Sztuka z Azji w CSW

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza w najbliższy piątek, 24 lutego 2006 roku na otwarcie wystawy "Sztuka z Azji Centralnej". CSW jako pierwsza instytucja po weneckim pokazie zaprezentuje tą wyjątkową wystawę, która została uznana za najciekawsze wydarzenie ubiegłorocznego 51. Międzynarodowego Biennale Sztuki w Wenecji. Otwarciu ekspozycji towarzyszyć będzie performance "Bez tytułu" Saida Atabekowa.
Said Atabekow "Święta rodzina", 2001

Po raz pierwszy w historii tej ważnej wystawy sztuki współczesnej zaprezentowano sztukę trzech byłych republik radzieckich w ramach wspólnego Pawilonu Azji Centralnej. Kazachstan, Kirgistan i Uzbekistan to być może ostatnie terytoria, nieobecne dotąd na światowej scenie artystycznej. Sztuka tych krajów, które stosunkowo niedawno uzyskały polityczną niezależność, jest niezwykle oryginalna zarówno pod względem artystycznym, jak i etnicznym. Poszukiwanie tożsamości to zasadniczy problem, z którym mierzą się artyści z Azji Centralnej.

fot. Yerbossyn Meldibekov

Wystawę - jak piszą organizatorzy - otwiera ekspozycja rysunków artysty i kuratora Rustama Chalfina, założyciela i centralnej postaci kazachskiej sceny artystycznej, byłego studenta Władimira Sterligowa, jednego z najwierniejszych uczniów Kazimierza Malewicza. Artyści różnych generacji wykorzystują mitologiczno-poetycką narrację w formie instalacji i wideo (Almagul Menibajewa), w performance'ach (Erbossyn Meldibekow) oraz w monumentalnych pracach krajobrazowych. Choć odwołują się do narodowo-etnicznych stereotypów (step, nomadyczne, sufickie obrzędy i rytuały), to fabularna warstwa ich prac nie rości sobie pretensji do autentyczności; jest konstruktem. Np. autorski mit Wiaczesława Akunowa mieści w sobie ikoniczne elementy tak sowieckiej propagandy (piramida z popiersi Lenina), jak i zachodniego konsumeryzmu (reklamy Coca-Coli). W szamańskich rytuałach Saida Atabekowa pojawiają się elementy wzięte z brutalnej codzienności: kałasznikow czy policyjne obrysy sylwetek ofiar na chodniku. Narodowe mity są konstruktami tworzonymi nie tylko przez artystów, ale i przez nowe siły polityczne, do których twórcy odnoszą się z chłodną, analityczną rezerwą (Jelena Worobiewa, Wiktor Worobiew). Pokazują, że rewersem nowej politycznej mitologii jest rzeczywista walka o przeżycie (Siergiej Masłow), niezależna od narodowych uwarunkowań.

Almagul Menlibajewa

Artyści prezentowani na wystawie pochodzą z trzech krajów Azji Środkowej. Z Kazachstanu zobaczymy prace autorstwa: Said Atabekov, Rustam Khalfin, Yerbossyn Meldibekov, Almagul Menlibayeva, Sergey Maslov, Yulia Tikhonova, Yelena Vorobyeva oraz Viktora Vorobyeva. Kirgistan reprezentować będą artyści: Maxim Boronilov, Muratbek Djoumaliev, Gulnara Kasmalieva i Roman Maskalev. Natomiast uzbekistańską twórczość zobaczymy w wykonaniu: Vyacheslava Akhunova, Alexandra Nikolaeva, Sergeya Tychina.

Wystawa przygotowana we współpracy z Galerią Kurama z Biszkeku, Kirgistan.

Kuratorami wystawy są: Viktor Misiano, Milada Ślizińska (kurator ze strony CSW)


Wernisaż wystawy Sztuka z Acji Centralnej odbędzie się w piątek, 24 lutego 2006 roku o godzinie 18 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Al. Ujazdowskie 6). Ekspozycja prezentowana będzie do 17 kwietnia 2006 roku.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8