Supermarket Sztuki - "Toleruj mnie"

20 października 2005 roku, po rocznej przerwie rusza piąta edycja Supermarketu Sztuki, którego głównym celem jest promocja młodych artystów oraz sztuki współczesnej. Piąta edycja różni się od poprzednichtym, że oprócz prac polskich artystów będziemy mogli zobaczyć także twórczość z innych krajów Europy. Tytułem piątego biennale Supermarketu Sztuki jest "Toleruj mnie".
20 października 2005 roku, po rocznej przerwie rusza piąta edycja Supermarketu Sztuki, którego głównym celem jest promocja młodych artystów oraz sztuki współczesnej. Piąta edycja różni się od poprzedniej tym, że oprócz prac polskich artystów będziemy mogli zobaczyć także twórczość z innych krajów Europy. Tytułem piątego biennale Supermarketu Sztuki jest "Toleruj mnie".



Pierwsze Europejskie Biennale Supermarket Sztuki odbędzie się pod hasłem Toleruj mnie!. Biennale będzie próbą podjęcia tematu o oddmienności i inności. Zwraca ono uwagę na potrzebę wzajemnego poznawania i tolerancji.

Na Biennale wpłynęło 138 zgłoszeń z Polski, Belgii, Francji, Islandii,Niemiec, Rosji oraz z Szwajcarii. Artyści zgłosili łącznie 433 prace. Jury przyjęło 34 zgłoszenia artystów reprezentujących najciekawsze tendencje w sztuce w technikach malarskich, fotografii i multimediów.
Poniżej zamieszczamy pełną listę uczestników:
Ula Białowąs, Polska; Breguła-Buczkowska (Karolina Breguła, Aleksandra Buczkowska), Polska; Laurent Cupelin, Szwecja; Piotr Dryja, Polska; Anne-Valerie Gasc, Francja; Wojciech Gilewicz, Polska; Elena Gladkova, Rosja; Mariusz Gorzelak/Jarosław Smolak, Polska; Agata Groszek, Polska; Jannis Jaschke, Niemcy; Paulina Kara, Polska; Piotr Kmita, Polska; Piotr Kopik, Polska; Anna Krenz, Polska Niemcy; Katarzyna Łyszkowska, Polska; Julita Malinowska, Polska; Jan Mioduszewski, Polska; Ivo Nikić, Polska; Obshceye Vzdragivaniye (Julia Abramova, Alexander Lyhbin), Rosja; Bjargey Ölafsdóttir, Islandia; Anna Orlikowska, Polska; Patrycja Orzechowska/Emilia Orzechowska, Polska; Joanna Pawlik, Polska; Aleksandra Polisiewicz, Polska; Karol Radziszewski, Polska; Robert Sochacki, Polska; Adam Sokołowski, Polska; STAFETA (Karen Weinert, Susanne Hanus, Regina Weiss), Niemcy; Sven Laurent, Belgia; Świnia.Film (Monika Solorz, Viola Tycz), Polska; Thu-Van Tran, Francja; Andrzej Wasilewski, Polska; Jakub Wesołowski, Polska; Piotr Wysocki, Polska.

Prace w ramach Supermarketu sztuki prezentowane będą w trzech warszawskich galeriach:
  • Galeria DAP (ul. Mazowiecka 11a)
  • Galeria PROGRAM (Al. Gen. Andersa 20)
  • Galeria Klimy Bocheńskiej (Fabryka Trzciny, ul. Otwocka 14)
od 20 października do 27 listopada 2005.

Krótka historia narodzin projektu

Supermarket Sztuki jest nazwą projektu Agnieszki Żechowskiej realizowanego od 2000 roku w Galerii DAP OW ZPAP w Warszawie. Chodziło wówczas o uchwycenie kontekstu sztuki i kultury konsumpcyjnej. Kolejne edycje projektu stawiały pytania dotyczące wybranych aspektów doświadczenia społecznego i ich funkcjonowania w sztuce. Z drugiej strony tematy wystaw były efektem obserwacji tego, co tworzą młodzi artyści. Kolejne prezentacje miały tytuły: Wybór należy do Ciebie (2001), Ludzie i przedmioty (2002), Globalne zauroczenie (2003), Toleruj mnie! (2005). Ambicją organizatorów było stworzenie ważnego i rozwijającego się przeglądu sztuki młodych artystów w Warszawie, zainteresowanie projektem artystów, kuratorów i krytyków, media oraz publiczność.

Nazwa

Nazwa Supermarket Sztuki jest przewrotna: zwraca uwagę na sztukę jako ważną część kultury, a jednocześnie przeciwstawia ją wzniosłości, powierzchownemu prestiżowi, które często są barierą w relacji wobec sztuki. Brak wzniosłości nie odnosi się do prezentowanych dzieł, chodzi o postawę wobec sztuki współczesnej. Odwracanie pojęć, nadawanie im nowych znaczeń, dewaluowanie ich, jest częstym zjawiskiem w kulturze popularnej. Miejsca komercyjne takie jak centra handlowe, supermarkety a nawet małe sklepy wciąż nadają sobie nazwę galeria (np. Galeria Centrum, Galeria Chleba, Galeria Lamp itp.). W ogólnym upojeniu i wyścigu o powierzchowny prestiż Supermarket Sztuki miał intrygować zniżeniem miejsca sztuki do poziomu sklepu. Nazwa projektu przede wszyskim adresowana jest do szerokiego grona odbiorców uczestników masowej kultury. Ma ona w zamierzeniu angażować do indywidualnej refleksji. Chodzi o to, by sztukę oceniać na własny użytek jak produkty do codziennej konsumpcji, bez nimbu niezwykłości. Inaczej jest w strategiach sprzedaży rzeczywistych produktów konsumpcyjnych, które mają zaspakajać jakieś wysublimowane pragnienia ludzkie.

Nazwa Supermarket Sztuki jest otwarta, nie zdefiniowana do końca. Ostateczna definicja pojęcia jest uzależniona od rozwoju idei projektu.



Wiecej informacji na stronie:http://www.supermarketsztuki.art.pl/aktualnosci_pliki/Toleruj_mnie.htm

W organizacji Biennale uczestniczą: Fundacja Supermarket Sztuki, Okręg Warszawki ZPAP, Galeria PROGRAM, Galeria Klimy Bocheńskiej. Ideę Biennale aktywnie wspiera CSW Zamek Ujazdowski współuczestnicząc w organizacji konferencji towarzyszącej wystawie.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0