Sztuka z Azji w CSW

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza w najbliższy piątek, 24 lutego 2006 roku na otwarcie wystawy "Sztuka z Azji Centralnej". CSW jako pierwsza instytucja po weneckim pokazie zaprezentuje tą wyjątkową wystawę, która została uznana za najciekawsze wydarzenie ubiegłorocznego 51. Międzynarodowego Biennale Sztuki w Wenecji. Otwarciu ekspozycji towarzyszyć będzie performance "Bez tytułu" Saida Atabekowa.
Said Atabekow "Święta rodzina", 2001

Po raz pierwszy w historii tej ważnej wystawy sztuki współczesnej zaprezentowano sztukę trzech byłych republik radzieckich w ramach wspólnego Pawilonu Azji Centralnej. Kazachstan, Kirgistan i Uzbekistan to być może ostatnie terytoria, nieobecne dotąd na światowej scenie artystycznej. Sztuka tych krajów, które stosunkowo niedawno uzyskały polityczną niezależność, jest niezwykle oryginalna zarówno pod względem artystycznym, jak i etnicznym. Poszukiwanie tożsamości to zasadniczy problem, z którym mierzą się artyści z Azji Centralnej.

fot. Yerbossyn Meldibekov

Wystawę - jak piszą organizatorzy - otwiera ekspozycja rysunków artysty i kuratora Rustama Chalfina, założyciela i centralnej postaci kazachskiej sceny artystycznej, byłego studenta Władimira Sterligowa, jednego z najwierniejszych uczniów Kazimierza Malewicza. Artyści różnych generacji wykorzystują mitologiczno-poetycką narrację w formie instalacji i wideo (Almagul Menibajewa), w performance'ach (Erbossyn Meldibekow) oraz w monumentalnych pracach krajobrazowych. Choć odwołują się do narodowo-etnicznych stereotypów (step, nomadyczne, sufickie obrzędy i rytuały), to fabularna warstwa ich prac nie rości sobie pretensji do autentyczności; jest konstruktem. Np. autorski mit Wiaczesława Akunowa mieści w sobie ikoniczne elementy tak sowieckiej propagandy (piramida z popiersi Lenina), jak i zachodniego konsumeryzmu (reklamy Coca-Coli). W szamańskich rytuałach Saida Atabekowa pojawiają się elementy wzięte z brutalnej codzienności: kałasznikow czy policyjne obrysy sylwetek ofiar na chodniku. Narodowe mity są konstruktami tworzonymi nie tylko przez artystów, ale i przez nowe siły polityczne, do których twórcy odnoszą się z chłodną, analityczną rezerwą (Jelena Worobiewa, Wiktor Worobiew). Pokazują, że rewersem nowej politycznej mitologii jest rzeczywista walka o przeżycie (Siergiej Masłow), niezależna od narodowych uwarunkowań.

Almagul Menlibajewa

Artyści prezentowani na wystawie pochodzą z trzech krajów Azji Środkowej. Z Kazachstanu zobaczymy prace autorstwa: Said Atabekov, Rustam Khalfin, Yerbossyn Meldibekov, Almagul Menlibayeva, Sergey Maslov, Yulia Tikhonova, Yelena Vorobyeva oraz Viktora Vorobyeva. Kirgistan reprezentować będą artyści: Maxim Boronilov, Muratbek Djoumaliev, Gulnara Kasmalieva i Roman Maskalev. Natomiast uzbekistańską twórczość zobaczymy w wykonaniu: Vyacheslava Akhunova, Alexandra Nikolaeva, Sergeya Tychina.

Wystawa przygotowana we współpracy z Galerią Kurama z Biszkeku, Kirgistan.

Kuratorami wystawy są: Viktor Misiano, Milada Ślizińska (kurator ze strony CSW)


Wernisaż wystawy Sztuka z Acji Centralnej odbędzie się w piątek, 24 lutego 2006 roku o godzinie 18 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Al. Ujazdowskie 6). Ekspozycja prezentowana będzie do 17 kwietnia 2006 roku.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0