitej desakralizacji. W Pastanie artysta dobrowolnie poddaje się razom niewidocznego prześladowcy, który obsypuje go przy tym najpotworniejszymi kazachskimi wyzwiskami.

fot. K. Kozyra, "Sztuka z Azji Centralnej", CSW


W kolejnych salach, już w Piwnicach Zamku, znajdują się: praca wideo Paryż Maksyma Boroniłowa i Romana Maskaljewa, instalacja Ku zrozumieniu ograniczeń Rustama Chalfina i Julii Tichonowej (rysunki Chalfina oraz filmy realizowane z Tichonową: Barbarzyńcy z północy, cz. I Młoda para i cz.II Miłosne wyścigi), Na drodze Almaguli Menlibajewej (w skład instalacji wchodzą też wideodokumentacje wcześniejszych performance'ów Menlibajewej: Apa, Stepowy barok, Pogoń za dzikimi owcami, Dżihad, Na strzelnicy), Transsyberyjskie amazonki (wideo) Gulnary Kasmaljewej i Muratbeka Dżumaljewa, Instrukcja przetrwania (tłumaczenie Instrukcji na urzędowe języki piętnastu byłych republik ZSRR) Siergieja Masłowa, Chcę pojechać do Hollywood (zdjęcia i wideo) Aleksandra Nikołajewa, cykl fotografii autorstwa Jeleny Worobiewej i Wiktora Worobiewa, wideo Snajper Saida Atabekowa, filmy Wiaczesława Akunowa i Siergieja Tychina, Kąt, Gliniana ryba. Osobną część wystawy stanowi Archiwum wideo z Azji Centralnej złożone z ośmiu programów.

fot. K. Kozyra, "Sztuka z Azji Centralnej", CSW


Wystawę warto zobaczyć, jednak żeby zobaczyć wszystko, trzeba poświęcić ponad godzinę. Każda z prac prezentowana jest w innym pomieszczeniu zamkowych piwnic. Zwiedzający mogą swobodnie przechodzić z jednej sali do drugiej, nie odbierając sobie przyjemności poznawania nietypowej sztuki Azji Centralnej w kameralnej atmosferze.

fot. K. Kozyra, "Sztuka z Azji Centralnej", CSW


Wystawę przygotowano we współpracy z Galerią Kurama z Biszkeku (Kirgistan). CSW jako pierwsza instytucja po pokazie w Wenecji ma okazję prezentować sztukę nieobecnych dotąd na światowej scenie artystycznej terytoriów Azji Centralnej. Ekspozycję zrealizowano dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza i Austriackiego Forum Kultury.

Wystawa prezentowana jest w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (al. Ujazdowskie 6) do 17 kwietani 2006 roku.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8